כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
עצורים ופצועים בשורת מחאות

השחתת רכוש, הצתת מדורות ותקיפת שוטרים: כאוס בעקבות התפטרות ניצב עמי אשד

במשך שעות ארוכות שרר כאוס מוחלט בנתיבי איילון, בעת שאלפים חסמו את הציר הראשי תוך הבערת מדורות והשחתת רכוש במחאה על התפטרות מ"מ תל אביב עמי אשד | מפגינים נעצרו בחשד שתקפו שוטרים | מחאות נוספות נערכו ברחבי הארץ, 8 נעצרו סמוך למעון רה"מ

השחתת רכוש, הצתת מדורות ותקיפת שוטרים: כאוס בעקבות התפטרות ניצב עמי אשד
המחאות בנתיבי איילון צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כאוס מוחלט ואיבוד שליטה של המשטרה, שעות אחרי הודעת ההתפטרות של מפקד מחוז תל אביב: סמוך לשעה 01:00 הלילה (בין רביעי לחמישי) הצליחה המשטרה לפתוח לתנועה את נתיבי איילון, אחרי שעות ארוכות שבהן מפגינים מתנגדי הרפורמה המשפטית, חסמו את הכביש לשני הכיוונים. במשך מספר שעות שרר כאוס בציר הראשי, בזמן שמפגינים רבים הציתו מדורות והשליכו לתוכן רכוש כגון מחסומים, ועצים. בתיעודים מהמחאה נראה גם ציוד בניה שהושחת. בשעות הראשונות למחאה פעלו במקום כוחות משטרה, בהם פרשים ומכת"זיות, בניסיון לפנות את המפגינים מהכביש, אך ללא הצלחה.

המשטרה דיווחה כי מספר מפגינים נעצרו לאחר שתקפו שוטרים. לפי המשטרה, בעת פינוי המוחים על נתיבי איילון דרום, אחד המוחים חבט עם הקסדה שברשותו בראשו של שוטר - ונעצר. בהמשך, במהלך פינוי הציר מפגין תקף שני שוטרים באמצעות נגיחה בראשם ונעצר אף הוא. במהלך חסימת נתיבי איילון התרחש אירוע חריג, כאשר נהג רכב המשיך בנסיעה ופגע באחד המפגינים, שנפצע באורח קל. מהמשטרה נמסר נהג רכב התפרץ בין המוחים. כוח משטרה עצר את הנהג.

מחאות נוספות נערכו בכמה מוקדים ברחבי הארץ. ברחוב עזה בבירה, סמוך למעון ראש הממשלה, הפגינו כמה מאות בני אדם. קודם לכן הם חסמו את הכביש בכיכר פריז והמשטרה ניסתה לפנותם באמצעות מכת"זית ופרשים. שתי מפגינות נפצעו באורח לק לאחר שלטענת המוחים נפגעו מפרש. 

מחאות נערכו גם בצומת חורב בחיפה, בצומת רעננה, בצומת כרכור, בהוד השרון, במחלף דרור, בצומת העוגן, בצומת פרדסייה, במחלף ינאי ובגשר אודים. במחלף הסירה שעל כביש 2 עצרה המשטרה ארבעה מפגינים בגין הפרות סדר וגרימת נזקים.

אלפי מתנגדי הרפורמה המשפטית יצאו לרחובות בעקבות פרישתו של מפקד המחוז ניצב עמי אשד, שהודח מתפקידו על רקע יחסו למוחים. אשד הודיע אתמול אחר הצהריים על פרישה מהמשטרה, לאחר שהודח מהתפקיד. "מדובר בהדחה פוליטית", האשים אשד בהצהרה לתקשורת שנתן במטה המחוז בתל אביב. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את אשד: "הדברים שלו מוכיחים שבמשטרת ישראל שירת ניצב פוליטי על מדים. מאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו כמועמד בבחירות הבאות במפלגת שמאל". 

אשד, כזכור, הודח מתפקידו כמפקד המחוז על רקע יחסו למפגינים נגד הרפורמה המשפטית ומונה במסגרת סבב המינויים האחרון לראש אגף ההדרכה של המשטרה, שנחשב לתפקיד פָּחוּת ממפקד מחוז. "ב-9 למרץ השנה, בשעה שמחוז תל אביב התמודד עם הפגנת אלפים ברחבי העיר, הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי בשיחת טלפון", אמר אשד. "בימים האחרונים, קיבלה ההדחה הפוליטית שלי תוקף פרוצדורלי במסווה של סבב מינויים מיותר. שלושים ושלוש שנות שירות במדים, מהתובעניים שבתפקידים הקיימים במשטרת ישראל, כשאני על קו הסיום בהתמודדות על תפקיד המפכ"ל, ירדו לטמיון באחת. וכל זאת, בשל הסיבה הפשוטה: שעמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק".


כאוס באיילון/צילום: פלאש 90

"בגב זקוף ובראש מורם, אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא, על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים", הוסיף ניצב אשד. "אני מודה כאן לפניכם על החטא הנורא, החטא בכך, שלא יכולתי לעמוד בציפיות הדרג המיניסטריאלי, שכללו שבירת הכללים, הנהלים, הסדר הארגוני והתערבות בוטה בקבלת החלטות ושיקול הדעת המבצעי. יכולתי בקלות לעמוד בציפיות האלה, להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב".

מפקד המחוז המודח הוסיף: "יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות, במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, במחיר של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה. כל ימי כמפקד, חינכתי דורות של שוטרים, להכיר במגבלות הכוח, לרסן את הכוח, לשמור מכל משמר על החוזה שלנו מול הציבור, להגן על הברית הקדושה שלנו מול האזרח. התעקשתי במהלך המחאה פעם אחר פעם, שמחוז תל-אביב בפיקודי, יוכיח שאפשר אחרת, שאפשר וחייב - גם לאפשר מחאה וגם לקבוע לה גבולות ברורים על פי החוק".

 

 

 

עמיחי אשד הפגנה נתיבי איילון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד