ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
בתום דיון סוער

הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה את חוק צמצום עילת הסבירות בקריאה הראשונה. בהצעת החוק תמכו 64 חברי הכנסת של הקואליציה אל מול 56 חברי כנסת של האופוזיציה. השר לוין ללפיד על השאלה האם יהיה מוכן לחזור לשיחות בבית הנשיא: "בוודאי שלא, כדי שתוכלו לבזבז עוד זמן? בוא לחדר שלי"

הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה בקריאה ראשונה
מליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי דיון שנמשך מספר שעות: מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) את חוק צמצום עילת הסבירות בקריאה הראשונה. בהצעת החוק תמכו 64 חברי הכנסת של הקואליציה אל מול 56 חברי כנסת של האופוזיציה.

מוצע לקבוע בחוק-יסוד: השפיטה כי רשות שיפוטית לא תוכל לדון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה במליאתה, של ראש הממשלה או של שר אחר וכן של כל נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, או להוציא צו כלפי דרג נבחר בעניין סבירות החלטתו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על החלטות של רשויות המדינה בהתאם להוראות סעיף 15 לחוק־יסוד: השפיטה. בתי משפט ובתי דין אחרים גם הם מוסמכים לדון בביקורת שיפוטית על החלטות של רשויות המדינה בהתאם לעילות, לסמכויות ולסעדים שלפיהם דן בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק.

מכוח סמכות זו, עורך בית המשפט ביקורת מנהלית על פעולות הרשות המבצעת. התפתחות עילות של הביקורת המנהלית נעשתה בעיקרה בפסיקה, ובכלל זה התפתחה עילת הסבירות. כיום עילה זו מאפשרת לבית המשפט לפסול החלטה מנהלית הלוקה בחוסר סבירות במובן זה שהיא אינה נותנת "משקל ראוי לאינטרסים השונים שעל הרשות המנהלית להתחשב בהם בהחלטתה" וזאת כשמדובר ב"חוסר סבירות מהותי או קיצוני".

על השימוש בעילת הסבירות במובנה זה, ובפרט על החלת עילת הסבירות בנוגע להחלטות של הדרג הנבחר, נטען בין היתר כי קביעת האיזון הערכי בין השיקולים השונים הנוגעים להחלטה מנהלית צריכה להיות נתונה לנבחרי הציבור ולא לבית המשפט

יצוין כי אין באמור כדי להגביל את סמכותו של בית המשפט לדון או להוציא צו בשל עילות אחרות של ביקורת מנהלית, ובכלל זה עילת המידתיות".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין סיכם לפני ההתבעה את הדיון בהצעת החוק לביטול עילת הסבירות ואמר: "מצב שבו בסך הכל שלושה שופטים שמים את מה שסביר בעיניהם, את עמדתם האישית, הסובייקטיבית, לא פעם אפילו הפוליטית, מעל מה שהיה סביר בעיני אזרחי ישראל בבחירות, הוא מצב שאין לקבלו. זה מצב שחותר תחת הבסיס של המשטר הדמוקרטי ותחת העיקרון המקודש שהציבור הוא שבוחר את נבחריו כדי שהם יפעלו למימוש השקפת העולם של הבוחרים. על כן, אין זה פלא שלמצב הקיצוני הקיים אצלנו אין אח ורע ולו במדינה דמוקרטית אחת בעולם כולו.

יתרה מכך, המצב הקיים מייצר מציאות חסרת הגיון וחסרת הצדקה לפיה האחריות מוטלת כולה על הממשלה, ואילו את הסמכות לוקחים לעצמם קומץ שופטים אשר אינם מחוייבים בכל דין וחשבון כלפי הציבור. המציאות הזו סותרת באופן העמוק ביותר את היסוד הראשוני של כל דמוקרטיה – שלטון העם. לא שלטון יחיד. לא שלטון של קומץ נישא מעל העם. לא שלטון השופט".

לוין הוסיף: "אתם, האופוזיציה, רוצים שהשופטים יחליטו מה סביר במקום העם, בדיוק מאותה סיבה שאתם רוצים להנציח את השיטה הנוכחית לבחירת שופטים. אתם רוצים שהשופטים יהיו מכם, עם השקפת עולם כמו שלכם, ואז לא משנה מה יקרה בבחירות, תמיד השופטים שלכם יחליטו מה סביר במקום העם ובמקום תוצאות הבחירות.

כאשר הצגתי את הרפורמה המשפטית התחייבתי להיות קשוב להערות ולעשות תיקונים מתוך חתירה להסכמה כמה שיותר רחבה. הצעתי מן היום הראשון שנשב בינינו, חברי הכנסת מכל סיעות הבית ונגיע להסכמות. אלא שהאופוזיציה הציגה דרישה חסרת תקדים שלא הייתה כמוה בתולדות הכנסת לעצור את החקיקה כתנאי להידברות. נעננו גם לדרישה האבסורדית הזו. אבל לצערי, למרות הרצון הטוב שגילינו, האופוזיציה בחרה לבזבז במכוון את הזמן בבית הנשיא, לא הסכימה לשום הצעה בשום סעיף ממרכיבי הרפורמה, ואחר כך פרשה מהשיחות ופוצצה אותן ללא כל סיבה.

למרות זאת, גם היום עוד לא מאוחר לדבר. הדלת שלי הייתה ונותרה ותמיד תהיה פתוחה לכל אחת ואחד מחברי האופוזיציה, מכל הסיעות. כל מי שבאמת רוצה להגיע להסדר מוזמן. והאמינו לי, שאם רוצים – אפשר. בטח בנושא הזה. כי אתם בעצמכם תמכתם בו כל השנים. אני מזמין את ראש האופוזיציה לפיד לחדרי מיד בתום ההצבעה, לא צריך מתווכים".

עוד אמר לוין: "המחויבות שצריכה להיות גם לכם לאחדות העם ולדמוקרטיה הישראלית צריכה לעמוד מעל כל שיקול פוליטי צר. הצעת החוק הזו היא הצעה שרובכם המוחלט הביע בעבר תמיכה בעקרונותיה, ולכן אם יש רצון אמיתי לדבר אפשר לסכם את הפרטים בלא קושי. זו עת לאחריות. זו עת לקדם חקיקה מאוזנת וטובה. וכן, זו עת לתקן סוף סוף את מערכת המשפט".

במהלך הדיון אמר לוין כי לא יהיה מוכן לחזור לשיחות בבית הנשיא אך הוסיף: "אני מזמין את יושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד, לחדרי מיד בתום ההצבעה, על מנת לדון ולהגיע להסכמות".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על אישור החוק ואמר: "כמו גנבים בלילה העבירה כעת הממשלה את ביטול עילת הסבירות והוכיחה ששום דבר לא מעניין אותה חוץ מחוקי שחיתות אנטי דמוקרטיים. המאבק לא נגמר. אנחנו לא נוותר לעולם על הערכים של מדינת ישראל. מיליוני ישראלים יצאו מחר לרחובות עם דגל ישראל כדי להגיד: לא נוותר".

עילת הסבירות הרפורמה המשפטית מליאת הכנסת יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד