כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
למרות ההתעקשות

בגלל החוק החדש: תלמיד הישיבה לא ירצה את עונשו

תלמיד ישיבת חומש הואשם בהפרת חוק ההתנתקות בשל שהותו בחומש. לאחר ביטול החוק בכנסת הודיעה המדינה על ביטול האישום אולם סירבה למחוק את הרישום הפלילי לתלמיד והתעקשה כי ירצה את גזר הדין שנקבע לו - 200 שעות לתועלת הציבור. ארגון חוננו פנה לבית המשפט אשר הורה למחוק את הרישום הפלילי וביטל את עונשו.

בגלל החוק החדש: תלמיד הישיבה לא ירצה את עונשו
חומש צילום: נאסר אישתיה/פלאש90

תלמיד ישיבת חומש הואשם בהפרת חוק ההתנתקות בשל שהותו בחומש בשנת 2020. בית המשפט קבע כי התלמיד לא יורשע אך גזר עליו לבצע 200 שעות לתועלת הציבור. לאחר ביטול חוק ההתנתקות לפני כארבעה חודשים, ביקש עו"ד משה פולסקי מארגון חוננו כי התלמיד לא יידרש לבצע את העונש שנגזר ע"י בית המשפט, המדינה נאלצה להסכים לכך, אולם סירבה למחוק את הרישום הפלילי שכבר נקבע בגזר הדין. עו"ד פולסקי התנגד לכך ובית המשפט קבע כי עמדתו מקובלת עליו וכי יש להורות על מחיקת הרישום הפלילי לתלמיד.

לאחר מתן גזר הדין, שירות המבחן שאינו מודע למשמעות שינוי החקיקה, פנה לבית המשפט, בבקשה כי התלמיד ירצה את העונש שנגזר עליו. עו"ד פולסקי התנגד תוך שהוא מציין כי שינוי החקיקה מבטל את האחריות הפלילית לביצוע העבירה, ומחייב הפסקת ריצוי העונש. מעבר לכך ביקש עו"ד פולסקי כי גם הרישום הפלילי בעניינו של התלמיד יימחק וזאת בשל המשמעות המשפטית של שינוי החקיקה, הכולל גם תחולה רטרואקטיבית המבטלת לחלוטין את האחריות הפלילית לביצוע העבירה, גם במקרה בו בזמן האירוע המעשה היה אסור לפי החוק.

יחידת התביעות המשטרתית אשר הגישה את כתב האישום אישרה כי ביטול חוק ההתנקות מבטל גם את העונש שהוטל על התלמיד, אולם עמדה על כך כי הרישום הפלילי שהוטל על התלמיד יישאר בעינו, תוך מתן פרשנות תמוהה להוראות החוק בעניין. לאחר קבלת תגובתו המנומקת של עו"ד פולסקי שאף הפנה לפסיקת בית המשפט העליון בעניין, קבע השופט עודד מורנו, מבית משפט השלום בפתח תקווה כי יש להורות על מחיקת הרישום הפלילי של התלמיד לחלוטין. לאחר החלטת בית המשפט הודיעה המאשימה לעו״ד פולסקי כי תפעל בהתאם להחלטת בית המשפט ותפעל למחיקת הרישום הפלילי בעניינם של אלו שהואשמו בשהות בחומש.

עו"ד משה פולסקי מסר: "לא ברור לי מדוע גם לאחר ביטול האיסור המביש על שהיה בחומש, המאשימה עוד התעקשה על הותרת הרישום הפלילי, וזאת בניגוד גמור להוראות החוק ולכוונתו הברורה של המחוקק. גם אם ניתן היה לקבל כי היה אינטרס ציבורי כלשהו בהעמדה לדין במשך כל השנים האחרונות של תלמידי ורבני הישיבה בחומש, שמסרו את נפשם את לימוד התורה ויישוב ארץ ישראל, וזאת בשל הנחיית גורמים שונים בפרקליטות, הרי שאין כל פשר להתנהלות המאשימה לאחר ביטול החוק, וזאת למרות הוראה החוק הברורה הקבועה בחוק העונשין.

מנכ"ל ישיבת חומש, שמואל וונדי מסר: "אנו שמחים כי מדינת ישראל הסירה את החרפה שאסרה על יהודים לשהות בחומש. אנו נמשיך להיאחז בחומש עד להסדרתה השלמה במהרה".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון התייחס לביטול כתב האישום ואמר: "טוב מאוד שכך פסק בית המשפט. הניסיון להפוך החלטה מדינית לדיון משפטי הוא מגוחך, וזורה חול בעיני הציבור. הניסיון לדרוס את חלוצי ההתיישבות בחומש, לא יצלח. אות הקין של ההתנתקות הוסר והכתם יימחק לעד בבניית יישובים נוספים במרחב ובניית הישובים שנעקרו".

נזכיר, כי לפני כארבעה חודשים בוטל בכנסת חוק ההתנתקות בצפון השומרון אשר אסר על כניסת יהודים ליישובים שפונו במסגרת תוכנית ההתנתקות. בעקבות ביטול החוק בוטלו כתבי אישום על הפרת החוק אשר הוגשו כנגד ראש ישיבת חומש, הרב אלישמע כהן ומספר רבנים ותלמידים בישיבה. את ביטול החוק הוביל ראש מועצת שומרון יוסי דגן מגורש משא-נור בעצמו, אשר פועל מאז לביטול החוק, אשר במאמץ משותף, ובתמיכה של חברים גם ממפלגות האופוזיציה הצליחו להעביר את החוק ברוב משמעותי לאחר 17.5 שנים. בכנסת הובילו את ביטול החוק ח"כ יולי אדלשטיין, ח"כ לימור סון הר מלך והשרה אורית סטרוק.

חומש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד