ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מחאות הדרוזים בצפון

המשטרה תמכה בהפסקתן, בן גביר הורה להמשיך את העבודות: חשש מחידוש העימותים

העבודות להקמת הטורבינות בצפון, שהובילו אמש למחאות אלימות וחריגות בהיקפן של תושבים בני העדה הדרוזית, יחודשו בהוראת השר איתמר בן גביר, זאת לאחר שהמשטרה תמכה בהפסקתן | במשטרה הכחישו: "ההחלטה היא של הדרג המדיני בלבד" | חשש מהתחדשות העימותים בצפון

המשטרה תמכה בהפסקתן, בן גביר הורה להמשיך את העבודות: חשש מחידוש העימותים
מחאות הדרוזים צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה הבוקר (חמישי) לחדש את העבודות להקמת הטורבינות לייצור אנרגיה, זמן קצר לאחר שהן הופסקו בהנחיית המשטרה. הפארסה מתרחשת בתום יומיים של עימותים קשים בין המשטרה לאלפי דרוזים שמחו בצפון נגד העבודות. יחד עם זאת, במשטרה הכחישו שהורו לעצור את העבודות. "משטרת ישראל לא הורתה לעצור את העבודות על הקמת הטורבינות ברמת הגולן. החלטה כזו היא של הדרג המדיני בלבד", אמרו במשטרה. במקביל, בחברה המבצעת איימו לתבוע את המדינה במליון שקלים במידה והעבודות יופסקו.

במהלך דיונים שנערכו היום תמך המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי, בעצירת העבודות. שבתאי אף הודיע כי ימליץ על כך לראש הממשלה נתניהו. אלא, שהשר בן גביר החליט "שלא להיכנע למחאות האלימות" והנחה להמשיך את העבודות כרגיל. בן גביר והמפכ"ל צפויים להיפגש עם ראשי העדה הדרוזית בניסיון להגיע להסכמות.

אתמול הפגינו אלפי דרוזים בכמה מוקדים בגולן ובגליל, על רקע העבודות להקמת טורבינות רוח לייצור אנרגיה באזור מג'דל שברמת הגולן. ההפגנות גלשו לעימותים אלימים במיוחד, במהלכם הוכו שוטרים, יודו אבנים ובקבוקי תבערה ואף נעשה ניסיון לפרוץ לתחנת המשטרה בכפר מסעדה.

אמש התייחס השר לביטחון לאומי איתמר למהומות. "אני אוהב את החברה הדרוזית וסבור שכמו שיש לנו ברית דמים יש לנו גם ברית אחים. אני הנחיתי את המשטרה להוציא לפועל את מבצע "רוחות הגולן" לאחר שנדחה פעם אחר פעם בגלל איומים של קומץ אנשים שיזרקו בקבוקי תבערה ואבנים", אמר בן גביר.
 
"למדינת ישראל אסור להיכנע, מדובר בחברה פרטית שקנתה אדמות כדת וכדין, והולכת לעשות שם טורבינות, חשמל ירוק שיעשה הרבה טוב למשק הישראלי. לא יכול להיות שמדינת ישראל לא תוכל להוציא לפועל את המבצע ולאפשר לחברה פרטית את זכות הקניין שלה, משילות חייבת להיות גם בדרום, גם בצפון וגם ברמת הגולן".

כתוצאה מהעימותים נפצעו מספר מפגינים, בהם שניים באורח קשה. אחד נפגע מירי שביצעו השוטרים. הפצועים פונו לבתי החולים זיו בצפת ורמב"ם בחיפה. מספר כבישים בצפון נסגרו לתנועה עקב המהומות. בשל האירועים, במשטרה המליצו אתמול באופן חריג שלא להגיע לאזור רמת הגולן, למעט הכפר בוקעאתא.

לפי המשטרה, עשרות רבות של דרוזים ניסו להשתלט על נקודת המשטרה במסעדה. הם יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה, ואף ירו ירי חי. חלק מן השוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח. "חשוב לציין שכל מעשה אלימות נגד שוטרים אינו מקובל ולא יתקבל בסובלנות. משטרת ישראל מחויבת להבטיח את שלומם של כלל האזרחים ותנקוט בכל האמצעים הנדרשים לשמירה על הסדר והביטחון", אמרו במשטרה.

דרוזים טורבינות הפגנות מחאת הדרוזים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד