כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ההורים לא יכולים לעמוד בהוצאה

עליית מחירי הכובעים החסידיים: מהיום יחבשו רק קסקטים

תקנה חדשה שמתחילה בעיר בני ברק עליה חתמו 16 מנהלי חיידרים בעקבות עליית המחירים בכובעי סאמט אותם חובשים ילדי בר מצווה. המטרה: להוזיל את המחיר ועד אז יחבשו הילדים קסקטים בימות החול בכדי לא להרוס את הכובע היוקרתי. 'בחדרי חרדים' עם היוזמה המסעירה

עליית מחירי הכובעים החסידיים: מהיום יחבשו רק קסקטים
תלמידי ת"ת דרכי אבות צאנז צילום: משה גולדשטיין

בעקבות עליית מחירי כובעי סאמט החסידיים נרשמת התארגנות בקרב מנהלי תלמודי התורה לילדים בגיל בר מצווה לחבוש 'קסקט', במכתב שהופץ היום (שני) לילדי החיידרים החסידיים בעיר בני ברק הוחלט כי הילדים יבואו רק עם כובע קסקט עקב המחירים הגבוהים והילדים שלא יכולים לשמור על הכובע.. 

במכתב עליו חתמו 16 מנהלי תלמודי תורה חסידיים בבני ברק נכתב תחת הכותרת: "תקנה נחוצה ומבורכת לבחורים הלומדים בין כותלי תלמוד - תורה".

"השמירה על הלבוש היהודי המקובל מדור דור, היתה מיסודות דרכי ההנהגה במקהלות החסידים מדור דור. וכחלק מכך נהוג היה בקרב החסידים בדורות הקודמים שהאברכים והבחורים חבשו לראשם כובע רחב, או כובע קטן הנקרא 'קסקט', הצד השווה שבהם ששני סוגי הכובעים העידו על הלובשם שהוא נמנה על קהל החסידים ויראי ה'. אמנם מאז מלחמת העולם השניה, משום מה התפשט יותר המנהג לחבוש כובע רחב, והתמעטו חובשי כובע קסקט".

"כמי שזוכים לעמוד בראש מערכות חינוך למדנו מן הניסיון, שבעוד שבחורים מתבגרים, יודעים לשמור על הכובע במשך כמה שנים, הרי כאשר הבחורים נ"י נמצאים עוד בשנת הבר-מצוה בין כותלי התלמוד-תורה, קשה להם לשמור כראוי על כובעם, כך שבמקרים רבים, כאשר רק עברו כמה חודשים אחרי הבר-מצוה יוצא הכובע מכלל שימוש, וההורים נאלצים לרכוש כובע חדש תמורת סכום גבוה".

ילדי חסידות בעלזא חובשים קסקטים

"ועל של עתה באנו, אחרי שבתקופה האחרונה היוקר מאמיר ביותר ומחירם של הכובעים עולים דמים יקרים, וקול מצוקתם של ההורים באה אלינו שאין לאל ידם לעמוד בהוצאה גדולה כזו אחת לשנה. זאת בשעה שכובע הקסקט מחירו זול עשרות מונים. אשר על כן, התאספנו יחד מנהלי תלמודי תורה בעיר התורה והחסידות בבני ברק, בהוראתם של מורי דרכנו רועי ישראל כ"ק מרן האדמו"רים שליט"א לתקן תקנה קבועה לכלל הבחורים הלומדים
בתלמודי תורה בעירנו, החל מתחילת הזמן הבא בחודש אלול הבעל"ט: הבחורים יבואו לתלמוד תורה אך ורק עם כובע קסקט לראשם, ולא תתאפשר כניסה אחרת.

במכתב נאמר כי הילדים יכולים לחבוש את הכובע בשבתות ויו"ט או בשמחות וכדו'. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי צפויים חיידרים נוספים להצטרף למיזם של יוקר הכובעים שעולה כיום 1,200 שקל, לאחר שלפני כמה שנים זה עלה רק 600 שקלים, המחיר לקסקט הוא 100 שקלים בלבד.

הנושא של קסקטים בעולם החסידות אינו חדש, בחצרות החסידים והוא התחיל בחצר חסידות בעלזא, בסביבות שנת תשמ"ז כשכיהן הרב ירמי' דמן כמנהל הרוחני של חיידר בעלזא בירושלים הוא נכנס לאדמו"ר וסיפר לו שהילדים בכיתה ט' מקלקלים את הכובעים שלהם בקלות ואינם חסים על ממונם של ההורים.

הרבי הורה לנסות לחבוש להם קסקטים, בהתחלה זה הלך קשה והילדים התביישו בכך, אך הרב דמן אמר שקודם יחבשו את הקסקט רק בכיתות ולא ברחוב, מאוחר יותר ביקש גם מהמנהל הרוחני של בני ברק דאז הרב יוסף צבי ברייער שגם יכניס את התקנה ולאט לאט הדבר חדר אצל כלל הילדים, בחלוף שנה הילדים הללו המשיכו לחבוש קסקטים גם בשיעור א' ישיבה קטנה ואחרי שנה שנתיים החליפו לכובע, המיזם בבעלזא הגיע גם לחו"ל, תחילה למוסדות החסידות במונטריאול ובהמשך לשאר המקומות ומזה למעלה משלושים שנה, כל בחור בעלזאי חובש בימות החול קסקט מגיל 13 עד אחרי שיעור א', אולם בשבתות וחגים כל הגילאים חובשים כובע סאמט. 

המכתב שמסעיר את עולם החסידות

כובע סאמט קסקטים שחורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד