כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בקרוב אצלינו?

בית המשפט העליון בפסק דין נגד גזענות בקבלה ללימודים

בית המשפט העליון של ארה"ב תומך בקבוצות הטוענות כי תוכניות קבלה ששואלות באופן מפורש על גזע מפלות לרעה חלק מהסטודנטים המבקשים להתקבל למכללות

 בית המשפט העליון בפסק דין נגד גזענות בקבלה ללימודים
כיתה במכללה צילום: Unsplash

בית המשפט העליון של ארצות הברית קבע שמכללות חייבות להפסיק להתייחס לגזע כגורם במדיניות הקבלה שלהן, תוך פגיעה במאמצי "אפליה מתקנת" שמטרתם להגביר את ההרשמה של סטודנטים שחורים ולטיניים באוניברסיטאות המובילות.

ההחלטה של ​​בית המשפט העליון היום (חמישי) הגיעה בתגובה לתביעות שערערו על המדיניות של אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת צפון קרוליינה בטענה שתוכניות קבלה לסטודנטים מודעים לגזע מפלות מועמדים לבנים ואסיה-אמריקאים.

פסק הדין הוא האחרון של בית המשפט הנשלט על ידי השמרנים לקידום מטרות פוליטיות ימניות, ועשויות להיות לוה השלכות משמעותיות על ההרשמה למכללות בארה"ב ועל הגיוון בקמפוסים ברחבי המדינה.

הנשיא, ג'ו ביידן דחה, את החלטת בית המשפט ביום חמישי, וקרא לאוניברסיטאות להמשיך לקדם את הגיוון למרות הפסיקה, על ידי התחשבות בגורמים הקשורים לגזע כמו מצוקה. "תמיד האמנתי שההבטחה של אמריקה גדולה מספיק כדי שכולם יצליחו, ושכל דור של אמריקאים - הרווחנו בכך שפתחנו את דלתות ההזדמנויות רק קצת יותר רחב כדי לכלול את אלה שנשארו מאחור" אמר ביידן לכתבים.

הוא הדגיש כי בית המשפט העליון התנגד לתקדימים - פסיקות קודמות הקובעות נורמות משפטיות - בהחלטתו. "אנחנו לא יכולים לתת להחלטה הזו להיות המילה האחרונה בנושא", אמר ביידן. בתשובה לשאלה האם בית המשפט העליון הוא "נוכל", אמר ביידן שזה לא בית משפט "רגיל".

בית המשפט העליון מצא בסופו של דבר שההעדפה המתקנת מפרה את הוראות החוקה האמריקאית הקובעות הגנה שווה על פי החוק. "הקבלה למכללות היא סכום אפס. טובת הנאה הניתנת לחלק מהפונים אך לא לאחרים, בהכרח מקדמת את הקבוצה הראשונה על חשבון האחרונה", אמר בית המשפט העליון בהחלטתו, ואימץ את הטענה כי העדפה מתקנת המועילה לחלק מתלמידי מיעוטים מקפחת אחרים.

בית המשפט העליון גזענות מכללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד