כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ברקע חקיקת הרפורמה

הדוח החריג של מוד'יס: סיכון שהמתחים ישפיעו לרעה על הכלכלה

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, מפרסמת הערב דו"ח חריג בו החברה מזהירה כי המשך החקיקה יפגע באיזונים ובבלמים בישראל וכי ייתכן "סיכון משמעותי לפגיעה בכלכלה". הסוכנות מדגישה גם כי תתכן פגיעה בענף ההייטק וירידה משמעותית בהשקעה בענף מאז ההכרזה על הרפורמה

הדוח החריג של מוד'יס: סיכון שהמתחים ישפיעו לרעה על הכלכלה
נתניהו וסמוטריץ' במסיבת עיתונאים צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, הסוכנות שהייתה הראשונה לשנות את דירוג האשראי של ישראל מפרסמת הערב דו"ח חריג, מחוץ למסגרת הזמנים הרגילה, בו היא מתייחסת לכאוס הפוליטי והחברתי השורר במדינה במהלך החודשים האחרונים מאז החלה חקיקת חוקי הרפורמה המשפטית

מודי'ס מזהירה כי המשך החקיקה המשפטית יפגע באיזונים ובבלמים בישראל וכי ייתכן "סיכון משמעותי לפגיעה בכלכלה". בנוסף, בדו"ח הסוכנות מדגישה כי תתכן פגיעה עיקרית בענף ההייטק וירידה משמעותית בהשקעה בענף מאז ההכרזה על הרפורמה.

בדו"ח נכתב בנוסף כי "כמה מדאגותינו המוקדמות יותר באשר להשפעות הרפורמה על כלכלת ישראל מתחילות להתממש. השקעות הון סיכון וחברות הייטק ישראליות ירדו משמעותית ל-3.7 מיליארד דולר במחצית הראשונה של השנה. הנתון הנמוך ביותר מאז 2019... יש סימנים שישראל מתנתקת מהמגמות העולמיות בענף הטכנולוגיה".

מראש הממשלה ושר האוצר נמסר בתגובה להודעה המיוחדת של סוכנות הדירוג מודיס כי "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד".

שר האוצר וראש הממשלה טוענים כי "התעשיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה ו-7 חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים, אינטל מתכננת את ההשקעה הגדולה ביותר שלה מחוץ לארה״ב ותשקיע 25 מיליארד דולר בישראל, אנבידיה בונה מחשב על בישראל, ואנחנו מקדמים בינה מלאכותית, סייבר וייצור שבבים בישראל, שוק התעסוקה מהודק, הצמיחה עולה והאינפלציה נבלמת, הרגולציה מוסרת ותחרות השוק החופשי גוברת".

ומוסיפים כי "כלכלת ישראל מבוססת על יסודות איתנים והיא תמשיך לצמוח תחת הנהגה מנוסה שמובילה מדיניות כלכלית אחראית".

כזכור, באפריל האחרון סוכנות דירוג האשראי הורידה בדרגה אחת את תחזית דירוג החוב של מדינת ישראל. דירוג האשראי עצמו נותר בינתיים ללא שינוי, על A1.

בהודעה שפורסמה עם הורדת הדירוג נכתב כי "שינוי התחזית משקף הידרדרות בממשל בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. בעוד שמחאות המוניות הובילו את הממשלה להשהות את החקיקה ולנהל דיאלוג עם האופוזיציה, האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי להגיע להסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוסן המוסדי ועל היכולת לצפות מדיניות".

מודיס דירוג הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד