כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נתוני אור ירוק

מנחשים איזו? זו העיר בישראל עם כלי הרכב הישנים ביותר

מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי 9.7 שנים הוא הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים במודיעין עלית, מה שמעמיד אותה כעיר עם כלי הרכב ה"מבוגרים" ביותר בארץ    

מנחשים איזו? זו העיר בישראל עם כלי הרכב הישנים ביותר
מכוניות מיובאים בנמל אילת צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

9.7 שנים הוא הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים במודיעין עלית, העיר עם כלי הרכב ה"מבוגרים" ביותר בארץ, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. גילם הממוצע של כלי הרכב בישראל הוא 7.1 שנים (נכון לשנת 2021). מדובר בעליה קלה בגילם הממוצע של כלי הרכב הפרטיים בהשוואה לשנת 2020 שבה הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים היה 7.0 שנים.

כלי הרכב בירושלים ישנים יותר מאשר בתל אביב-יפו:

גילם הממוצע שלך כלי הרכב הפרטיים בירושלים (מקום חמישי) הוא 9.1 שנים לעומת תל אביב-יפו שהגיל הממוצע הוא 5.8 שנים. בירושלים יש גם כאלף כלי רכב פרטיים יותר מאשר בתל אביב-יפו. קלנסוואה (9.5 שנים), ביתר עלית (9.3 שנים) ואום אל פחם (9.1 שנים) סוגרות את חמשת הערים עם כלי הרכב הזקנים ביותר. מניתוח הנתונים עולה כי בישובים הערביים ובישובים חרדים נמצא ריכוז גבוה של כלי הרכב ישנים בהשוואה לערים הגדולות.

כלי הרכב הצעירים נמצאים ברמת גן (5.1 שנים), חולון (5.7 שנים), ראשון לציון (5.8 שנים), תל אביב-יפו (5.8 שנים) וחיפה (6.2 שנים).

729,052 כלי רכב בני יותר מעשר שנים (שנת עליה לכביש עד 2011) נעים בכבישי ישראל נכון לשנת 2021. ככל הנראה ברובם המוחלט של כלי הרכב הללו לא מותקנות מערכות בטיחות אקטיביות שיכולות להציל חיים במקרה של תאונה ולכן הנוסעים בהם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת נהגים עם כלי רכב חדשים בעלי מערכות בטיחות מתקדמות.

עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2021 עלו על כבישי ישראל 165,604 כלי רכב חדשים. בסך הכול ישנם 2,358,238 כלי רכב פרטיים (גיל ממוצע שבע שנים) בישראל.

אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית אפשרה לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3,000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצמת את הסיכון לתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ולמעשה מורידה מהכביש כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים. עלות התכנית שפעלה בעבר נאמדה בכחמישה מיליון שקלים (באחריות המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים). 

תכנית הגריטה פעלה לאחרונה בחודש נובמבר 2013 וגם אז ליום אחד בלבד. התכנית יצאה לדרכה בשנת 2010 אז הציע משרד האוצר לשלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר 3,000 שקלים תמורת מכונית שבמרבית המקרים הייתה מסוכנת ומזהמת וללא מערכות בטיחות בסיסיות כמו מניעת נעילת גלגלים או החלקה, זאת מתוך כוונה כי בעל הרכב יחליף אותה בחדשה, בטוחה ומזהמת פחות. הכסף אותו הקציבה המדינה נגמר, התכנית הופסקה, חזרה שוב ושוב הופסקה בפעם האחרונה, עקב הקצאת מימון נמוכה וזאת למרות דרישה גבוהה מצד הציבור.

 

 

תחבורה רכבים נהגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד