כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
עדכונים שוטפים

המחאה הסוערת בנתב"ג הסתיימה: אלפים מפגינים בתל אביב

אחרי כשלוש שעות שבהן הפגינו אלפים ממתנגדי הרפורמה המשפטית במתחם ה'טרמינל 3' בנתב"ג, המוחים המשיכו לתל אביב ומנסים לחסום את איילון | כ-70 מפגינים נעצרו מאז שעות הבוקר במחאות ברחבי הארץ | המשטרה בהודעה: "נאפשר את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק"

המחאה הסוערת בנתב"ג הסתיימה: אלפים מפגינים בתל אביב
הפגנה בתל אביב צילום: רעי אש

יום השיבוש של מתנגדי הרפורמה המשפטית, שהחל עם חסימת כבישים מרכזיים בכל רחבי הארץ, הגיע לשיאו בשעה 16:00 עם תחילת ההפגנה בנתב"ג. במשטרה נערכו בכוחות מתוגברים להגעת אלפים לשטח שדה תעופה.

מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, אישר מוקדם יותר את התנאים לקיום המחאה בנתב"ג. במסגרת התנאים, מיקום המחאות נקבע ע"י מנהל רש"ת ויהיה באזור 'טרמינל 1'. במשטרה קראו לציבור הנוסעים להקדים הגעתם ולהתנייד בתחבורה ציבורית, בעדיפות לרכבת ישראל. "מדגישים בפני באי המחאה - גלו אחריות והשאירו את הצירים בנתב"ג והטרמינל זמינים לגופי החירום וההצלה".

עדכונים שוטפים

23:00 | המפגינים טוענים: נהג ניסה לדרוס מוחים בגשר לה גווארדיה.

22:40 | במהלך מחסום משטרתי ברחוב ריגלבלום בעיר באר שבע, סימן השוטר לנהג רכב לעצור, אולם הנהג שלא נשמע להוראות השוטר המשיך בנסיעה תוך שהוא פוגע ברגלו של השוטר ופוצע אותו באורח קל ונמלט מהמקום.

השוטר פונה למרכז הרפואי סורוקה וכוחות המשטרה פועלים לאיתור כלי הרכב והנהג הפוגע.

22:20 | המשטרה עושה שימוש במכת"זית לעבר מפגינים ברחוב יגאל אלון בתל אביב.

22:10 | המשטרה: נפתח לתנועה כביש 6 במחלף אליקים בשני הכיוונים.

21:20 | מפגינים מנסים לרדת לכביש איילון דרום דרומית לגשר יהודית. כוחות המשטרה בולמים אותם.

21:15 | מפגינים החלו לחסום את נתיבי איילון באזור מחלף השלום.

הפגנה בתל אביב הערב. צילום: זוהר טל.

21:10 | המשטרה: לפני זמן קצר, נפתחו לתנועה שדרות בן צבי ודרך רבין בירושלים, וכלל הצועדים נכנסו לרחוב זוסמן להמשך המחאה.

20:50 | כביש 6 נחסם במחלף אליקים בשני הכיוונים. "משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק, אולם לא תאפשר הפרת הסדר הציבורי, שיבוש הסדרי התנועה וסיכון כלל משתמשי הדרך", מסרה המשטרה.

20:40 | המפכ"ל: "לא היה שינוי במדיניות המשטרה ולא הייתה הפעלת יד קשה נגד המוחים".

20:20 | אלפי מפגינים גם במרכז ירושלים, מחאות מחאות גם בהרצליה ובכביש 4 שנחסם בצומת עין המפרץ.

20:00 | אחרי ההפגנה בנתב"ג: אלפי מפגינים צועדים לרחוב קפלן בתל אביב.

19:40 | מפגינים חסמו את רחוב הזז בירושלים לכיוון שדרות בן צבי. כוחות משטרה ומג"ב פועלים לשמירת הסדר הציבורי.

19:20 | רשות שדות התעופה מדווחת כי למרות וההפגנות בנמל התעופה, לוח הטיסות מתנהל כסדרו. החל מחצות ועד השעה 19:00 עברו בנמל התעופה 71,707 נוסעים ב-415 טיסות בינלאומיות. בסה"כ צפויים לעבור היום בנתב"ג למעלה מ -84,000 נוסעים ב-510 טיסות בינלאומיות.

19:15 | מאות מפגינים סמוך לשגרירות ארצות הברית בתל אביב. בשל המחאה, נחסמו לתנועה: רחוב פרישמן לכיוון מערב ורחוב הרברט סמואל מרחוב שלג לכיוון דרום

19:00 | שבעה מפגינים נעצרו בנתב"ג

18:50 | המשטרה: עד עתה נעצרו 71 חשודים (45 שוחררו). 33 חשודים נעצרו בהפרות סדר המתקיימות במחוז ת״א, 21 חשודים נעצרו במהלך הפרות סדר המתקיימות במחוז מרכז, 10 חשודים נעצרו בהפרות סדר המתקיימות במחוז ירושלים, 7 חשודים נעצרו בהפרות סדר המקיימות במחוז חוף.

18:40 | המשטרה עיכבה לחקירה בן 39 תושב ת"א בחשד ריסוס כתובת גרפיטי על גשר יהודית

18:20 | המשטרה עצרה במהלך המחאה בנתב"ג 5 חשודים שהועבר לחקירה. "הפעילות נמשכת למען שלום הציבור ובטחונו ואנו קוראים למפגינים להישמע להוראות השוטרים ולא להידחק באופן המסכן אותם בטיחותית באזור הגדרות, אלא לנוע אל המתחם הפתוח בגן ארץ ישראל", מסרה המשטרה.

18:00 | המפכ"ל קובי שבתאי בראיון לרשת ב': "הדוחק? מייצרים מצג שווא. יש מספיק מרווח לפנות ימינה ושמאלה. מי שרואה מכת"זית או פרש שיתרחק". על יום השיבוש: "יש עלייה במדרג אלימות המפגינים במחאה"

17:40 | המשטרה מגיבה למפגינים: תחמנו שטח רחב ידיים סמוך לטרמינל 3, הנמצא סמוך למיקום המפגינים. קוראים למפגינים להישמע להוראות השוטרים ולא להידחק באופן המסכן אותם בטיחותית באזור הגדרות.

17:30 | ראשי המחאה: "המשטרה יוצרת מחיצות בנתב"ג בין המפגינים במספר מוקדים ומביאה לדוחק אדיר ללא סיבה. קוראים למפכ"ל להתערב במיידית ולהורות על שחרור הלחץ"

17:20 | המשטרה עצרה בהפגנה בנתב"ג חשוד בהפרת הסדר הציבורי והוא הועבר לחקירה.

הפעילות נמשכת, למען שלום הציבור ובטחונו

17:00 | עימותים בין שוטרים למוחים בטרמינל 3, מספר מפגינים נעצרו.

לפי המשטרה, נכון לשעה 15:00 נעצרו 66 חשודים שהשתתפו במחאות והפרו את הסדר הציבורי ברחבי הארץ. שבעה מתוכם שוחררו. "משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק, אולם לא תאפשר הפרת הסדר הציבורי, שיבוש הסדרי התנועה וסיכון כלל משתמשי הדרך", מסרה המשטרה.

מוקדם יותר הודיעה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, כי היא מאפשרת את ההפגנות בנמל התעופה בן גוריון. "נקודת המוצא היא שנתב"ג הוא מרחב ציבורי - ועל כן לכל אדם הזכות לחופש הביטוי וההפגנה גם במרחב זה", כתבה במכתב לממשלה.

בתשובתה לממשלה כותבת היועצת המשפטית ביחס לחסימת נתב"ג: "נקודת המוצא היא שנתב"ג הוא מרחב ציבורי - במקומות שבהם יש גישה לכל אחד מהציבור, ועל כן לכל אדם הזכות לחופש הביטוי וההפגנה גם במרחב זה. בצד האמור יש לקחת בחשבון את הייחודיות של נתב"ג". בהרב מיארה מוסיפה: "בהתאם למערך החקיקה הקיים, למנהל רש"ת או לגורם אחר אין סמכות על פי דין למנוע כניסה של אנשים לתוך שדה התעופה רק על בסיס העובדה שאינם נושאים כרטיס טיסה לאותו יום.

עוד כתבה: "הזכות להפגין תוגבל רק כאשר יש הסתברות קרובה לוודאי לפגיעה קשה ורצינית בסדר הציבורי. יש לאפשר למשטרה ולרש"ת מרחב פעולה ליישם את האיזונים האמורים בשים לב לנסיבות הקונקרטיות ולפעול בהתאם לשיקול דעתם המקצועי והמבצעי כפי שנעשה עד כה".

גורם בכיר בממשלה הגיב ליועצת המשפטית ואמר: "חוות הדעת של הייעוץ המשפטי מכשירה את הפיכתם של אזרחי ישראל לבני ערובה של מיעוט קיצוני. היא קובעת סטנדרט חדש לפיו הפגנות לתמיכה בעמדתה האישית גוברות על חופש התנועה מהארץ ואליה, תוך פגיעה בלתי מתקבלת על הדעת במאות אלפי משפחות ששילמו במיטב כספן עבור חופשה שחיכו לה זמן רב".

מאז שעות הבוקר נחסמו ע"י המפגינים מספר כבישים מרכזיים ברחבי המדינה, לאחר שהלילה עברה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, במסגרת הרפורמה המשפטית. במהלך היום צפויות הפגנות וחסימות נוספות בשורת מוקדים.

מוקדם יותר, חסמו המפגינים את הכניסות לחיפה, את כביש 1 לכיוון ירושלים, את נתיבי איילון בכמה מחלפים, את כביש 4 באזור בנימינה, את כביש 443 לכיוון הבירה וצירים נוספים. המשטרה פועלת לסירוגין לפינוי המפגינים, ובחלק מהחסימות עושה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, בין היתר במכת"זיות ופרשים. ארגוני ההצלה דיווחו כי נסיעם של רכבי חירום עוכבה בעקבות המחאות. 

הרפורמה המשפטית נתב"ג הפגנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד