י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
מתקרבים ליעד

היחסים מתחממים: עוד מדינה תפתח שגרירות בישראל

ממשלת פיג'י הודיעה היום על כוונתה לפתוח שגרירות בישראל כבר בשנה הקרובה. במקביל יפתחו שגרירויות פיג'י גם בארה"ב, מלזיה ופפואה ניו גיני. פתיחת השגרירות מגיעה בעקבות פתיחת הגבולות מחדש לאחר הקורונה ובהמשך ליחסים הטובים בין שתי המדינות

היחסים מתחממים: עוד מדינה תפתח שגרירות בישראל
הדיון בוועדת חוץ וביטחון צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ממשלת פיג'י הודיעה היום כי בכוונתה לפתוח בשנה הקרובה, לראשונה, שגרירות בישראל. בהודעתה הרשמית צוין כי ההחלטה התקבלה, בתמיכה פוליטית רחבה ובהמשך ליחסים הטובים עם ישראל בתחומי שמירת השלום והביטחון וחקלאות.

בהחלטת ממשלת פיג'י צוין כי לאחר פתיחת הגבולות מחדש לאחר מגפת הקורונה הוחלט לפתוח מחדש שגרירות גם בוושינגטון, קואלה לומפור ופורט מורסבי (פפואה ניו גינאה). פיג'י היא מדינת איים הממוקמת באוקיינוס השקט, מזרחית לאוסטרליה המוגדרת דמוקרטיה פרלמנטרית. בשנים האחרונות היחסים בין ישראל לפיג'י העמיקו והתבטאו בחיזוק היחסים בתחומי החקלאות ובדפוס הצבעה חיובי כלפי ישראל בזירה הבינלאומית.

שר החוץ אלי כהן: "אני מברך את ממשלת פיג'י על החלטה חשובה שתחזק ותעמיק את היחסים בין שתי המדינות. פיג'י הוכיחה בשנים האחרונות כי היא ידידה אמיתית של ישראל גם בזירה הבינלאומית. פתיחת השגרירות של פיג'י מקרבת אותנו צעד נוסף ליעד אותו קבענו של 100 שגרירויות בישראל. הגדלת מספר השגרירויות בישראל מוכיחה את ערכיותה של ישראל לעולם והרצון להסתייע ביכולות שלנו בתחומי חדשנות, כלכלה ומדע. אני מברך את רפי הרפז, סמנכ"ל אגף אסיה והפסיפיק במשרד החוץ ואת השגריר רועי רוזנבליט שקידמו את הנושא באופן הדוק בשנים האחרונות והביאו להישג זה".

בתוך כך התייחס היום שר החוץ אלי כהן בוועדת החוץ והביטחון כי לפחות שתי מדינות שאין לישראל עימן קשרים דיפלומטיים אמורות היו להשתתף בפסגת פורום הנגב שהייתה אמורה להתקיים בשבוע הבא במרוקו, ואנחנו מאמינים שהן ישתתפו במועד החדש שייקבע לפסגה.

השר הוסיף: "במהלך חצי השנה האחרונה פעלנו לקדם הישגים פורצי דרך עבור מדינת ישראל. ביקרנו בסודאן על מנת להניח את התשתית להסכם שלום, היית אתה וגם אנחנו היינו באוקראינה בביקור חשוב מאוד, ששם אותנו עם חלק ממדינות המערב. הפעילות שלנו בטורקיה, פתיחת טיסות מעל עומאן, הסכמי סחר עם איחוד האמירויות, הוויזות, הסוגיה האיראנית, וציינת גם מדינות נוספות". 

"ראינו במהלך התקופה הזו התבססות מאוד משמעותית של ישראל במרכז אסיה, במדינות שהרבה פעמים הנוכחות שלנו שם הייתה מועטה. ביקורים חשובים בדרום מזרח אסיה שעליהם אנחנו נפרט. אני גם שמח לומר שאנחנו בקשר עם מספר מדינות, שנכון להיום אין לנו איתן קשרים, על-מנת להרחיב את 'הסכמי אברהם'. זה היה אמור להיות חלק מ'פורום הנגב' שהיה צפוי להתכנס עוד שבוע אבל נדחה, כנראה לספטמבר. סיימנו את המשבר עם פולין, מדינה בנאט"ו. ויש לנו בהחלט אתגרים גם בסוגיה האיראנית".

השר שיבח את עובדי משרד החוץ: "אני רוצה לציין את עובדי ועובדות משרד החוץ,  שקמים כל בוקר להילחם על התדמית של מדינת ישראל. בדיוק בדרכי לכאן שוחחתי עם שר החוץ של בריטניה, ידיד גדול של ישראל, ג'יימס קלברלי, ואני שמח לומר לכם שעכשיו הם מעבירים חקיקה נגד הBDS ונגד ארגוני החרם כנגד מדינת ישראל".

חלק נרחב אחר בסקירה הוקדש לסוגיות אזוריות ובהן חימום היחסים עם טורקיה ופגישה עם הנשיא ארדואן, פתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל – שגרירות ראשונה של מדינה שיעית מוסלמית בארץ, חנוכת השגרירות בטורקמניסטן, קילומטרים ספורים מהגבול עם איראן. המאבק הדיפלומטי-מדיני מול הגרעין האיראני נסקר גם הוא ושר החוץ ציין כי הוא עומד בראש סדר העדיפויות.

 

יולי אדלשטיין אלי כהן איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד