ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
מהלך מבורך

צרפת העבירה חוק שיסייע להחזיר אמנות שנבזזה על ידי הנאצים

צרפת העבירה חוק שמקל על החזרת יצירות אמנות שנבזזו על ידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה לבעליהם או ליורשיהם היהודים  

צרפת העבירה חוק שיסייע להחזיר אמנות שנבזזה על ידי הנאצים
אילוסטרציה צילום: pixabay

צרפת העבירה חוק שיסייע להחזיר אמנות שנבזזה על ידי הנאצים לבעלים יהודים. החוק, שאומץ פה אחד על ידי שני בתי הפרלמנט, יסייע להאיץ תביעות על אמנות שנגנבה במהלך הכיבוש הגרמני של צרפת במהלך מלחמת העולם השנייה, שהגיעה למוזיאונים צרפתיים.

לגרמניה הנאצית הייתה מדיניות של השתלטות על אמנות כחלק מרדיפתה של יהודים באזורים כבושים, ועל פי ההערכות היא גנבה 100,000 יצירות אמנות מצרפת בלבד, כך לפי משרד התרבות של צרפת.

כ-60,000 יצירות אותרו בגרמניה לאחר המלחמה והוחזרו לצרפת, שם רובם הוחזרו לבעליהם או ליורשיהם. אבל 2,200 יצירות הגיעו למוזיאונים בבעלות המדינה הצרפתית.

החזרתם של 2,200 הפריטים הללו לבעליהם החוקיים הסתבכה על ידי חקיקה צרפתית שאומרת כי האוספים של המוזיאונים הם "בלתי ניתנים ללקיחה" ואי אפשר לקחת אותם. המשמעות היא שהפרלמנט היה צריך להעביר חוק מיוחד עבור כל פריט שיועבר בחזרה.

לפי החוק החדש, ניתן להחזיר הרבה יותר מהר, כאשר הממשלה נדרשת פשוט לקבל אישור מוועדה מיוחדת. הפרלמנט הצרפתי מתכונן גם להעביר חוק דומה כדי להקל על השבת שרידי אדם המוחזקים באוספים ציבוריים בצרפת.

"זהו חוק המבטיח שחובת הזיכרון תתורגם לפעולה משפטית קונקרטית", אמרה שרת התרבות רימה עבדול מלאק. "זה יעזור לשפוך אור על ההיסטוריה שלנו והעתיד שלנו", היא הוסיפה.

הבעלים החוקיים של אמנות גנובה יוכלו גם להגיע להסדר ידידותי עם מוזיאונים אם יעדיפו פיצוי על השבת היצירה.

נאצים צרפת אומנות מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד