כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ההודעה המלאה

'סיטי בנק'׳: יש לנקוט משנה זהירות לפני שמשקיעים בישראל

בנק ההשקעות 'סיטי בנק' פרסם הערה למשקיעים לגבי המצב הנוכחי בישראל משבר חוקתי בישראל ופיטורי היועמ"שית עלולים להוביל לטלטלה בשווקים

'סיטי בנק'׳: יש לנקוט משנה זהירות לפני שמשקיעים בישראל
משכנתא חוץ בנקאית צילום: freepik

בנק ההשקעות האמריקאי 'סיטי בנק' פרסם הערת אזהרה למשקיעים לגבי המצב הנוכחי בישראל בעקבות המשך חקיקת חוקי הרפורמה המשפטית. לפי הדו"ח, משבר חוקתי בישראל במקרה של התערבות בג"ץ כחלק מהליך החקיקה ופיטורי היועמ"שית עלולים להוביל לטלטלה בשווקים. בשל כך יש להמתין ולשקול שנית השקעה בישראל. 

הסקירה משקפת את בלבול שאוחז בקרב שחקנים זרים כאן במדינה שהיו בטוחים עד כה כי שני הצדדים יגיעו לאיזושהי פשרה סביב חקיקת חוק צמצום עילת הסבירות.

כמו כן, בדו"ח צוין כי התקשורת הכלכלית בארץ מעלה כבר מספר פעמים את האפשרות שחברות הדירוג יתנו לישראל תחזית שלילית, על אף שאלו לא הוציאו הודעה רשמית בנושא.

"ישנן השערות רבות ושונות לגבי מה שיכול לקרות מכאן והלאה. כעת, כשהממשלה הסמיכה את עצמה להתעלם מהחלטות בית המשפט העליון על מעשיה, זה נהיה הרבה יותר מסובך ומסוכן" - כך בדו"ח שפורסם בידי דסק המט"ח של בנק ההשקעות, "ראשית, על החוק כבר הוגש ערעור לבית המשפט העליון. אם הם יחליטו לדון בזה ולפגוע בו, נוכל למצוא את עצמנו במשבר חוקתי אם הממשלה תחליט להתעלם מפסיקתם. עם זאת, בהתחשב בכך שהדבר התקבל כ"חוק יסוד", אין זה סביר שבית המשפט יבקש לבטל אותו. היועצת המשפטית לממשלה מהווה מוקד לביקורת נוקבת מצד חברי קואליציה רבים, שציירו אותה כחוסמת אג’נדות של הממשלה. ההשערות המקומיות הן שראש הממשלה יכול לפטר אותה, ובכך להסיר מכשול נוסף ועם הצעת חוק הסבירות שהתקבלה כעת, בית המשפט לא יוכל להתערב. עם זאת, זה יהיה מהלך מסוכן בהתחשב בתגובות החריפות מהשווקים כמו גם מהקולות הבינלאומיים, ככל הנראה מסוכנויות הדירוג".

בנוסף, בדו"ח מועלת האפשרות ש"שנתניהו רצה אתמול בפשרה, אולם שותפיו לימין הקיצוני סירבו לזוז ואילצו את יד הממשלה להעביר את החוק כאשר כל חבר קואליציה, כולל שר הביטחון המתון גלנט, הצביע בעד הצעת החוק. ראש הממשלה קרא למשא ומתן רציני בחודשים הקרובים במהלך פגרת הקיץ בכנסת, אולם בהתחשב בהיסטוריה האחרונה חברי האופוזיציה המובילים כבר דחו את נאומו של ראש הממשלה, והאשימו אותו בשקר בלי סוף וכן בחובתו לשותפיו הקיצוניים".

לבסוף, מחברי הדוח אומרים כי "האירועים הנוכחיים בישראל מאתגרים את אותם יסודות חזקים של הכלכלה וגורמים למשקיעים להיות עצבניים יותר ויותר ביחס לנכסים ישראלים. אנו קוראים להיזהר כאן ולהמתין לרמות טובות יותר/שווקים רגועים יותר".

בנק השקעות הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד