כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מאמצים להשיבם

כיצד הגיעו עתיקות מישראל לאחוזתו של טראמפ

נרות חרס נשלחו מאוסף אוצרות המדינה לוושינגטון, לצורך תצוגה, אך עקב הקורונה הפריטים נותרו בארה"ב. התברר כי העתיקות מצויות באחוזת טראמפ בפלורידה. מאמצים ישראליים להשיב את הנרות לא צלחו

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

עתיקות השייכות למדינה נמצאות באחוזתו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, מאמצים מצד בכירים ישראלים להשיבן ארצה לא צלחו. הפריטים הם נרות חרס חלק מאוסף אוצרות המדינה, הנרות הוצאו לארצות הברית ב-2019 באישור מנהל רשות העתיקות דאז, ומאז לא הושבו. על פי הדיווח באתר 'הארץ', הן מצויות באחוזת טראמפ במאר א-לאגו שבפלורידה.

על פי הדיווח, הפריטים הועברו לארה"ב לרגל אירוע הדלקת נרות חנוכה בבית הלבן, בהשתתפות הנשיא דאז טראמפ. אל אירוע ההדלקה הוזמן סול פוקס, נדבן יהודי-אמריקאי גדול של רשות העתיקות, שתרם להקמת גן ארכיאולוגי בכנסת. הנרות העתיקים מישראל אמורים היו להיות מוצגים בבית הלבן למשך זמן קצר, ולאחר מכן לשוב ארצה.

עוד דווח ב'הארץ', כי הפריטים הגיעו לארה"ב אך לא הוצגו לבסוף בבית הלבן, מאחר וייתכן שמקור הנרות בשטחי הגדה המערבית דבר העלול להיות מנוגד לדין הבינלאומי בנוגע לאיסוף עתיקות. במקום שיושבו הפריטים לישראל הם נשארו בארצות הברית.

מנהל רשות העתיקות בזמנו, ישראל חסון, אמר ל'הארץ' כי ברשות לא רצו לשלוח את הפריטים ארצה בטיסה רגילה או עם חברת שילוח בינלאומית, מחשש שייגרם להם נזק. "רצינו שאיש שלנו ייסע להחזיר את זה, אבל אז פרצה הקורונה והכל נתקע", הסביר. לדבריו, הרשות ביקשה מפוקס לשמור בחזקתו את הפריטים למשך זמן מוגבל, עד שתתאפשר החזרתם הבטוחה לישראל, והוא נענה לבקשה.

אך על פי הדיווח, הממצאים העתיקים הגיעו למאר א-לאגו, מנהל רשות העתיקות כיום, אלי אסקוזידו, פנה לשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ולשגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דייוויד פרידמן, וביקש מהם סיוע בהשבת הפריטים. עד כה, המאמצים להשבת הנרות העתיקים לא צלחו. לא ברור אם טראמפ עצמו מודע לכך שהפריטים נמצאים בשטח האחוזה.

 

 

רשות העתיקות דונלד טראמפ פלורידה עתיקות הבית הלבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד