י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

נדיר ומרגש: להקת דולפינים ממין עב־שן קטלני נצפתה בחוף במרכז הארץ • צפו

תיעוד נדיר ומרגש במיוחד של להקת דולפינים ממין עב־שן קטלני שנצפתה מול חופי הרצליה ביום שישי | העב־שן הקטלני נדיר יחסית בים התיכון ומרבית התצפיות האחרונות שלו הן ממזרח הים התיכון • צפו

נדיר ומרגש: להקת דולפינים ממין עב־שן קטלני נצפתה בחוף במרכז הארץ • צפו
הדולפינים מול חופי הרצליה צילום: אורי אגר

להקה של 4-5 דולפינים מהמין עב־שן קטלני נצפתה בתחילת סוף השבוע (שישי בצהריים) מול חופי הרצליה. התיעוד הנדיר הועבר ע"י תומר, אורי וזהר ממועדון "דרך הים" בהרצליה, השלושה סיפרו: "הדולפינים שפגשנו היו שונים מאלה שיוצא לנו להיתקל בהן בדרך כלל. הם היו כהים יותר, גדולים יותר ועם אף פחוס ועבה. כאלה מעולם לא ראינו. זה היה מרגש מאוד. ידענו שחשוב לדווח כדי שיכירו את התצפית".

להקת הדולפינים שנצפתה - אורי אגר

לדברי ד״ר אביעד שיינין מדלפיס, ראש תחום טורפי־על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, העב־שן הקטלני נדיר יחסית בים התיכון ומרבית התצפיות האחרונות שלו הן ממזרח הים התיכון. הוא קרוב המשפחה של הלוויתן הקטלן (האורקה) והוא דולפין מרשים מאוד באורך של כשישה מטרים, בצבע שחור פחם. "הדיווח המרגש שהועבר גם לדלפיס הינו הדיווח השני של להקת עב־שן קטלני עד כה בשנת 2023.

דיווחי עב־שן קטלני בישראל אינם שכיחים ובדלפיס מתקבלים דיווחים בודדים בכל שנה. השינוי המעניין שאנו עדים אליו, הוא כי בעבר התצפיות היו רחוקות מהחוף ובשלוש השנים האחרונות ישנם דיווחים גם מקרבת החוף״, מוסיף שיינין.

הדס גן-פרקל, רכזת אפליקציית SeaWatch ב"חצי הכחול" של החברה להגנת הטבע, מוסיפה כי תיעוד להקת הדולפינים מול חופי הרצליה ממחישה את המגוון הביולוגי הראוי להגנה בים הישראלי. "שטח האזור הכלכלי הבלעדי של ישראל, בים התיכון, נפרש על פני 21,000 קמ"ר ודומה בהיקפו לשטחה היבשתי של מדינת ישראל.

מרחב זה, שכולו מוגדר ים עמוק, משמש דולפינים, לווייתנים, צבי ים ועוד מיני דגל, וכן כאזור הרבייה של טונה כחולת סנפיר וכרישי עומק. במרחב זה נמצאים בתי גידול מורכבים וייחודיים, אך למרות זאת, דווקא שם לחצי הפיתוח הולכים וגוברים: כוונות משרד האנרגיה להרחיב את חיפושי הגז ולהניח תשתיות לייצוא שלו, דיג הרסני וכוונות לפיתוח כלכלי נוסף, כמו אנרגיות מתחדשות וחקלאות ימית", היא אומרת.

העב־שן הקטלני חי באוקיינוס ההודי, חלקו המזרחי של האוקיינוס השקט, ברצועות החוף של האוקיינוס האטלנטי, בים התיכון ובים הבלטי. הוא נחשב לשחיין מהיר ונמרץ מאוד, ומסוגל גם לקפוץ לגובה מתוך המים. הוא ניזון בטבע בעיקר מדגים ודיונונים בגדלים שונים.

בחברה להגנת הטבע מזכירים כי החל מ־1 ביולי חלה בים התיכון עונת הגיוס, בה הדגים הצעירים מצטרפים אל האוכלוסייה הבוגרת, וניתן להבחין בעלייה חדה בשיעור הדגיגים שנידוגים בדיג מכמורת. לכן, החל מימים אלו ולמשך חודשיים בלבד, המכמורות בישראל אמורות לשבות מפעילות, ועמדת החברה להגנת הטבע היא שיש להשבית שיטת דיג הרסנית זו לצמיתות. 

 

 

דולפין דולפינים הרצליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד