כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הדרקון הסיני

נחשף: סין הפעילה עשרות בלוני ריגול מעל מדינות רבות

עדויות חדשות לבלוני ריגול נוספים של סין נחשפה | יפן אישרה שבלונים עפו מעל שטחהוכי היא מוכנה להפיל אותם בעתיד | סין לא התייחסה

נחשף: סין הפעילה עשרות בלוני ריגול מעל מדינות רבות
בלון ענק צילום: Pixabay

עדויות חדשות לתוכנית בלוני הריגול של סין - כולל טיסות מעל יפן וטייוואן - נחשפה על ידי BBC. יפן אישרה שבלונים עפו מעל שטחה ואמרה כי היא מוכנה להפיל אותם בעתיד. סין לא התייחסה ישירות לראיות שהציג ה-BBC. יחסי ארה"ב-סין נקלעו לסערה מוקדם יותר השנה, כאשר בלון ריגול סיני לכאורה הופל מול חופי ארה"ב.

סין טענה שהבלון שנראה מעל צפון מערב ארה"ב בסוף ינואר הוא ספינת אוויר אזרחית, המשמשת למחקר מדעי כמו מטאורולוגיה - וכי מדובר באירוע לא מכוון.

ג'ון קלבר - אנליסט לשעבר במזרח אסיה ב-CIA - אמר לפנורמה כי זה "לא היה רק ​​חד פעמי, אלא מאמץ מתמשך שראשיתו לפחות חמש שנים". לדבריו, הבלונים הסינים "תוכננו במיוחד למשימות ארוכות הטווח הללו" וחלקם "ככל הנראה הקיפו את העולם".

בסיוע חברת בינה מלאכותית אשר סיננה כמויות אדירות של נתונים שנלכדו על ידי לוויינים, ה-BBC מצא תמונות מרובות של בלונים שחוצים את מזרח אסיה. מייסד החברה, קורי יאסקולסקי, מצא עדויות לבלון אחד שחצה את צפון יפן בתחילת ספטמבר 2021. תמונות אלו לא פורסמו בעבר. יאסקולסקי גם מאמין שהראיות מצביעות על כך שהבלון הזה שוגר מעומק סין, דרומית למונגוליה. יפן היא בעלת ברית קרובה של ארה"ב ויותר כוחות אמריקאים מוצבים בה מאשר בכל מדינה זרה אחרת.

יוקו מורקמי, ממשרד ההגנה היפני, אמר ל-BBC כי הממשלה "נוקטת בכל אמצעי הזהירות כדי לפקח על המצב על בסיס יומיומי" ואף תהיה מוכנה להפיל בלונים כדי להגן על "חייהם ורכושם של אנשים באזור טריטוריה של יפן". משרד החוץ האמריקאי אומר כי הוא מאמין שהבלונים הסינים מצוידים לאיסוף מודיעין אותות. לדבריו, למטוס שגילה מעל ארה"ב היו "אנטנות מרובות, ככל הנראה מסוגלות לאסוף ולאתר תקשורת גיאוגרפית".

כדי לחקור אם סין שיגרה בלונים אחרים, הצוות חיפש תחילה במדיה חברתית ובדיווחים בעיתונות ברחבי האזור אחר תצפיות של עב"מים בשמים. הם מצאו שני תצלומים שצולמו על ידי שירות מזג האוויר של טייוואן, ונראה שהם מציגים בלון מעל הבירה, טייפה, בסוף ספטמבר 2021. לאחר מכן, יאסקולסקי הצליב אותם עם תמונות לוויין. "בתוך 90 שניות מצאנו את הבלון מול חופי טייוואן", הוא אומר.

ממשלת טייוואן אמרה שהיא מאמינה שזה בלון מזג אוויר אבל יאקולסקי לא מסכים. "רק בהתבסס על קוטר הבלון והעובדה שגבהי הפעולה נראים דומים... זה נראה מאוד כמו הבלון שטס מעל ארצות הברית, מעל יפן", הוא אומר.

טייוואן נמצאת זמן רב על הכוונת של סין. בשנה שעברה פתח הצבא הסיני בהכנה למתקפה בקנה מידה מלא. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בעבר שארה"ב תגן על טייוואן אם סין תתקוף.

 

סין בלוני תבערה יפן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד