י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"אין מקום להסתפק ברף של 90% פריסה"

בקרוב אכיפה נגד חברות הסלולר שלא יעמדו בחובות הקליטה?

משרד התקשורת והמנהל האזרחי מקווים לפרסם באוגוסט צו שיאפשר אכיפה כלכלית נגד חברות סלולר שלא יעמדו בחובות הקליטה הסלולרית | "חצי מיליון התושבים הישראלים ביו"ש לא מייצרים מספיק אינטרס כלכלי לפרוס תשתיות, אלא רק לתת שירות. זה כשל השוק הקיים"

בקרוב אכיפה נגד חברות הסלולר שלא יעמדו בחובות הקליטה?
אילוסטרציה צילום: unsplash

​ועדת המשנה לענייני יו"ש, בראשות ח"כ משה סולומון, קיימה דיון מעקב בנושאי תשתיות הכבישים ביו"ש וקליטה סלולרית על הצירים.

ח"כ סולומון פתח את הדיון ואמר: "רק הבוקר קיבלנו בתקוע תזכורת לחשיבות הדיון, כפי שאנו מקבלים כל שבוע, לצערי. אי אפשר להפריד בין הנושא הביטחוני לנושא התשתיות והקליטה הסלולרית על הצירים, הם כרוכים יחדיו ולכן נמשיך לפעול ולקדם אותם".

אלעד מלכא, משנה למנכ"ל משרד התקשורת, אמר: "אנחנו יודעים שהקליטה הסלולרית ביו"ש לקויה, בטח ביחס למרכז הארץ, אבל גם ביחס לאזורים פריפריאליים אחרים בארץ. אנחנו צריכים שאלוף הפיקוד והדרגים שמעליו יכירו בנושא הקליטה הסלולרית כצורך ביטחוני. יש לנו אתגר באחזקת האתרים הקיימים, וצריכים סיוע של צה"ל בכך, ויש לנו אתגר במציאת אתרים להקמת תרנים. עד היום לא מצאתי או קיבלתי הסבר הגיוני למציאות של תורן צה"לי, שאושר לחברת סלולר פרטית אחת או שתיים לשים עליו משדרים, ולא אושר לכל השלוש לעלות עליו, וזה אחרי עבודה מול כל הדרגים במשרד הביטחון".

לדברי יוני דנינו, ראש מטה מנהלת ההתיישבות במשרד הביטחון: "היבט המקרקעין ביו"ש מייצר חסם אדיר לחברות. זה כרגע עניין מורכב מאוד משפטית ותכנונית, והתפקיד שלנו הוא לייצר הקלה בביורוקרטיה. תכף קם אתר סלולר בשדה אפרים, שהחברות רוצות להקים אותו, ועדיין זה לוקח כארבע שנים".

דודו כהן, קצין מטה לתקשורת במנהל האזרחי ביו"ש טען כי "חברות הסלולר מחויבות לכיסוי של 90% מהשטח, כל אחת, מבחינת קליטה, על פי הרישיון שלהן. זה תנאי זהה לזה שבשאר ישראל, כי הרישיון הוא זהה. חצי מיליון התושבים הישראלים ביו"ש לא מייצרים מספיק אינטרס כלכלי לפרוס תשתיות, אלא רק לתת שירות. זה כשל השוק הקיים. אנחנו עובדים על לרתום אותן, אבל יש להן סדרי עדיפויות שלהן. אם לחברת פלאפון יש 30 מתקנים להקמה בתכנית העבודה ל2023 לכל ישראל, אז באנו ודרשנו לפחות 20% ביו"ש, וגם קיבלנו".

יו"ר הוועדה ח"כ משה סולומון. צילום: דוברות הכנסת.

לדבריו: "אין לנו יכולת כיום לאכוף, מלבד ביטולו של הרישיון ביו"ש לחלוטין, וייתכן שכלכלית הן ישמחו מזה. אנחנו בישורת האחרונה של אישור צו עיצומים, שיאפשר לנו אכיפה כלכלית. לפי הצו, ניתן יהיה להטיל קנס של 350 אלף ₪ לכל חברה על כל הפרה. היות שעלות תורן היא כמיליון ₪, לא ישתלם להן להיות בהפרה לאורך זמן, והן יבחרו להשקיע בתשתיות. כרגע הצו מחכה לאישור משרד המשפטים, ואני מקווים שכבר במהלך חודש אוגוסט נוכל להחתים את האלוף על הצו והוא ייכנס לתוקף".

עוד הוסיף כהן ואמר: "הקמת עוד אתרים ותרנים היא חלק מהפתרון, כמוה גם שיפור תחומי התדרים, שיאפשרו יותר שטח אליו יגיע כל משדר, וכן נושא התרנים הצהליים, אבל אלה לא יכולים להיות פתרון בלעדי. גם לצה"ל של בעיות קליטה בחלק מהאזורים, ויש תרנים שמשדרים אזרחיים יכולים להפריע למערכות של צה"ל, ויש תרנים צהליים שפשוט אין עליהם מקום. צה"ל הולך איתנו בעניין אבל לא בכל מקום יכול לתת פתרון".

עוזאל ותיק, המתמודד לראשות מועצת קדומים, הקריא מכתב שכתב לוועדת החוץ והביטחון על בעיית הקליטה הסלולרית ביישוב, ואז חשף כי הוא נשלח כבר ב-2014, ומאז בעיית הקליטה רק החמירה. לפני שבוע וחצי היה לנו פיגוע בקדומים ובמהלכו נוכחנו - לא הופתענו - אבל נוכחנו, שבעיות קליטה הן סכנה ביטחונית. חברי כיתת הכוננות שקופצים למקום, אין להם קליטה, במוקד היישובי אין קליטה, אז גם באירועים ביטחוניים אי אפשר להגיב כמו שצריך. אני מתחנן שלא נגיע לפה עוד 9 שנים ונדבר על אותם הדברים.

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ משה סולומון אמר במסגרת סיכומו: "כל השחקנים כאן מבינים את הצורך, מכירים את הבעיות ויש להם הצעות ופתרונות – אז איך הדבר הזה נמשך כל כך הרבה שנים?! נבקש ממשרד המשפטים התייחסות לנושא צו העיצומים בכדי לוודא שאין מניעה להתקדם איתו. נברר מול משרד התקשורת היכן עומד נושא התדרים המאפשרים יותר קליטה מכל משדר, ונברר עם צה"ל מהי המניעה לשימוש בתרנים. כשהצורך הביטחוני כה ברור לנו, אני גם חושב שאין מקום להסתפק ברף של 90% פריסה כמו בשאר הארץ ויש לבחון להגיע מעבר אליו. מציע גם למשרד האוצר לשקול בכל זאת אפשרות של תמריץ כלכלי לשם כך, ולא רק שהבעיה תיפתר דרך אכיפה כלכלית".​

בעיות קליטה יהודה ושומרון חברות סלולר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד