כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הכנסות המדינה יגדלו: כך יבוצעו החיפושים לגילוי גז טבעי בישראל

משרד האנרגיה והתשתיות מעדכן: 9 חברות, מתוכן 5 חברות חדשות, הגישו הצעות במסגרת ההליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי בים | שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ: "ישראל ניצבת בחזית משק האנרגיה העולמי"

הכנסות המדינה יגדלו: כך יבוצעו החיפושים לגילוי גז טבעי בישראל
ישראל כץ צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בהליך התחרותי שנסגר היום (ראשון) במשרד האנרגיה והתשתיות, הגישו 4 קבוצות, המורכבות יחד מ-9 חברות שונות, מתוכן 5 חברות חדשות - 6 הצעות לקבלת רישיונות באזורים שהוצעו במסגרת ההליך התחרותי הרביעי של משרד האנרגיה והתשתיות לקבלת רישיונות לחיפוש גז טבעי במים הכלכליים של ישראל. 

במהלך השבועות הקרובים יבחנו גורמי המקצוע במינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה והתשתיות את עמידת ההצעות בתנאי הסף המקצועיים והכלכליים, וכן תיבחנה תכניות העבודה שהוגשו. לאחר מכן יועברו התוצאות לקבלת המלצת מועצת הנפט והכרעה סופית של הממונה על ענייני הנפט במשרד. מטרת ההליך הינה לאפשר גילויים של מאגרי גז טבעי נוספים במים הכלכליים של מדינת ישראל. היקף ההצעות וגיוון המציעים, יובילו לכך שחברות חדשות יבצעו חיפושים של גז טבעי במים הכלכליים של ישראל, וככל שיימצא גז טבעי, תגדל ודאות אספקת האנרגיה למשק הישראלי, התחרות תתרחב והכנסות המדינה יגדלו.

במסגרת ההליך התחרותי הרביעי, הוצעו ארבעה מקבצים של רישיונות חיפוש (Zones). ההחלטה לשווק את השטחים במקבצים של רישיונות, נועדה לאפשר התאמה נכונה יותר של אזורי החיפוש למבנים הגיאולוגים הקיימים בים אשר עשויים להכיל משאבים טבעיים. ההליך הינו המשך ישיר של הליכי פתיחת הים לחלוקת רישיונות לחיפושי גז טבעי שהחלו לפני כשמונה שנים, במסגרתם הוענקו 18 רישיונות לחיפושי גז טבעי ונפט ונקדחו כבר 4 קידוחי אקספלורציה.

על פי עקרונות ההליך התחרותי הנוכחי, רישיון חיפוש יינתן למשך תקופה של 3 שנים. במהלך התקופה, בעלי הרישיון יבצעו את תכנית העבודה עליה התחייבו, שעיקרה בחינת פוטנציאל גילוי הגז בשטח שקיבלו. לאחר ביצוע תכנית העבודה יכול בעל הרישיון לבקש ארכה לשנתיים נוספות, בתנאי שיגיש תכנית עבודה הכוללת ביצוע קידוח בלפחות אחד מהרישיונות במקבץ ותוכנית עבודה נוספת, שתאושר על ידי הממונה לענייני הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות, ברישיונות האחרים. 

לאחר ביצוע קידוח אחד לפחות ועמידה בכלל תכניות העבודה, ניתן יהיה להאריך את תקופת הרישיונות במקבץ בשנתיים נוספות, עד מקסימום 7 שנות רישיון, כפי שנקבע בחוק הנפט. ארכה זו אפשרית בתנאי שתוגש התחייבות לקידוח בכל אחד מהרישיונות שטרם נקדחו עד תום תקופת הרישיון. הבסיס להחלטה על תקופת הרישיון (3 +2+2) הינו לאפשר לבעל הרישיון ללמוד היטב את השטח ורק אז לקבל החלטה לגבי המשך הפעילות בו.

על מנת לוודא השתתפות של מספר רב ככל הניתן של קבוצות חדשות בהליך הנוכחי, החליט המשרד להגביל את מספר המקבצים בהם יכולה לזכות כל קבוצה לשניים בלבד. יש להדגיש, כי חוק הנפט מאפשר להעניק לגורם אחד עד 12 רישיונות חיפוש. בנוסף, בהתייעצות עם רשות התחרות, הוחלט להטיל מגבלות על השתתפות בהליך של חברות המחזיקות במאגרים קיימים.

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ אמר: "אנחנו ארץ זבת חלב, דבש וגז טבעי - וההצלחה האדירה של ההליך הרביעי מעידה כי מדינת ישראל ניצבת בחזית משק האנרגיה העולמי. אנרגיה זה כוח, וההכנסות שייווצרו למשק המקומי יושקעו מחדש לטובת כלל אזרחי ישראל. ההליך הנוכחי יגדיל את התחרות ואת היציבות באספקה למשק האנרגיה המקומי, יחזק את מעמדה הגיאופוליטי של ישראל באזור ובאירופה, ויאפשר חתימה על הסכמי ייצוא גז טבעי נוספים - כחלק מהחזון שלי להפוך את מדינת ישראל לראש גשר אנרגטי המחבר בין מזרח למערב. אני מודה לעובדי מינהל אוצרות טבע במשרדי על ניהול ההליך, ומברך את מגוון החברות הבינלאומיות שהגישו הצעות, ברף שטרם נראה במשק המקומי, על הבעת האמון בכלכלה הישראלית ובמשק האנרגיה המקומי".

חן בר-יוסף, מנהל מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה והתשתיות אמר: "תוצאות ההליך הן פרי של עבודה מאומצת, מקצועית ובין לאומית אותה ערכנו באגף בחודשים האחרונים. מדובר בתוצאה פורצת דרך בהיבט היקף וזהות המשתתפים. אנו בטוחים כי היקף ההצעות יוביל להליכי חיפוש מקצועיים ונרחבים למיצוי הפוטנציאל האנרגטי והכלכלי של המאגרים השייכים לאזרחי ישראל. אנו בתחילתו של שלב נוסף וחשוב לעתיד משק האנרגיה של המדינה ובטוחים כי באמצעות שילוב נכון של טכנולוגיות קיימות ועתידיות, נדע להפיק את האנרגיה הזו במקסימום הכנסות לאזרחי ישראל ובמינימום השפעה על הסביבה. אני מבקש להודות לשר האנרגיה והתשתיות על האמון בנו להובלת ההליך וליצירת עתיד אנרגטי וכלכלי טוב יותר לאזרחי המדינה".

 

גז טבעי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד