כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"אתם תהרסו משהו בדמוקרטיה"

הנשיא ביידן משגר מסר נחרץ לרה"מ נתניהו: "עצור את הרפורמה"

נשיא ארה"ב העביר מסר פומבי לראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לרפורמה המשפטית, במהלך ריאיון לטום פרידמן פרשן ה"ניו יורק טיימס". "ההמלצה שלי למנהיגי ישראל היא לא למהר. אני חושב שהתוצאה הטובה ביותר תבוא מכך שיימצא הקונצנזוס הרחב ביותר האפשרי", אמר ביידן

הנשיא ביידן משגר מסר נחרץ לרה"מ נתניהו: "עצור את הרפורמה"
נשיא ארה"ב ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התראיין אמש (שלישי) לטום פרידמן פרשן ה"ניו יורק טיימס", והעביר מסר פומבי ברור לראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לרפורמה המשפטית.

ביידן קרא במהלך הריאיון נתניהו לעצור את המשך חקיקת הרפורמה המשפטית ולא להתקדם בה ללא הסכמה רחבה.

נשיא ארה"ב אמר לפרידמן: "זה נושא שבו לישראלים יש דעות נוקבות - כולל תנועת המחאה המתמשכת שמדגימה את עוצמתה של הדמוקרטיה הישראלית שנמצאת בליבת היחסים בין ישראל לארה"ב.

כדי למצוא קונצנזוס בנושאי מדיניות בהם קיימת מחלוקת צריך לקחת את הזמן. זה חיוני כשמדובר בשינויים משמעותיים. ההמלצה שלי למנהיגי ישראל היא לא למהר. אני חושב שהתוצאה הטובה ביותר תבוא מכך שיימצא הקונצנזוס הרחב ביותר האפשרי", אמר.

הפגישה בין פרידמן לביידן נערכה אמש לאחר הפגישה בין הנשיא האמריקני לנשיא הרצוג. במאמרו כותב פרידמן כי "המסר של ביידן לראש הממשלה והנשיא לא יכול היה להיות ברור יותר: עצרו עכשיו, אל תעבירו משהו בעל חשיבות כה גדולה בלי הסכמה רחבה כי אתם תהרסו משהו בדמוקרטיה הישראלית ומשהו בקשר עם ארצות הברית שאולי לא תוכלו להחזיר".

פרידמן הוסיף ותיאר כיצד ביידן זימן אותו לבית הלבן: "כדי לוודא שעמדתו ברורה לכל הישראלים הוא הזמין אותי ביום שלישי אחר הצהריים לחדר הסגלגל ונתן לי הצהרה - חסרת תקדים בנושא הזה - שמביעה את הכבוד שלו לאופן שבו ההפגנות ה'מתמשכות' בישראל מפגינות את 'הדמוקרטיה התוססת של ישראל', כמו גם את רצונו שהקואליציה של נתניהו תפסיק לזרז את המהפכה המשפטית בלי להגיע לקונצנזוס לאומי, ובכך תפחית באופן מובהק את יכולתו של בית המשפט העליון בישראל לפקח על החלטות ומינויים של ממשלת ישראל״.

פרידמן הוסיף וסיפר כי ביידן אמר לו על הרפורמה המשפטית: "ללא ספק תחום שלישראלים יש דעות נחרצות לגביו, כולל תנועת מחאה מתמשכת שמדגימה את חיוניותה של הדמוקרטיה הישראלית, שחייבת להישאר הליבה של מערכת היחסים הדו-צדדית שלנו. להשיג קונצנזוס בתחומי מדיניות שנויים במחלוקת פירושו לקחת את הזמן שאתה צריך. זה חיוני לשינויים משמעותיים. אז ההמלצה שלי למנהיגי ישראל היא לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך ולחפש את הקונצנזוס הרחב ביותר שאפשרי כאן".

לדברי הפרשן הבכיר, "כשביידן אמר לי את זה, אני יכול להגיד לך שהוא דיבר מהראש שלו ומהלב. הוא בעצם מתחנן בפני נתניהו ותומכיו להבין: אם לא נראה שאנחנו חולקים את הערך הדמוקרטי הזה, יהיה קשה לקיים את מערכת היחסים המיוחדת שישראל ואמריקה נהנו ממנה ב-75 השנים האחרונות למשך עוד 75 שנים נוספות".

עוד כתב: "השיחה שלנו בת ה-75 דקות בנושא זה הזכירה לי שבידן הוא דמוקרט מיושן בכל הנוגע לישראל, מדינה שהישגיה במדע, טכנולוגיה ואמנויות והדמוקרטיה המתמשכת שלה - למרות שנשחקה בגלל הכיבוש בשטחים הפלסטיניים - מהדהדים אצלו באופן אותנטי".

בסיום כותב פרידמן: "המסר לישראלים, מימין, שמאל ומרכז - ג'ו ביידן עשוי להיות הנשיא הדמוקרטי הפרו-ישראלי האחרון. אתם מתעלמים מהדאגות הכנות שלו על סכנתכם".

גורם מדיני אמר בתגובה: "מה שפרידמן ציטט מביידן לא נאמר אפילו בקירוב בשיחה עם נתניהו. נושא הרפורמה הוזכר בשולי השוליים של השיחה".
הרפורמה המשפטית ג'ו ביידן ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד