כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ברקע ההידרדרות

החשש מעימות: האם ג'נט ילן יכולה לתקן את יחסי ארה"ב - סין?

לאחר שנשיא ארצות הברית, ביידן, קרא לנשיא סין דיקטטור וגרם להפגנות מחאה, יום לאחר ששר החוץ ביקר בסין - שרת הכלכלה האמריקאית תנסה לתקן את היחסים

 החשש מעימות: האם ג'נט ילן יכולה לתקן את יחסי ארה"ב - סין?
ג'ו ביידן צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, אמורה להגיע לסין כחלק מניסיונות לבנות מחדש גשרים בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. זהו הביקור השני בבייג'ינג של פקיד בכיר בוושינגטון מזה חודשים רבים והוא מגיע לאחר שהיחסים בין המדינות הורעו השנה.

נקודות המחלוקת בין ארה"ב לסין נעה בין טייוואן ואוקראינה לביטחון לאומי וסכסוך סחר מתמשך. הביקור מגיע גם ימים ספורים לאחר שבייג'ין הודיעה כי תבלום את היצוא של שני חומרים מרכזיים המשמשים לייצור שבבי מחשב.

אמירותיה האחרונות של ילן לפיהן שתי הכלכלות יכולות לעבוד יחד עשויות להיות משמעותיות. לקראת הביקור, ארה"ב הדגישה את החשיבות של המדינות "לנהל בצורה אחראית את מערכת היחסים שלנו, לתקשר ישירות על תחומי דאגה, ולעבוד יחד כדי להתמודד עם אתגרים גלובליים".

כחלק מהמאמצים המתמשכים להפיג את המתיחות, ילן פגשה ביום שני גם את שגריר סין בארה"ב, שי פנג, במה שתואר על ידי שני הצדדים כ"דיון גלוי ופורה".

עם זאת, "צריך לשמור על ציפיות נמוכות לביקור ילן", אמרה ונדי קטלר, סגנית נשיא בצוות החשיבה בארה"ב, "היא לא בעמדה לתקן את הקשרים וגם לא להגיב לבקשות סיניות להסיר את הפיקוח על היצוא או המכסים".

הביקור בסין מגיע שבועות ספורים לאחר ביקורו של שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן בבייג'ין, כשפגש את הנשיא שי ג'ינפינג ושר החוץ צ'ין גאנג. בלינקן היה הפקיד הבכיר בוושינגטון שביקר בבירת סין מזה כמעט חצי עשור. הפגישות נתפסו כמבחן מפתח לשאלה האם שתי המדינות יכולות לעצור את הידרדרות היחסים ביניהן עוד יותר.

בסוף נסיעתו אמר בלינקן כי למרות שעדיין יש בעיות מרכזיות בין ארה"ב לסין, "התקווה והציפייה שלו היא שתהיה לנו תקשורת טובה יותר, מעורבות טובה יותר בהמשך". עם זאת, למחרת הנשיא ג'ו ביידן התייחס לשי בתור "דיקטטור", מה שגרם להפגנות בבייג'ין. בעוד שאנליסטים אמרו כי להערה של ביידן לא צפויה להיות השפעה שלילית גדולה, היא נתפסה גם כמי שאינה עוזרת לעניינים.

כסימן נוסף לכך שמחלוקת הסחר בין שתי המדינות רחוקה מלהיות פתורה, סין הודיעה השבוע שהיא מחמירה את הפיקוח על יצוא של שני חומרים חיוניים לייצור שבבי מחשב. מהחודש הבא יהיה צורך ברישיונות מיוחדים לייצוא גליום וגרמניום מסין, שהיא היצרנית הגדולה בעולם של המתכות. המהלך בא בעקבות מאמציה של וושינגטון בשנה האחרונה לבלום את הגישה הסינים לכמה שבבי מחשב מתקדמים. באוקטובר, וושינגטון הודיעה כי תדרוש רישיונות עבור חברות המייצאות שבבים לסין באמצעות כלים או תוכנות אמריקאיות, לא משנה היכן הם מיוצרים בעולם.

 

סין ארצות הברית שר האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד