כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מוקד טרור

כך פועלים ארגוני הטרור מול כוחות צה"ל

בשנתיים האחרונות מהווה ג’נין, ובעיקר מחנה הפליטים ג’נין, מוקד טרור ממנה יצאו פלסטינים רבים לבצע פיגועים, כולל בשטח ישראל. ארגוני הטרור מפתחים ומשפרים את יכולות המעקב אחר פעילות כוחות הביטחון הישראליים

כך פועלים ארגוני הטרור מול כוחות צה"ל
פלסטינים בג'נין צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

ב-19 ביוני 2023 הסתבכה פעילות כוחות ביטחון ישראליים למעצר מבוקשים במחנה הפליטים ג’נין לאחר שהופעלו מטענים רבי עוצמה נגד כלי רכב ממוגנים של צה”ל. במשך שעות ארוכות בהן ניסו הכוחות לחלץ את כלי הרכב התנהלו חילופי אש כבדים במקום. צה”ל אף הפעיל מסוקי קרב. שבעה לוחמים נפצעו באורח קל-בינוני, מספר כלי רכב נפגעו והושבתו. 

בשנתיים האחרונות מהווה ג’נין, ובעיקר מחנה הפליטים ג’נין, מוקד טרור ממנה יצאו פלסטינים רבים לבצע פיגועים, כולל בשטח ישראל. צה”ל שפועל בעיר ובמחנה הפליטים למיגור הטרור נתקל בהתנגדות חצי ממוסדת של הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטינים. האירוע ב-19 ביוני היה בבחינת עליית מדרגה בפעילות במחנה הפליטים נגד הכוחות הישראליים.

מחנה הפליטים ג’נין, בו מתגוררים כ-11,000 תושבים, נשלט על ידי קבוצות צבאיות, בעיקר של הג’היאד האסלאמי בפלסטין, והוא הפך למוקד פעילות טרור ביהודה ושומרון, כולל ניסיונות לאחרונה לבצע ירי לעבר ישובים בתוך שטח ישראל וניסיונות, שלא צלחו בינתיים, לייצור רקטות ושיגורן לעבר ישראל. 

במהלך חודשי העימות עם כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין התפתחו דרכי פעולה של הפעילים במחנה באופן משמעותי והם ממשיכים כל העת לשפר את השיטות ולפתח יכולות ההתמודדות נוספות במישור הארגוני, המודיעיני והמבצעי. במסגרת זאת הם מפתחים ומשפרים את יכולות המעקב אחר פעילות כוחות הביטחון הישראליים, לומדים את שיטות ודפוסי הפעולה של כוחות הביטחון ומפתחים אמצעי נגד ושיטות לחימה כדי להתמודד מול כוחות הביטחון וכן מבצעים תרגילים לאימון אנשיהם, כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

המחקר סוקר את תמונת מצב והפעילות במחנה הפליטים ג’נין בניסיון להתחקות אחר התפתחות השיטות והמהלכים של הכוחות, מודיעינית ומבצעית, ובכלל זה פיתוח יכולות מבצעיות ואמצעי לחימה, שיפור יכולות יחידות המעקב המתריעות על כניסת כוחות צה”ל ומקומות שהותם, זיהוי טוב ומהיר של יחידות הצבא ואף ליכולת לזהות יחידות מיוחדות (יחידת המסתערבים ימ”מ, יחידות מודיעין), מעקב אחר אמצעי הלחימה בהם עושים הכוחות שימוש בשטח ועוד. המחקר מסתמך בעיקר על ניתוח רשתות חברתיות מקומיות וכלי תקשורת מהחודשים פברואר, מרץ אפריל 2023 ודוגמאות נוספות מיוני 2023.

במחנה הפליטים ג’נין יחידות מעקב המורכבות מבעלי תפקידים מקרב אנשי הזרועות הצבאיות כמו גם תושבים מקומיים. תפקידם הוא להתריע על כניסת כוחות הביטחון הישראליים. במהלך הזמן, פיתחו היחידות והתושבים המסייעים להן, יכולות זיהוי מדויקות ומפורטות יותר הכוללות גם את סוג הכוחות הנכנסים (ימ”מ, מסתערבים, מודיעין), ציון מספר וסוג כלי הרכב והג’יפים, כיווני הכניסה ומקומות שהות הכוחות ועוד.

פעמים רבות מלווה המידע בצילומים מקוריים בזמן אמת מהשטח המופצים ברשתות החברתיות הייעודיות. המעקב מבוצע בעיקר ממקומות מסתור (בשאיפה מקומות עליונות של בניינים) ולעיתים מתוך מכוניות העורכות סיורים שגרתיים בשטח. מפרסומים ברשתות החברתיות עולה, כי סוג היחידה שאותרה יכול להעיד על אופי וסוג הפעולה שעל הפעילים לנקוט נגדה.

לאחר זיהוי הפעילות, הניסיונות לסיכול כניסת כוחות צה”ל נעשים באמצעים שונים לעיתים במאמץ משותף בין הפעילים בשטח לבין התושבים. ההתנהלות בשטח משתנה ממוקד למוקד ומאירוע לאירוע. יחד עם זאת ניתן לומר באופן כללי שמדובר בלוחמה ספונטאנית בעלת אופי מקומי בפיקוד אנשי הנהגה מקומיים.

בין השיטות שעלו ברשתות החברתיות אפשר למצוא הצבת מכשולי ברזל, הצבת כלי רכב כבדים ומכוניות מושבתות (סיאראת משטובה) בכניסות למחנה הפליטים, סגירת הכניסות, שפיכת שמן על הכביש, הבערת צמיגים ועוד. לעיתים מבוצע סיור באזור שנועד לוודא אם הכניסות נחסמו כראוי. כתבי אל ג’זירה ליוו סיור שיצא לוודא את חסימת הכניסות והמצלמה ליוותה פעיל צבאי שנסע במכונית אשר ציין כי ישנן 15 כניסות למחנה שהם נוהגים לאטום.

במהלך כל האירועים, מועברים דיווחים מהשטח על ידי תצפיתנים ותושבים אודות מיקום כוחות הביטחון, כניסת הכוחות, עימותים עם פעילים ותושבים מקומיים ועוד. הדיווחים נמשכים עד לרגע יציאתם.

נוהל דומה הופעל בעת פעילות כוחות הביטחון ב-19 ביוני 2023. לשטח הועברו דיווחים שוטפים החל מרגע יציאת הכוחות, שלבי התקדמותם לעבר מחנה הפליטים ג’נין, הפעילות בשטח ותהליך היציאה ממנו. הדיווחים לוו בתמונות מהשטח שהופצו ברשתות החברתיות. אל הציבור הופנתה גם קריאה שכל מי שרואה/חושף את כוחות הצבא, מתבקש לתעד ולשלוח את התמונות לערוץ הטלגרם הייעודי.

ג'נין מכון מאיר עמית ארגוני טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד