כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
המצב הזה הוא לא ראוי

הגר"א רובין: האם מלצר מסוגל לעמוד עם צ'ולנט קר מול האורחים?

הגאון רבי אברהם רובין גאב"ד בד"ץ מהדרין התייחס לכמה מקרים שהתרחשו בקידושים ובשמחות בשבתות בהם מלצרים מנהלים את המטבח ללא כל פיקוח כשרותי הדוק של משגיח המכיר את פרטי הלכות שבת וכשרות על דקדוקיהם

הגר"א רובין: האם מלצר מסוגל לעמוד עם צ'ולנט קר מול האורחים?
הגר"א רובין, גאב"ד בד"ץ מהדרין צילום: אלי סגל

אתם עורכים שבת אופרוף או שבת שבע ברכות באולם השכונתי, הזמנתם קייטרינג עם חותמת כשרות הכי מהודרת שיכולה להיות ונראה שהכל לכאורה עשוי להתנהל על פניו על מי מנוחות. יופי, מזל-טוב! ברוכים הבאים למועדון המחותנים המאושרים.

האם חלפה בראשכם המחשבה שבמקרה של תקלה או בעיה הלכתית בענייני שבת או כשרות שעשויה להתעורר במהלך השבת, נתונה המחויבות של המלצרים בראש ובראשונה להלכה, או שמא לשמו הטוב של בעל הקייטרינג שלא תצא חלילה תקלה גסטרונומית תחת ידו או ידם שלהם?

זה מעשה שבכל יום, או במקרה שלנו מצוי בשבתות שמחה משפחתיות לרוב, שהמלצרים מנהלים את המטבח ללא כל פקוח כשרותי הדוק של משגיח המכיר את פרטי הלכות שבת וכשרות על דקדוקיהם, או למצער מישהו המשפחה המצוי ובקי בהלכות הרלוונטיות.

אינספור שאלות הלכתיות בנושא התגלגלו למפתנו של גאב"ד בד"צ מהדרין של הגאון רבי אברהם רובין, ביניהם גם סיטואציות שהתפתחו אפילו לכדי שאלות בחושן משפט.

לא פעם קרה שהמלצרים הגיעו דקות ספורות טרם כניסת השבת והכינו את המטבח לסעודות השבת, מבלי לדקדק האם התבשילים בושלו כדי צורכם טרם הנחתם על האש ומבלי לבדוק שלא נעשו מלאכות אסורות בשבת, שלא לדבר על שעת בין הערביים.

לא אחת מתברר בדקה ה-99 לפני כניסת השבת שהפלטה לא עובדת וצריך למצוא מיד פתרון יצירתי כזה או אחר, זאת מבלי לוודא שהפתרון שננקט עומד בכללי ההלכה הבסיסית ושלא לדבר על לכתחילה.

קרה גם קרה שלאחר חלוקת הצ'ולנט המהביל בקידושא רבא שנערך בבית הכנסת, ניגש בעל השמחה למלצרים ועדכן אותם שישנה קבוצה גדולה העושה את דרכה למקום וביקש להזכיר להם שהצ'ולנט שיוגש להם יהיה חם ולוהט. אך דא עקא המלצרים כבר הורידו את הסיר מהאש, אבל הצליחו לעקוף את הבעיה 'הפעוטה' ומצאו פתרון מבריק. "מה הבעיה", הם הסבירו לאחר מעשה, "יש 'בלעך' מעל האש" ולא ידעו כי דרושים תנאים נוספים כדי להחזיר סיר על האש בשבת - שלא התקיימו במקרה ההוא - ולא די באש מכוסה.

במקרה אחר, הרוטב של אחד התבשילים נשכח באחד הארגזים מאחור ולפתע לפני ההגשה היה צורך בחימום. בלית ברירה, המלצר מחוסר ידע או מפחד מביקורת שלילית, הניח אותו לחימום על הפלטה בעיצומו של השבת. בסיטואציה אחרת כשהיה חסר רוטב, המלצר פשוט הוסיף מים בלי למצמץ.

אגב, בכל המקרים המצוינים, מדובר בחברות קייטרינג הזוכות להשגחת כשרות של בד"צ מהודר לעילא ולעילא. הבעיה מתחילה ברגע שהמשלוח יוצא את מטבח הקייטרינג, או אז אין לגוף הכשרות כל פיקוח על הנעשה לאחר מכן.

דיון מעניין התגלגל לפתחו של בית ההוראה בנשיאותו של הרב רובין, כאשר מנהל קייטרינג ביקש לדעת אם יש מקום לתבוע ממונית אדם שמנע מהמלצר לעבור על איסור שבת ולהחזיר סיר חמין לפלטה, וכתוצאה מכך הוא נתבע על ידי בעל השמחה בגין עוגמת נפש והוא נאלץ לפצותו.

כאן מפנה הגר"א רובין זרקור לדילמה לא פשוטה שעומד בפני כל מלצר באשר הוא שנאלץ לתת שירותים גם בשבת. "הרי גם אם נניח שהמלצר יודע ומכיר את ההלכה על בוריה, האם הוא יהיה מסוגל לעמוד בנחישות מול בעל השמחה או בעל הקייטרינג בידיים חשופות עם צ'ולנט קר, או שהפיתוי לדלג בקלילות על כמה שאלות הלכתיות סבוכות בענייני שבת יקרוץ לו יותר? איננו יודעים... אבל מה שבטוח שהמצב הזה הוא לא ראוי. מה גם שברוב המקרים המלצרים הם לא בדיוק כאלה המקפידים על הנחת תפילין דר"ת... והם הם אלו המופקדים על המלאכה לחמם ולהגיש את האוכל לאורחים שלנו בשבת. ואם במחללי שבת בפרהסיה עסקינן, דבר שלצערנו נפוץ לא מעט במחוזותינו, קיימת שאלה נוספת לגבי היין ובמקרים של מלצרים גויים מתווסת לכך בעיה של 'בשר שנתעלם מן העין', וכך הלאה. יכלה הנייר והשאלות ההלכתיות לא יכלו.

"ברור לכל ירא-שמיים שלא יכניס הביתה חלילה מזון שעומד ברמת כשרות עם סימני שאלה, כך גם לא יסעד באירוע כלשהו מבלי שיוודא שגוף נותן הכשרות יהיה ברמה מספקת עבורו. אבל באירועים משפחתיים הנערכים בשבת, אין מי שישגיח ויעיף מבט על הבחורצ'יק שמטפל בחימום האוכל מאחורי הפרגוד במטבח, או אפילו לוודא היכן המלצרים מתאכסנים בשבת והאם הם מגיעים ממרחק ברכב חלילה. אין ספק שהמצב הנוכחי לא תקין בעליל.

"ולכן", אומר הרב רובין, "הפתרון האולטימטיבי והראוי ביותר הוא להציב משגיח כשרות צמוד במהלך סעודות השבת שישגיח ויפקח על עבודת המלצרים. פתרון נוסף עשוי להיות אפשרי, שגוף נותן הכשרות לקייטרינג יגבש מסמך נהלים ברורים בסדר כרונולוגי של זרימת העבודה. החל משעת ההגעה למטבח של המלצרים לפני שבת, דרך ההכנות לפני שבת, ההכנות לקראת סעודות השבת ובמהלכן, אופן ההגשה וכן התייחסות איך לפעול בכל הסיטואציות האפשריות והשאלות שעשויות להתעורר במהלך השמחה. בד בבד יש למנות אדם מתוך המשפחה הבקי ומכיר את הלכות שבת על בוריין ויפקח על עבודת המלצרים ויוודא את יישום מסמך הנהלים. "מה שברור", מסכם הרב רובין, "המצב העכשווי מחייב תיקון ויפה שעה אחת קודם".

 

מלצרים הרב אברהם רובין קידושא רבא צ'ולנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד