א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
ניסו להשתלט על נקודת משטרה

שוטרים הוכו, מפגינים נפצעו קשה: עימותים אלימים במחאות הדרוזים בגולן. תיעוד

עימותים חריגים במחאת הדרוזים נגד הקמת הטורבינות בגולן | עשרות מפגינים ניסו להשתלט על נקודת משטרה, 2 נפצעו קשה | ראש העדה הדרוזית: "קורא לראש הממשלה ולמשטרה להורות על הפסקת העבודות כדי למנוע שפיכות דמים" | המשטרה: "לא להגיע לאזור רמת הגולן"

שוטרים הוכו, מפגינים נפצעו קשה: עימותים אלימים במחאות הדרוזים בגולן. תיעוד
מחאת הדרוזים צילום: דוברות המשטרה

אלפי דרוזים ממשיכים להפגין גם בשעה זו (רביעי) בכמה מוקדים בגולן ובגליל, על רקע העבודות להקמת טורבינות רוח לייצור אנרגיה באזור מג'דל שברמת הגולן. בשעות האחרונות גלשו ההפגנות לעימותים אלימים במיוחד, במהלכם הוכו שוטרים, יודו אבנים ובקבוקי תבערה ואף נעשה ניסיון לפרוץ לתחנת המשטרה בכפר מסעדה.

כתוצאה מהעימותים נפצעו מספר מפגינים, בהם שניים באורח קשה. אחד נפגע מירי שביצעו השוטרים. הפצועים פונו לבתי החולים זיו בצפת ורמב"ם בחיפה. מספר כבישים בצפון נסגרו לתנועה עקב המהומות. בשל האירועים, במשטרה המליצו באופן חריג שלא להגיע לאזור רמת הגולן, למעט הכפר בוקעאתא.

לפי המשטרה, עשרות רבות של דרוזים ניסו להשתלט על נקודת המשטרה במסעדה. הם יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה, ואף ירו ירי חי. חלק מן השוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח. "חשוב לציין שכל מעשה אלימות נגד שוטרים אינו מקובל ולא יתקבל בסובלנות. משטרת ישראל מחויבת להבטיח את שלומם של כלל האזרחים ותנקוט בכל האמצעים הנדרשים לשמירה על הסדר והביטחון", אמרו במשטרה.

השייח' מוואפק טריף, ראש העדה הדרוזית, התייחס מוקדם יותר לאירועים האלימים ואמר: "האירועים וההפגנות ביממה האחרונה הם הצטברות של כעסים רבי שנים על מדיניות מפלה בתחומים שונים, בעיקר בסוגיות הקרקעות, התכנון והבנייה. אני קורא לרה"מ ולמשטרה להורות על הפסקת העבודות כדי למנוע שפיכות דמים".

מנכ"ל אנרג'יקס, אריאל יוצר, אמר היום ברשת ב כי הבנייה אמורה להיות על שטחים פרטיים לאחר שנסגרו חוזים עם בעליהם ועל השכרתם שולמו כספים רבים. "בשנים האחרונות התחילו טענות נגד הפרויקט מצד גורמים בעלי אנג'דה לאומנית אנטי-ישראלית", אמר יוצר.

השייח' ראמז רבאח, תושב מג'דל שמס הגיב לדבריו: "הוא (מנכ"ל אנרג'יקס) משקר, רוב האנשים שחתמו על החוזה ואז ראו את הנזק שייווצר - ביקשו מביהמ"ש לבטל אותו. יש נזק, עשינו מחקרים, זה פוגע בבריאות וגם בדבורים שבאזור. לא ניתן להם לבנות שם".

הבוקר חודשו מחאות הדרוזים בצפון, על רקע המשך העבודות. לפי המשטרה, ההפגנות מתקיימות לאחר שנחתמו חוזים ושולמו כספים רבים לבעלי הקרקע, להנהגה ולרשויות המקומיות, אשר דורשות את קיום ביצוע הפרויקט. הדרוזים דיווחו על מספר מפגינים שנפצעו. הפרות הסדר בהן משתתפים אלפי דרוזים, זה היום השני ברציפות, כוללות יידויי אבנים וזיקוקים וזריקות בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה הפועלים במקום תוך סיכון חיי השוטרים

שוטרים ולוחמי משמר הגבול שנמצאים במקום הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. אחד השוטרים אף נאלץ לבצע ירי לאחר שחש סכנה מידית לחייו, כאשר קבוצת רעולי פנים עם אבנים התקרבו לעברו, אחד מהם שרץ לעברו ככל הנראה עם חפץ חד נפצע באורח קל ברגלו מהירי

מהמשטרה נמסר כי "מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי קיים לפני זמן קצר דיון הערכת מצב לנוכח שורת הפרות הסדר המתקיימות מאז שעות הבוקר והצהריים ברחבי הגולן והגליל.

המפכ"ל הודיע כי הוא נותן גיבוי מלא לשוטרים וללוחמי משמר הגבול המשתתפים באבטחת הקמת מתקן הטורבינות הצפוני ובשמירה על הסדר הציבורי במספר צירי תנועה מרכזיים.

המפכ"ל גינה באופן מלא וברור כל מקרה של תקיפה ואלימות כנגד שוטרים ונגד סמלי שלטון והנחה את מפקד מחוז צפון ניצב שוקי תחאוכה להמשיך בהידברות רציפה עם מנהיגי העדה הדרוזית".

"המפכ"ל קורא בשעה זו למנהיגי העדה הדרוזית לפעול להרגעת הרוחות ולגנות יחד איתו כל גילוי של אלימות כנגד שוטרים וסמלי שלטון", נמסר בהודעה.

מחאת הדרוזים הפגנות טורבינות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד