י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מזבלת הזהב: החברה שמתרגמת זבל לדולרים

עצרתם פעם לחשוב מה קורה עם שאריות האוכל שהשלכתם לפח? • חברת בלוספיר עשתה זאת, ובסיוע של קטרפילר וחברות בינלאומיות גדולות, הפכה את הזבל לתזרים מזומנים, באמצעות חשמל המיוצר מביו גז שהם מפיקים מהזבל האורגני - שהאדם המתועש משאיר מאחוריו מבלי לחשוב פעמיים • על הדרך, היא הופכת את העולם לירוק וידידותי יותר לסביבה • ואיך כל זה קשור הקשר לתעשיית הגרעין הישראלית?

מזבלת הזהב: החברה שמתרגמת זבל לדולרים
בלוספיר

זה קורה לכולנו, הרגע הזה שאנו עוברים על יד הר הזבל חירייה, והריח שנודף למרחקים מכריח אותנו לסגור את החלון. ואז, בשעמום החדגוני של הנסיעה, אנו מתחילים לחשוב על מה שקורה לפח הזבל שלנו מהרגע שהוא עוזב את הבית שלנו, והיכן בכלל יש מקום לכל הזבל שמדינה מתועשת מייצרת.

הריח הרע שמציק לנו, הוא לא הבעיה היחידה של מטמנות הזבל, אשר אוספות את כל הזבל אליהם. ואם נדייק, הריח הוא הבעיה הכי קטנה של השאריות מארוחת הצהריים שלנו לאחר כמה ימים. הזבל האורגני (זבל שמקורו בחי או בצומח), שמהווה כ-40% מהאשפה בישראל, הוא עסק יקר ומסוכן מאוד.

בטבע, על מנת שזבל אורגני יתכלה, דרושים לו 5 עד 7 שנים, שבמהלכן נפלטים לאטמוספירה מגוון גזים רעילים, שגם גורמים לריח הלא נעים האופייני למטמנות. הגז העיקרי שנפלט ממהלך ההתכלות, הוא גז המתאן, שמהווה גם את המרכיב העיקרי בגז הטבעי.

גז המתאן נוצר כאשר הזבל האורגני מתכלה בתנאים בהם חסר חמצן. והוא רעיל במאוד, ונחשב כגז חממה, מה שאומר שהוא תורם רבות לאפקט החממה ההרסני, שלדעת המדענים והחוקרים אחראי לסוגיית ההתחממות הגלובלית. מלבד זאת המטמנות גם מזהמות את הקרקע, ועלולות לזהם את שכבת מי התהום המשמשים לשתייה.

גם בעלי חיים פולטים גז מתאן, בהליך הפירוק של המזון בקיבה. וכשמדובר בבעלי חיים המגודלים בחוות גידול, כמו פרות וכבשים, כבר מדובר בכמויות לא מבוטלות של גז המתאן שהם פולטים. גם הגללים שהם משאירים פולטים את הגז הרעיל, בפרט בתהליך הפירוק שלו. בניו זילנד, שם גידול הכבשים נפוץ במיוחד, הממשלה החליטה להטיל מס מיוחד על גידול הכבשים, שיועבר למציאת פתרון לבעיה הרעילה.


להפוך את הזבל לאנרגיה
הנזק הסביבתי הגדול, גרם לממשלות ברחבי העולם להתחיל להיכנס לעובי הקורה, ולטפל בתופעה המזיקה והבעייתית. במדינות מתועשות, כמויות האשפה האורגנית גדולה במיוחד, כשהאשפה מגיעה הן מכיוון מפעלי המזון, שבהליך הייצור של המזון המתועש מותירים כמויות ענק של זבל אורגני. והן משאריות האוכל שהאדם בעולם המערבי מותיר אחריו.

על מנת לפתור את הבעיה ולהפוך אותה ליתרון בעל ערך כלכלי עצום, המדינות המפותחות בעולם החלו לעודד ייצור אנרגיה מהפסולת האורגנית. בעולם קיימות טכנולוגיות רבות, הפועלות כבר שנים רבות, שמסוגלות לאסוף את גז המתאן מהמטמנות האורגניות, לסנן אותו מהריח האופייני, ולהפוך אותו לביו גז שממנו אפשר לייצר חשמל. המדינות מתחייבות לרכוש את הגז או החשמל במחיר גבוה מהרגיל, וכך מעודדות את התעשייה הירוקה.

בשנים האחרונות, החלו המדינות המפותחות בכלל, ומדינות הG-20 בפרט, לעודד תעשייה ירוקה חדשנית יותר, אשר לא רק מפיקה ביו גז מהמטמנות האורגניות הקיימות. אלא אף אוספות פסולת אורגנית, והופכות אותו לביו גז, ולאחר מכן מפיקה אנרגיית חשמל ממנו. את המפעלים אלו מתגמלות המדינות בתעריף חשמל גבוה יותר משמשולם לחשמל המופק מדלקים רגילים.

החברה ששמה גם את ישראל על המפה
טכנולוגיית הפקת החשמל מהביו גז, וכן טכנולוגיית הפקת הביו גז, כבר קיימות כבר עשרות שנים. ובמדינות מסוימות מיושמת טכנולוגיות כאלו כבר עשרות שנים. בגרמניה כמשל, ישנם מפעלי הפקת ביו גז כבר משנות השמונים של המאה הקודמת.

אלא שבשנים האחרונות ישנה "בהלה לביו גז" במדינות מסוימות בעיקר באירופה. כשהדבר נובע בעיקר ממדיניות הממשלות במדינות המפותחות, שהבינו את גודל הבעיה באשפה האורגנית. וכתוצאה מכך החלו לתגמל את מפיקי הביו גז והחשמל המיוצר מביו גז, בתעריפים גבוהים בהרבה ממחיר השוק של החשמל.

גם מדינת ישראל מתגמלת את מפיקי החשמל המיוצר מאנרגיה מתחדשת (על ידי טורבינות רוח, אנרגיה סולארית, וביו גז), בתעריפים מועדפים, כשהיא מקצה לכל סוג אנרגיה קצבת הספק, אותה מחויבת חברת החשמל לרכוש מיצרני החשמל מהאנרגיה המתחדשת.

החברה שזיהתה יותר מכל את הפוטנציאל הגדול הגלום בזבל שלנו, היא חברת בלוספיר הישראלית, שכבר נסחרת בבורסה האמריקנית (תחת הסימול BLSP), והחלה לטפח אימפריית הפקת חשמל מביו גז בכל רחבי העולם. כשהמוטו שלה הוא ניצול מלא של האשפה שלנו.

חברת בלוספיר הבינה כי בניגוד לחשמל המופק מאנרגיה סולארית למשל, האשפה האורגנית הינה בעלת פוטנציאל רווח גדול בהרבה. אם באנרגיה הסולארית הרווח היחיד אותו ניתן להפיק, הוא מכירת החשמל. בהפקת הביו גז מאשפה אורגנית ישנם לכל הפחות ארבעה אפיקים מסחריים.

חברת בלוספיר כבר קיבלה את אמונה של ענקית הכלים הכבדים, קטרפילר, שכולנו מכירים מהשופלים שאנו רואים באתרי הבניה, כשהחברה הלוותה לחברה 14 מיליוני דולרים, בפרויקט הקמת מתקן לייצור חשמל מביו גז בשרלוט שבקרוליינה הצפונית בארה"ב, שמקימה חברת בלוספיר.

החברה כבר עוסקת בהקמת שני מפעלים בארצות הברית, אשר יפיקו 8.4 מגה-ואט, כשהיא משקיעה בפרויקטים 40 מיליוני דולרים. בשרלוט כבר חתמה בלוספיר על חוזה עם חברת החשמל הגדולה ביותר בארה"ב, אשר במהלכו התחייבה חברת החשמל לרכוש את החשמל לתקופה של 15 שנים, בתעריף גבוה.


מפסולת גרעינית לפסולת אורגנית
אך בלוספיר אינה מתכוונת להישאר בשוק האמריקני בלבד. החברה החלה בשנים האחרונות להשקיע בטוויית קשרים חובקי עולם, כאשר זיהתה כי באיטליה הייתה "בהלה לביו גז" בשנים 2011-2012, בעקבות מדיניות הממשלה כי כל מפעל שיפיק חשמל מביו גז עד לסוף שנת 2013, יקבל תעריף גבוה במיוחד עבור החשמל שיפיק, ללא הגבלה.

המצב שנוצר בעקבות כך, הוא שמעל לאלף מפעלים כאלו נפתחו על ידי אנשי עסקים אשר אינם מבינים דבר בנושא. בעקבות כך, החליטו בבלוספיר לצאת במסע רכישות של מפעלים באיטליה. כשהם עושים שימוש בחברת ניהול מקומית, אשר תהיה אחראית בפועל על ניהול מפעלי הפקת החשמל והביו גז.

בשנים הקרובות מתכוונת בלוספיר לרכוש עשרות מפעלים כאלו באיטליה, אשר ינוהלו על ידי חברת AUSTEP האיטלקית, שנחשבת למתקדמת במיוחד בתחום הפקת האנרגיה מביו גז.

גם את מדינת ישראל לא שכחו בבלוספיר, ולאחרונה חתמה החברה על חוזה עם החברה לשירותי איכות הסביבה, אשר אחראית על ניהול האשפה המסוכנת בישראל, אשר כולל את הפסולת הגרעינית של מדינת ישראל.

ההסכם שנחתם מחכיר לבלוספיר 40 דונמים בנאות חובב שבנגב, שם מטפלים כיום בפסולת הכי מסוכנת במדינה. כשהחברה לשירותי איכות הסביבה תתפעל את מפעל ייצור הביו גז והחשמל. וחברת AUSTEP האיטלקית תבנה את המתקנים, ותספק את הטכנולוגיות המתקדמות.

בבלוספיר, שנחשבת כיום למובילה בתחום בו המתחרים כעת מעטים, מתכוונים להשתלט על עולם הפקת הביו גז, בכל רחבי העולם. ועל פי התכנית של החברה עד לשנת 2019 מתכוונת החברה להחזיק ב66 מפעלי יצור ביו גז והפקת חשמל ממנו בעולם. כשיחדיו יפיקו מעל ל100 מגה-ואט חשמל.


ניצול משאבים מלא
הכנסות בתחום זה, אינם מסכמות בתעריפים המועדפים והגבוהים שהממשלות משלמות עבור החשמל. עלויות הטמנת האשפה האורגנית הינם גבוהות במיוחד, בגלל הטיפול המיוחד הנדרש מהמטמנות המטפלות בפסולת אורגנית. והמחיר בישראל עומד על עלות של כ- 200 שקלים להטמנת טון של אשפה אורגנית, והמחירים צפויים רק לעלות ככל שיעבור הזמן, ואתרי ההטמנה יתמלאו.

כך שחברות המזון הגדולות, כמו גם בתי המלון והמסעדות, בכל רחבי העולם נאלצים לשלם טבין ותקילין על כמויות הענק של שאריות המזון שהם מותירים מאחוריהם. במדינות מסוימות ישנם גם בתי ספר ואוניברסיטאות שנאלצים לשלם על פינוי השאריות האורגניות שתלמידיהן מותירים במוסדות הלימוד. כך שחברת בלוספיר שמטפלת במאות טונות של אשפה אורגנית ביום, גם מקבלת כסף על הטיפול בו. מה שמהווה מרכיב במאזן ההכנסות של החברה.

בנוסף, לאחר סיום הפקת הגז מהפסולת האורגנית, שאורכת בטכנולוגיה החדשנית שמחזיקה החברה כ35 יום. הפסולת המפורקת שכבר אינה רעילה, משמשת כדשן אורגני, המכונה קומפוסט.

הקומפוסט נמכר לחקלאים המשתמשים בו כדשן אורגני משובח. מחיר הקומפוסט הולך ומאמיר ככל שגובר הביקוש לתחליפים אורגניים, לדשן הכימי המשמש כיום את החקלאים להשבחת הגידולים.
אם תמיד חשבתם על מהפכות ירוקות כאל הוצאות מיותרות, מתברר כי אם בני האדם ינצלו ניצול מלא, אפילו את האשפה, הדבר יכול לספק מקור הכנסה. בבלוספיר מספרים לנו כי בעוד 5 שנים הכנסות הצפויות מהפרויקטים צפויים להיות מעל ל150 מיליוני דולרים בשנה.

בחברת בלוספיר, מספרים ל'בחדרי חרדים', כי הם גאים לקחת חלק במהפכה הירוקה ששוטפת את העולם. וכי הם גאים בכך שחברה ישראלית נמצאת בחוד החנית בתעשייה הירוקה והמתחדשת. בחברה גאים באמון שקיבלו מחברת קטרפילר, שכבר הלוותה 14 מיליוני דולרים בפרויקט הקמת מפעל ירוק בצפון קרוליינה.

בבלוספיר מספרים לנו, כי כבר בשנה הקרובה תחל החברה להזרים חשמל ירוק אלפי בתי אב בארצות הברית. בהתאם להסכם שכבר נחתם בין החברה לחברת החשמל הגדולה בארה"ב.

על פי דו"ח שהוכן על ידי הממשל בארה"ב קיים פוטנציאל שוק של כ- 11,000 מתקנים של פסולת-לאנרגיה בארה"ב לבדה , לעומת 200 מתקנים כאלו בלבד כיום. בנוסף, כיום ישנם מעל ל500 מטמנות בארה"ב הדורשות פתרון מידי לבעיית גז המתאן שהצטבר אצלם. בבלוספיר רוצים להגיע למצב בו כל האשפה האורגנית תגיע לניצול מלא, ובכך להפוך את העולם לקצת יותר ירוק.
ירוק גז מיחזור זבל בלוספיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד