כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
החולשה של פוטין

האמריקאים עקבו אחר ההתארגנות של וגנר, אך הופתעו מהקלות

ההתקוממות של פריגוז'ין לא באה משום מקום. פקידים אמריקאים עקבו אחרי הריב המתמשך שלו עם משרד ההגנה הרוסי במשך חודשים. היו גם סימנים לכך שוגנר אוגר נשק ותחמושת לקראת המרד, אך האמריקאים הופתעו לבסוף

האמריקאים עקבו אחר ההתארגנות של וגנר, אך הופתעו מהקלות
המלחמה באוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

הסנאטור הדמוקרטי מארק וורנר מווירג'יניה, יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט וחבר בכנופיית השמונה, אמר כי המרד של ראש וגנר פריגוז'ין "כמעט היה מוסתר לעין". ובכל זאת, זה הפתיע את פקידי המודיעין האמריקני עם כמה מעט התנגדות התמודד וגנר.

"פוטין מלפני עשר שנים לעולם לא היה מרשה לזה להתנהל כמו שהוא", אמר וורנר לרשת CNN, והוסיף כי פוטין "ברור שנחלש". ההתקוממות של פריגוז'ין לא באה משום מקום. פקידים אמריקאים עקבו אחרי הריב המתמשך שלו עם משרד ההגנה הרוסי במשך חודשים, ושימו לב שהאיומים ביניהם חזרו על עצמם שוב ושוב, היו גם סימנים לכך שוגנר אוגר נשק ותחמושת לקראת המרד.

"העובדה שיש לך קבוצת שכירי חרב, שלדעתי לא היו בה 25,000 חיילים כפי שטען פריגוז'ין, אבל היא הייתה מסוגלת ממש לצעוד לתוך רוסטוב, עיר של מיליון איש שהייתה הפיקוח והשליטה כל מלחמה באוקראינה, ולהשתלט עליה בקושי עם ירייה זה חסר תקדים, בלשון המעטה", אמר וורנר.

מקורות רבים אמרו ל-CNN כי גורמים רשמיים בארה"ב ובמערב מאמינים שפוטין פשוט הופתע ממעשיו של פריגוז'ין ולא הספיק לסדר את כוחותיו נגד שכירי החרב של וגנר לפני שהצליחו להשתלט על המפקדה הצבאית ברוסטוב. גורמים רשמיים אמרו כי פוטין גם לא רצה להסיט משאבים משמעותיים מאוקראינה.

עם זאת, גורמים רשמיים מאמינים שאילו ניסה פריגוז'ין לכבוש את מוסקבה או את הקרמלין, הוא היה מפסיד באופן מכריע. זו כנראה הסיבה שפריגוז'ין הסכים להגיע להסכם עם בלארוס ובסופו של דבר הפנה את חייליו חזרה לאחור, אמרו הגורמים.

אחד מפקידי הממשל לשעבר אמר ל-CNN שאמנם יש "מתח קבוע בין פריגוז'ין ומשרד ההגנה הרוסי, אבל היו רגעים שבהם ארה"ב לא הייתה מופתעת אם היא היתה גולשת להתכתשויות אלימות אך מקומיות" כפי שאכן קרה בכמה מקרים. אבל משהו בקנה מידה כזה לא היה משהו שהמודיעין האמריקאי צפה לפני כמה שבועות.

ביידן אמר ביום שני כי הוא הנחה את חברי צוות הביטחון הלאומי שלו להתכונן ל"מספר תרחישים" בזמן שהמרד התגלגל. הבית הלבן סירב מאוחר יותר להרחיב אילו תרחישים נבדקו, אך אנשים שמכירים את הנושא אמרו שנבדקו מגוון רחב של מקרים, כולל האפשרות שפריגוז'ין יגיע למוסקבה.

ברגע שפריגוז'ין פתח במרד שלו, בכירים בארה"ב פנו לבעלי ברית ולשותפים במערב חזרו על מסר מרכזי: שעל המערב לשתוק ולא לתת לפוטין שום פתח להטיל את האשמה על ארה"ב או נאט"ו על המרד.

פקידים אמריקאים גם אמרו לרוסים כי לארה"ב אין שום קשר להתקוממות, ולחצו על הרוסים לשמור על הארסנל הגרעיני שלהם, כך אמרו גורמים רשמיים.

ביום שבת, לפני שפריגוז'ין חזר בו, הייתה פנייה לבכירים אוקראינים ממספר בעלי ברית במישורים שונים, לא לנצל את הכאוס כדי לפגוע ברוסיה, כך לפי גורם מערבי. החשש היה שאוקראינה והמערב ייראו כמסייעים לפריגוז'ין ומאיימים על הריבונות הרוסית.

"המסר היה אל תטלטל את הסירה", אמר בכיר אמריקאי, והוסיף כי המסר הועבר ברמת שר החוץ, סגני שרים ובאמצעות שגרירים.

"זה עניין רוסי פנימי", אמרו האמריקאים לפקידים האוקראינים, "האוקראינים קיבלו אזהרה על ידי בעלות ברית שלא לתדלק את המצב. תנצלו הזדמנויות בשטח אוקראינה אבל אל תיגררו לעניינים פנימיים ואל תפגעו בנכסים צבאיים בתוך רוסיה".

"אתם פשוט לא רוצים להזין את הנרטיב שזו הייתה יוזמה שלנו", אמר הפקיד. "זה מה שהרוסים תמיד רצו, להוכיח שיש איומים על הריבונות הרוסית".

מלחמת אוקראינה רוסיה ארה''ב כח וגנר בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד