כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
שלוש קריאות חוזר

הדילמה של אריה דרעי באשדוד והקרב על בית שמש \\ ארי קלמן

115 ימים נותרו עד לבחירות לרשויות המקומיות, ובמפלגות החרדיות מתחממים על הקווים. זהות המועמד החרדי על ראשות העיר בית שמש די סגור, לעומת אשדוד, שם ישנם הרבה פלגים שמצדדים בברק סרי או ביחיאל לסרי | הפרשן הפוליטי של 'בחדרי' ארי קלמן עם תמונת מצב

הדילמה של אריה דרעי באשדוד והקרב על בית שמש \\ ארי קלמן
אריה דרעי/משה גפני צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בימים הקרובים יודיעו רשמית ב'דגל התורה' בבית שמש על מועמדם לראשות העיר. ההכרזה תגיע מבתי רבני העיר שינצלו את חוסר ההנהגה הארצית מאז פטירת מנהיג המפלגה לפני למעלה מחודש, ואלה יקחו לידיהם את המשימה. לפי הלך הרוח, הרבנים צפויים להודיע על שמוליק גרינברג כמועמד המפלגה לראשות העיר. הכרזתם ככל הנראה תקבל את ברכתו של יו"ר דגל התורה הארצית משה גפני שנוהג לאמץ את עמדות הרבנים המקומיים.

הקרב על מועמד 'דגל התורה' בבית שמש היה לוהט בימים האחרונים. שמות עלו וירדו, אך בקו הזינוק התייצבו עד הימים האחרונים שמוליק ליטוב, שמוליק גרינברג ומנחם שפירא. כולם - עוזריו לשעבר של חבר הכנסת גפני.

רבני העיר הרב קורנפלד, הרב מאירוביץ והרב קופשיץ, התחבטו והתלבטו ונראה כי הגיעו להכרעה סופית - גרינברג הוא המועמד. לכל אחד מהמועמדים יש את המעלות והחסרונות משלו. הצד השווה לליטוב ושפירא שהם מועמדים מוצנחים ואינם מתגוררים בעיר. החשש הפוליטי כי מועמד שאינו תושב העיר לא יצלח את המרוץ הסבוך. כך, שמי שנותר זה גרינברג, שגם לו בעיות פוליטיות ובראשן זעם בקרב ראשי ש"ס מהתנהלותו כמנהל אגף החינוך החרדי. בעיר כמו בית שמש התמיכה של ש"ס חשובה ואף הכרחית, נוסף לקהלים אחרים בעיר שמתנגדים להתמודדותו.

שמוליק גרינברג לצידו של גפני.

המטרה ב'דגל התורה׳ היא להביא מועמד מוסכם על כל רבני העיר. המסר שהגיע  ביום רביעי לחבר הכנסת גפני מאחד מרבני העיר היה שכל רבני העיר הסכימו על גרינברג כמועמד, אלא שלמחרת פורסם מכתב מאחד הרבנים כי הוא מעדיף דווקא את נציג 'דגל התורה' ישראל סילברסטיין, כמועמד המפלגה, מה שמראה כי עדיין אין סיכום אחיד של רבני העיר, מה שיאלץ את הדרג הפוליטי לקבל את ההכרעה. ייתכן ובמקרה כזה יתקשו להביא את גרינברג כמועמד המוסכם.

הקרב על בית שמש צפוי להיות קשה. נכון לעכשיו המסרים מכיוון ש"ס הם שהם לא שוללים אפשרות לתמוך בעליזה בלוך לקדנציה נוספת. המטרה היא להלחיץ את דגל התורה בעיר אלעד כדי שיעמדו מאחורי ההסכם ויביאו את הגוש הליטאי כולו לתמוך במועמד ש"ס שיוחלט, אחרת יאמרו בש"ס כי הם ימנעו ניצחון של המועמד הליטאי בבית שמש.

הקרב החסידי באשדוד

'סיבוב שני', זהו שם המשחק בעיר אשדוד שסוערת מאז ערב חג הפסח, אז הודיע מקורב למפלגת ש"ס, יועץ התקשורת ברק סרי, על מועמדותו מול ראש העיר המכהן יחיאל לסרי, שניצח באחוזים בודדים את מערכת הבחירות הקודמת. המטרה של סרי הייתה לטפס באחוזי התמיכה וכך החרדים יצטרפו ויכניסו אותו ללשכת ראש העיר, אם לא בסיבוב הראשון אז בסיבוב השני, שיהפוך אולי קרב צמוד אך קל יותר.

אלא שבינתיים זה לא מה שקורה. סקרים פנימיים שהוצגו בימים האחרונים בפני ראשי אגודת ישראל הראו להם שהסיכוי של סרי קלוש, וכי גם אם אשדוד תגיע לסיבוב שני יהיה זה דווקא לסרי מול המועמדת הלן גלבר, שתופסת את המקום השני בסקרים. כך, שסיכויו של סרי קלושים בכל מקרה, ובנקודה הזו חלוקים באגודת ישראל על ש"ס, כך שבינתיים העניינים מפוצלים בעיר הדרומית.

סרי או לסרי | צילום: מתוך פייסבוק/יעקב לדרמן, פלאש 90.

גם בסיעה החסידית אין קול אחיד לחלוטין. בעלזא, ויז'ניץ ושלומי אמונים (וגם דגל התורה ועץ) כבר הביעו את תמיכתם הרשמית בראש העיר לסרי, הזמינו אותו לשמחות עם האדמו"ר והצהירו זאת שוב ושוב. ההבנה בקרב נציגי החסידים היא כי ברק סרי יהיה כפוף אך ורק לאיש ש"ס אבי אמסלם שלא הסתדר בלשון המעטה עם החסידים, ועל כן הם מעדיפים לתמוך במועמד שיהיה מחוייב פוליטית גם לאגודת ישראל.

בגור העניינים דומים אך שונים. היו"ר יצחק גולדקופף והמזכ"ל חנוך זייברט אומרים בשיחות סגורות שהם יתמכו רק בלסרי, אבל מכיוון שהתחייבו לתאם עמדות עם דרעי, הם ממתינים עם התמיכה הפומבית הסופית כדי לנסות לשכנע את דרעי לתמוך יחד בלסרי. יצוין כי הנציגים של 'אגודה' באשדוד כבר הודיעו בערב חג הפסח על תמיכה עקרונית בלסרי, אבל הודעה על תמיכה חתומה וסופית טרם פורסמה. ההערכה באשדוד היא שבקרוב יצהירו רשמית אותם נציגים שיתמכו בלסרי ובכך ישימו סוף לסאגה ולספינים המשתוללים.

הוויכוח הפוליטי הוא האם לתמוך בלסרי כעת או לחכות לש"ס. סרי טוען שאם יתמכו בו כל החרדים, הוא יעלה לסיבוב שני ואז אולי ינצח. אבל מה שהוא מפספס, זה שבאגודת ישראל לא מוכנים לשמוע בכלל על האופציה ששמה ברק סרי. "הוא יהיה מחויב רק לאבי אמסלם", הם חוששים, ומציגים את המטרה שלהם: "למנוע אפשרות שסרי יעלה למקום השני". לפי הסקרים נראה שמשימתם הצליחה. גם גולדקנופף עצמו נשמע מתבטא בעד לסרי, ובאגודה מדגישים כי "אם יש לנו את לסרי שהוא מועמד שומר תורה ומצוות, מול סרי החילוני, אנחנו נלך עם שומר התורה והמצוות".

גפני וגולדקנופף. (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אם לא די בכך, ברק סרי מתקשה לסגור פינות אפילו בזירה הביתית שלו, בש"ס, שם נתקלים באופוזיציה מבית, דבר שמביא לכך שהתמיכה הרשמית של הסיעה בברק סרי מתרחקת שוב ושוב. אם בתחילה נטען שהיא תבוא בחודש סיון ואז לפתע דחו לתמוז, כעת התדרוכים עברו לדבר על אלול. בראיון השבוע ברק סרי אף אמר שימתין לאחר החגים.

הסיבות הם גם הדשדוש של סרי בסקרים, אבל לא רק. משפחת אדמור"י אבוחצירה, כוח מרכזי מאוד בעיר אשדוד, כבר הביעה תמיכה בלסרי, בהצהרות וברכות פומביות באירועי המשפחה. בנוסף השטח הש"סי מתקומם על ההימור בריצה של ברק סרי. רבנים ספרדים בכירים שפגשו את אמסלם באחרונה הטיחו בו: "תרד מהעץ, תתפייס עם ראש העיר".

נראה שבש"ס טרם בחרו את הטקטיקה, אם לשבת על הגדר עד הסוף, מה שמסכן אותם בסיבוב שני, בו ברק סרי לא יעלה. אבי אמסלם מצידו רוצה את לסרי בחוץ ופחות חשוב לו מי ינצח אותו, אבל לדרעי שחושב שני צעדים קדימה ומעוניין שיהיה לו ראש עיר מחויב אליו, יש מהלכים אחרים. וזו כנראה הסיבה שדרעי עדיין שוקל את צעדיו לגבי העיר אשדוד.

שלוש קריאות שמוליק גרינברג בחירות מוניציפליות 2023 יחיאל לסרי ברק סרי בית שמש אשדוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד