י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
סוער ודרמטי בכנסת

שידור חי: צמצום עילת הסבירות נידון במליאה; לפיד בנאום תקיף

במליאת הכנסת החל הדיון בחוק צמצום עילת הסבירות, לקראת ההצבעה. חבר הכנסת שמחה רוטמן הציג את החוק ונקטע בקריאות מצד האופוזיציה. לפיד עלה אחריו ונשא נאום תקיף: "זה חוק של מטורפים ומטריפים, זה לא יעבור - הציבור יפיל את הממשלה הארורה הזו" 

שידור חי: צמצום עילת הסבירות נידון במליאה; לפיד בנאום תקיף
מליאת הכנסת צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במליאת הכנסת דנים הערב (שני) בחוק צמצום עילת הסבירות בקריאה ראשונה. יצוין כי מדובר בהצבעה ראשונה במליאה על החוק ובהצבעה ראשונה על סעיף מהרפורמה המשפטית, מאז הוקפאה החקיקה.

את הדיון פתח יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שהציג את ההצעה. רוטמן אמר כי ההצעה היא, "מאוזנת, אחראית, ושונה באופן משמעותי ממה שאולי היה צריך לחוקק".

עוד אמר רוטמן: "עילת הסבירות היא עילה שבמשך הרבה שנים מדינת ישראל הסתדרה בלעדיה, ועדיין במשך שנים אפלות, תאמינו או לא, השמש זרחה כל בוקר".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת חריפה על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות ותקף את הקואליציה: "את מי אתם מנסים לרמות? החוק הזה אומר שאפשר למנות לשר עבריין מורשע, להוציא צווי מעצר לכל מי שמתנגד לממשלה הזו ויאפשר לפטר את היועצת המשפטית לממשלה כדי שתוכלו לסדר עסקת טיעון לבוס שלכם".

לפיד הוסיף: "מה זה קשור לפרנסה של אזרחי ישראל, לביטחונם, ליחסים שלנו עם העולם, שאתם הורסים? אתם מחסלים את הברית הישראלית מסיבות קטנוניות של מושחתים ומשחיתים".

עוד הוסיף ואמר: "זה חוק של מטורפים ומטריפים, זה לא יעבור - אם לא יפול לפני קריאה שלישית יפול בבית משפט ואם לא אז הציבור יפיל את הממשלה הארורה הזו." כך לפיד.

אחרי מחיאות הכפיים של האופוזיציה לנאום לפיד, השר קרעי הטיח לעברו: "זה בערך הקומץ שתומך בשקרים שלך בציבור". לפיד: "אתה גוש רעל". קרעי: "למי קראת כוחות האופל? המגעילים האלה?".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "מי יבטיח לנו שבעתיד לא ישנו את חוקי הבחירות לכנסת? מי מבטיח לנו שהיועמ"שית לא תודח? שלא ייבחר רמטכ"ל לא כשיר שמקורב לראש הממשלה או שר הביטחון? אל תגידו – 'אצלנו זה לא יקרה'. אל תגידו זה 'רק סבירות'. אחריה בתור תהיה התגברות, יהיה מינוי שופטים פוליטיים ויועמ"שים פוליטיים... כדור השלג הזה שמתחיל להתגלגל כאן היום יגדל, יצבור תאוצה וירמוס את המדינה כולה, אם לא נעצור אותו עכשיו. המשמעות של החוק שאתם מבקשים להעביר פה היום היא תחילתו של תהליך מסוכן, של הסרת מגבלות מהשלטון ומחיקת הביקורת השיפוטית".

גנץ הוסיף: "מי שיפגע מהתהליך, הוא קודם כל האזרח הקטן. כשהוא ילמד באוניברסיטה מחו"ל, ותוך כדי הלימודים שר החינוך יחליט שהתואר לא יוכר. וכשר האוצר יחליט להחיל באופן מיידי קיצוץ במעונות יום ללא התראה. וכשראש עיר יחליט לסגור חנות ללא פיצוי ולבנות במקומה בניין.

ומה לגבי המדינה? האם הגיוני שימונה סטטיסטיקאי ראשי שאין לו הכשרה בנושא ויפגע בתכנון הכלכלי? מחיקת הביקורת השיפוטית תפגיע בשלטון החוק, תפתח דלת לשחיתות, ובסופו של יום – היא תפגע באזרח הקטן – שישלם בגדול.

אני קורא לראש הממשלה, אל תפקיר את מדינת ישראל, אל תפקיר את אזרחי ישראל, אל תפקיר את הביטחון והכלכלה. עצור הכל, זו הקריאה האחרונה לפני התהום. שלח את הצוות שלך לבית הנשיא עכשיו, לדבר שם על הכל ובראייה כוללת וארוכת טווח".

לפי נוסח ההצעה, "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר בעניין סבירות החלטתם".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, אמר בנאומו במליאת הכנסת: "החוק שמובא היום לקריאה ראשונה מחזיר את ישראל לשורת העמים הדמוקרטים ומיישר קו עם מה שנהוג בעולם הדמוקרטי כולו. הממשלה לא נמצאת מעל החוק. היא חייבת לפעול אך ורק במסגרת החוק. על פי הסמכויות המוקנות לה, בהליך תקין, ללא ניגוד עניינים.

כל פעולה שאינה נעשית באופן הזה, ואני מדגיש - כל פעולה, הייתה ותמשיך להיות נתונה לביקורת שיפוטית מלאה. באותה מידה, יש לממשלה גם סמכויות ובצידן אחריות. היא נבחרה כדי לקבוע מדיניות ולהביא לביצועה.

כאשר הממשלה פועלת במסגרת סמכויותיה, במסגרת החוק, ללא ניגוד עניינים ובהליך תקין, יש לאפשר לה לבצע את מדיניותה. מצב שבו שופטים, או כל גורם אחר שאינו נבחר, שמים את מה שסביר בעיניהם, את עמדתם האישית, הסובייקטיבית, לא פעם אפילו הפוליטית, מעל מה שהיה סביר בעיני אזרחי ישראל בבחירות, הוא מצב שאין לקבלו. זה מצב שחותר תחת הבסיס של המשטר הדמוקרטי ותחת העיקרון המקודש שהציבור בוחר את נבחריו כדי שהם יפעלו למימוש השקפת העולם של הבוחרים. למימוש מה שהבוחרים חושבים שהוא סביר", כך לוין.

בייעוץ המשפטי לממשלה הזהירו מפני המהלך אשר יכול להוות פרצה באפשרות של הממשלה לבצע מינויים.

לקראת הדיון וההצבעה, נסגר באופן חריג יציע הציבור במליאה. מטעם קצין הכנסת נמסר: "נוכח מידע שהגיע אל קצין הכנסת ולפיו יש מי שמתכוונים להפר באופן בוטה את הסדר ביציע הציבור במליאה ולאחר קיום הערכת מצב שערך בלשכתו, החליט קצין הכנסת כי לצורך שמירה על הסדר במשכן, שכבר הופר היום בכמה הזדמנויות, כי נדרשת סגירתו של היציע באופן זמני.

כמו כן הורה קצין הכנסת על בדיקת תליית שלטי מחאה אשר נתלו לאורך היום על דלתות חברי כנסת במשכן".

מליאת הכנסת עילת הסבירות הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד