י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הוראת השעה הוארכה

קנס והורדת נקודות לנהגים שייתפסו ללא מערכת למניעת שכחת ילדים

ועדת הכלכלה אישרה פה אחד להאריך את הוראת השעה בעניין אכיפת התקנות למניעת שכחת ילדים ברכב עד סוף פברואר 2024 | היו"ר ביטן קרא לחייב את התקנת המערכת כתנאי לקבלת רישוי שנתי לרכב (טסט) ולבחון החמרת הענישה – "ילדים מתבשלים ומתים והתפקיד שלנו הוא לשמור עליהם"

קנס והורדת נקודות לנהגים שייתפסו ללא מערכת למניעת שכחת ילדים
שוטר תנועה. אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (שלישי) פה אחד את הצו שהגיש משרד התחבורה, שמאריך את תוקפה של הוראת השעה העוסקת באכיפת התקנות למניעת שכחת ילדים עד 29 בפברואר 2024. בנוסף, לבקשת חבר הכנסת יונתן משרקי וחברי כנסת נוספים עלתה הצעה לסדר לפיה מעל 20 ילדים נשכחו ומעל 900 ילדים ננעלו ברכב וחולצו, מאז תחילת השנה.

היו"ר ביטן אמר כי כדי שההוראה תהייה אפקטיבית צריך להכניס את זה לחלק מהבדיקות שצריך לבצע מכון הרישוי, וביקש ממשרד התחבורה לבחון כיצד ליישם זאת. "ילדים מתבשלים ומתים והתפקיד שלנו הוא לשמור עליהם", אמר.

כזכור, בכנסת הקודמת אישרה ועדת הכלכלה תיקונים לתקנות התעבורה, לפיהן מי שמסיע ילד עד גיל 4 ברכב פרטי יחויב להתקין בו מערכת למניעת שכחה. התיקון הזה נקבע כהוראת שעה, עד 29 בפברואר 2024. במקביל נקבע תיקון לצו התעבורה, הקובע כי העונש על הסעת ילד ללא מערכת כזו הוא קנס של 250 שקלים ו-4 נקודות. הצו הקובע את הקנס נקבע כהוראת שעה עד לסוף החודש הנוכחי – 31 ביולי 2023. כעת אישרה הוועדה להאריך את הצו הקובע את הקנס ולהתאימו לתקנה הקובעת את העבירה, כך שגם אפשרות האכיפה תישאר בתוקף עד פברואר 2023.

סגן היועץ המשפטי של משרד התחבורה, עו"ד דוד טמיר, הסביר כי התיקון הוא טכני במהותו, ונועד להתאים את מועדי הוראת השעה של החובה להתקין מערכת עם מועדי הצו הקובע את הקנס. הוא הזכיר כי הוראת השעה נכנסה לתוקף ב-1 במרץ 2022, והוסיף כי מנתונים שקיבל המשרד מהמשטרה עולה שניתנו 8 דוחות בגין העבירה האמורה.

עו"ד טמיר התייחס לסוגיה שהעלה היו"ר ביטן ואמר כי רוב המערכות לא מחוברת לרכב והדבר עשוי להיות בעייתי ליישום, הוא הוסיף כי ליבואנים יש תמריץ מיסוי כדי לעודד אותם לייבא רכבים בהם המערכת כבר מותקנת. עם זאת, היו"ר ביטן ביקש לבחון את הדברים ולהשיב לוועדה עד נובמבר השנה. בנוסף ביקש לבחון החמרת הענישה "כדי שילדים לא ימותו יותר סתם ככה".

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת אלגום מזרחי, ציינה כי אין נתונים מסודרים באשר לשימוש במערכת. היא הוסיפה כי גם בישראל אין גוף ממשלתי שאוסף נתונים בצורה מסודרת. לדבריה, יש שתי סיבות הילכדות, האחת היא שילדים נכנסים בנוכחות הורים לרכב וננעלים בו, ואז מחולצים. והשנייה היא שכחה או הילכדות שאף אחד לא יודע ממנה.

לפי נתונים של בטרם וידידים עולה כי מדובר במעל אלף מקרים של הילכדות בשנה, כאשר בשנת 2022 אירעו 1,970 מקרים כאלה. מאז 2010 ועד היום היו 48 מקרי מוות, 34 מהם כתוצאה משכחה ועוד 14 מהילכדות. עוד ציינה אלגום מזרחי, כי איטליה היא המדינה היחידה שחייבה התקנת המערכת, ואין עדיין נתונים ממנה באשר ליישום. 

ראש אגף תכנון ומדיניות ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרב רפאלי, אמרה כי הנושא לא מוגדר כתאונת דרכים, ובגלל שאין גוף שלוקח את הטיפול תחת אחריותו הרשות לקחה על עצמה לבצע הסברה. נציגת בטרם, עינת שגיא אלפסה, הוסיפה כי התקנה היום היא מס שפתיים, כי הורים בכלל לא יודעים שהיא בתוקף. לדבריה, צריך להשקיע בהסברה בדיוק כמו שמסבירים להורים איך עושים אמבטיה ראשונה, וצריך תקצוב משמעותי.

ראש מדור תעבורה במשטרה, סנ"צ לימור שזו, אמרה כי המשטרה מברכת על הארכת הצו, וציינה כי הוא חשוב מעצם היותו. עם זאת, היא הודתה כי בדיונים הקודמים המשטרה הציגה את הבעייתיות באכיפה, ואמרה כי המשטרה רצתה להציע בדיוק את ההצעה שהציע היו"ר ביטן – שהבדיקה על הימצאות המערכת תתבצע במכוני הרישוי בטסט השנתי.

בתום הדיון אושר הצו פה אחד בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ שלי טל מירון, ח"כ בועז טופורובסקי, ח"כ משה רוט, ח"כ יונתן משרקי וח"כ מיכאל ביטון. בתום הדיון שב היו"ר ביטן וקרא למשרד התחבורה לעדכן את הוועדה עד נובמבר בצעדים שבכוונתם לבצע לטיפול בנושא.

 

קנס קנס כספי נקודות משטרת התנועה דוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד