כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הגיבורה ששרדה

הנין נסע להונגריה כדי להציל חומש שמות בן 80 שנה

ניצולת השואה לילי אברט התאחדה עם חומש שמות שהיה שייך לאחיה הצעיר, שנרצח באושוויץ כשהיה נער. הנין שלה בן ה-19 נסע להונגריה להביא את הספר היקר. הספר הוא "הקשר היחיד" שיש לסופרת ולכוכבת הטיקטוק - לאחיה. לילי מנגישה את זוועות השואה לדור הצעיר דרך הרשתות החברתיות

הנין נסע להונגריה כדי להציל חומש שמות בן 80 שנה
דב פורמן מתפלל בשרידי בית הכנסת בהונגריה צילום: באדיבות המצלם

ניצולת השואה לילי אברט קיבלה לידיה את חומש שמות שהיה שייך לאחיה הצעיר שנרצח באושוויץ כשהיה נער. החומש הוא "הקשר היחיד" שיש לסופרת ולכוכבת הטיקטוק לילי לאחיה האהוב. לילי מנגישה את זוועות השואה לדור הצעיר דרך הרשתות החברתיות.

החומש מכיל את חתימתו של אחיה מלפני 80 שנה, הוא נשאר בעיר הולדתם בוניהאד, עיר במחוז טולנה בדרום הונגריה. בעיר יש שרידים של שני בתי כנסת ושני בתי קברות יהודיים. נינה של לילי, דב פורמן, בן ה-19 המתגורר בלונדון נסע למקום בשבוע שעבר והחזיר את החומש ללונדון.

הוא סיפר ל'בחדרי חרדים': "מישהו שלאביו הייתה חנות עתיקות ראה את סבתא רבא שלי ואותי בטלוויזיה ההונגרית וזיהה את שם המשפחה, קנה את הספר ויצר איתי קשר", אמר פורמן.

"זה נדיר מאוד שספר כזה ישרוד מאז. הנאצים רצו להרוס את החיים היהודיים ואת כל הקיום היהודי. אין קבר של אחיה בנציון, או כל רכוש אחר, רק הספר הזה. זה הקשר היחיד שיש לנו אליו".

בהיותו בבוניהאד הצליח פורמן להתפלל בשרידי בית כנסת שעדיין עומד בעיירה, למרות שאין עוד יהודים, וביקר בקברו של אביה של סבתא רבתא שלו שנפטר ב-1942 לפני פלישת הנאצים להונגריה.

"ללילי אין זיכרונות מהחומש עצמו, אבל אחותה בישראל שעדיין בחיים זוכרת אותו ובמיוחד את החותמת הכחולה על הכריכה. כשהחזרתי אותו מעיר הולדתה והראיתי לה אותו, היו לה שתי תגובות", המשיך.

"ראשית, היא פרצה בבכי. היא אמרה שיהודי בוניהאד לעולם לא יישכחו והנאצים לעולם לא יצליחו. כמה רגעים אחרי זה אני חושב שהמשקל הרגשי נכנס והיא נהייתה כל כך מאושרת לקבל את זה".

אחיה של לילי, בנציון אברט, היה בן 13 וזה עתה חגג בר מצווה כשנשלח ברכבת עם משפחתו לאושוויץ-בירקנאו ביולי 1944. בנציון היה ירא שמים וסירב לאכול במהלך יום צום, אפילו כשנסע ברכבת לאושוויץ, שם הוא ואחותו נרצחו כמעט מיד סיפר הנין דב פורמן.

"בנציון היה נחוש בדעתו לא לאכול, גם אחרי שאמו התעקשה שהוא צריך, בלי לדעת כמה זמן יארך המסע שלהם או מתי הם עשויים לאכול את הארוחה הבאה שלהם", אמר נינה של לילי, דב פורמן ל'בחדרי חרדים'.

"היה להם מעט מאוד אוכל בכלל, רק חתיכת לחם אחרונה. אמו ניסתה לגרום לו לאכול את זה, אבל בכל זאת הוא התנגד ונשאר בצום".

כאחד מ-36 הנינים של לילי, דב היה שותף לכתיבת הספר עליו דיווחנו כאן ב'בחדרי חרדים' "ההבטחה של לילי איך שרדתי את אושוויץ ומצאתי את הכוח לחיות", שיצא ב-2021.

דב פורמן לילי אברט הונגריה נאצים מלחמת העולם השנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד