י"ז אייר התשפ"ד
25.05.2024
בתום דיון סוער

החוק לצמצום עילת הסבירות אושר באופן סופי במליאת הכנסת

בתום דיון דרמטי החוק לצמצום עילת הסבירות עבר בצהריים במליאה בקריאה שניה ושלישית. ראש האופוזיציה לפיד ימסור הצהרה לתקשורת בחדר סיעת יש עתיד. במהלך הדיון, חילופי דברים קשים בין השר לוין לגלנט, שאמר "אני חושב שזה לא הדבר הנכון לעשות אבל מצביע בעד"

החוק לצמצום עילת הסבירות אושר באופן סופי במליאת הכנסת
לוין נתניהו וגלנט במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתום דיון סוער ודרמטי במליאת הכנסת, החוק לצמצום עילת הסבירות עבר בצהריים (שני) במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית. בהצעת החוק תמכו 64 חברי כנסת, חברי האופוזיציה נטשו את המליאה. 

שר הביטחון יואב גלנט אמר לשר יריב לוין: "אני חושב שזה לא הדבר הנכון לעשות אבל מצביע בעד". יו״ר הקואליציה אופיר כץ אמר: ״שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה, יום חג לדמוקרטיה ולמדינת ישראל״.

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין אמר בנאומו לאחר אישור החוק: "אנחנו יוצאים עכשיו לפגרה ארוכה, אני יוצא אליה בידיעה שהעברנו חוק חשוב, אבל בלי שמחה לאיד ועם רצון אמיתי לקרב בין כל חלקי העם. זו אחריות משותפת שמוטלת גם עלינו וגם על חברינו לאופוזיציה.

בואו ננצל את הפגרה ונגיע להבנות. זה אולי לא האינטרס הפוליטי של כולם, אבל זה בוודאי האינטרס הלאומי שצריך להנחות אותנו".

במהלך הדיון במליאה התעמתו שר הביטחון יואב גלנט ושר המשפטים יריב לוין. גלנט שדחף לריכוך החוק הפציר בלוין ואמר לו: "תן משהו, תן משהו". בטרם ההצבעה הסופית שוחח גלנט גם עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.

גורמים בקואליציה אמרו בטרם אושר החוק באופן סופי כי "הכוונה היא להעביר את חוק עילת הסבירות כפי שהוא. אם יהיו הסכמות על מתווה אחר כך - החקיקה תשתנה".

נתניהו וגלנט במהלך הדיון במליאה. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ימסור הצהרה לתקשורת בחדר סיעת יש עתיד. 

בטרם ההצבעות נאם סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת ואמר: "אני מבקש לשוב ולפנות מכאן דווקא למי שחושש מהתיקון הזה ולומר באחריות: אנחנו הולכים בדרך זהירה מאוד. אנחנו לא מבטלים את עילת הסבירות אלא מצמצמים את השימוש בה, באופן שהשקפת עולמם של שופטים בודדים לא תבוא במקום הכרעת העם".

לוין הוסיף: "כמובן, אם הממשלה או שר יפעלו באופן בלתי חוקי, ללא סמכות, בניגוד עניינים, בהליך לא תקין, בכל המקרים האלה בית המשפט יכול ויוכל להתערב. התיקון שאנחנו עושים מבוסס על עקרונות שהתווה כבוד שופט בית המשפט העליון סולברג, ברוח הגישה של נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר ושל המשנה לנשיא בדימוס מנחם אלון.

גלנט משוחח עם גנץ וסער במליאה. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

לכן, אין שום סיבה לחשוש מהתיקון הזה. יש הרבה סיבות לראות בו צעד חשוב בהשבת האיזון בין רשויות השלטון ובכיבוד רצון הבוחר".

עוד אמר שר המשפטים לוין: "אני יודע שרוב מוחלט של הציבור רוצה בתיקונים במערכת המשפט. לכן אפשר לגבש הסכמה רחבה. אני מקווה שהכנסת תצביע היום בעד הצעת החוק הזו, ותוכיח שיש מחוקקים בירושלים.

אני מקווה שנדע לנצל את חודשי פגרת הכנסת כדי לשבת לשיחות רציניות, באופן ישיר, ללא צורך במתווכים, כדי להשיג הסכמה באשר למכלול מרכיבי הרפורמה. דלתי הייתה ונשארה פתוחה לרווחה.

אני שב וקורא לך יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד ולך חבר הכנסת בני גנץ, ולכל אחת ואחד מראשי סיעות האופוזיציה, יש בפנינו פגרה ארוכה, בואו ננצל אותה", כך לוין.

עילת הסבירות מליאת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד