כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
משבר ה'ספרייט זירו'

"בחו"ל אפשר לשתות רק מים וסודה. וגם זה לא תמיד" | ראיון

בעקבות משבר ה'ספרייט זירו' שהחל בשבוע שעבר, אומר מומחה הכשרות הרב מנת כי כל ה'קולות' שנוהגים בחו"ל אין להם כל מקור הלכתי | ראיון

"בחו"ל אפשר לשתות רק מים וסודה. וגם זה לא תמיד" | ראיון
אילוסטרציה צילום: unsplash

ברקע הסערה שפרצה לאחר שנתגלה כי שונתה הפורמולה ממנה מיוצרת תמצית שמשמשת לייצור ה'ספרייט זירו', והתווספה אליה 'חומצה טרטרית' שמיוצרת מענבים ומעלה חשש מיין נסך, כשרויות רבות ברחבי העולם הודיעו כי אין לשתות את המשקה הפופולרי. ביקשנו לשוחח עם מומחה הכשרות הרב רפאל מנת שיסביר לננו מה עומד מאחורי הסערה והדעות השונות בעניין.

הרב רפאל מנת.

"אנשים מתירים לעצמם לשתות בחו"ל ללא הכשר. זה נכון בין למשקאות קלים ובין למשקאות חריפים", אומר לנו הרב רפאל מנת. "כל הסומכים על הקולות בעניין שתיה בחו"ל צריכים לדעת שהם עלולים להיכשל ביין נסך ממש. ישנם משקאות חריפים המיושנים בחביות יין, יש חשש יין נסך הבלוע בחביות הללו. בנוסף, צריך לדעת שישנם חומרים ששמים בשתייה חריפה והם חלביים ממש ואז יש גם שאלה של חלב נוכרי".

כמו כן הרב מנת מזהיר את הציבור, כפי שקרה כעת בעניין ה'ספרייט זירו' שנתגלה שהכניסו חומר חדש שנחלקו הפוסקים האם חומר זה דינו כיין ממש ויש לנהוג בו איסור יין נסך או לא. "מהמקרה הזה אנו לומדים שכששותים בחו"ל במקומות ללא כשרות ובלא פיקוח לא ניתן לדעת אילו חומרים נכנסים לנו לתוך השתיה. לכן יש להקפיד הקפדה יתרה - גם בשתייה בחו"ל - ולא לסמוך על כל מיני שמועות. הדברים משתנים כל הזמן ואין שום ביקורת", אומר הרב.

הרב מוסיף "הרי מה הרעיון של משגיח כשרות? משגיח בודק את חומרי הגלם ואם יש בעיה הוא מתריע מיד. במקרה הזה, יש שנסמכים על קולות בשתיית מוצר מסוים והחליטו שאין בעיה כי פעם מישהו בדק אותו וייתכן מאוד שהמצב בפועל הוא שונה. הרי הטכנולוגיה של המזון משתנה כל העת ולא נשארים באותן הפורמולות. הדברים מאוד דינאמיים.

שוב, מדגיש הרב מנת, צריך לומר, ייתכן שהחומר המשמש לייצור 'ספרייט זירו' כשר, ובאמת יש מחלוקת הפוסקים בעניין. אבל אני מנסה ללמוד מזה באופן כללי לבעיות עתידיות שעלולות לצוץ.

אז מה כן היית שותה בחו"ל?

"מים וסודה" הוא נחרץ, "וגם סודה - רק אם זה ללא טעם לימון או תוספת של 'ליים' כי אז יש בעיה של חומצת לימון או חומצות שונות.

לגבי ההקלה שנהגו, לשתות 'קוקה קולה' בכל העולם, אמר הרב שדווקא ה'קולה זירו' יותר קל כי אין סוכר שמוסיפים אותו לאחר חימום בהליך ההכנה. זאת, בניגוד לקולה ה'רגיל' שבו כן יש גלוקוז שמבשלים אותו ואז יש קיטור חם ועוד בעיות שעלולות להתעורר. לכן, הוא מסכם, גם מי שמקל בקולה עדיף 'קולה זירו' על פני קולה רגיל שהרי זה ערבוב של דברים קרים, כאמור. 

 מה בקשר לשתיית קפה נמס ללא הכשר?

"קפה - אם אין לו טעמים אין בעיה. כאשר מוסיפים לו טעמים זו בעיה רצינית כי תמציות שמתווספות לחומר כוללות טעמים שלא ברור מהו מקורן.

לסיום, מאחל הרב לכל המטיילים והנוסעים לחופשת 'בין הזמנים' תהיה להם חופשה מהנה ברוחניות ובגשמיות.

כשרות משגיח כשרות רפי מנת משבר הספרייט זירו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד