כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

דרישה מהבנקים: לאפשר הקפאת תשלומים של עליית הריבית למשכנתא

בדיון שנערך בכנסת הועלתה דרישה מבנק ישראל: העבירו הנחייה ברורה לבנקים - לאפשר הקפאת תשלומים של עליית הריבית למשכנתא | "אנשים נאנקים ולא מצליחים לשרוד את היום יום"

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

הוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה וועדת הכלכלה קיימו דיון המשך בנושא הקלת נטל תשלומי המשכנתאות על הציבור. בדיון הקודם שהתקיים בשבוע שעבר התבקשו נציגי בנק ישראל לבחון בתוך שבוע מספר צעדים אפשריים שהוצעו במטרה להקל על ציבור משלמי המשכנתאות שנפגע כתוצאה מעליית הריבית, בין היתר במסמך פתרונות מפורט שהגישו ד"ר שלמה נס ועו"ד שמעון גרוס. בין הצעדים שהוצעו במסמך: הסרת המגבלה על פריסת המשכנתא למעל 30 שנה, שתאפשר הארכה ופריסה חדשה למשכנתאות קיימות, הקפאת של כלל התשלומים או רק של הפער שנוצר מעליית הריבית לתקופה מסוימת המוסכמת עם הבנק, ועוד.

בפתח הדיון נאמר: "אנחנו נלחמים למען הציבור ששלח אותנו ויוקר המחייה הוא בנפשנו. אנחנו מבינים שאי אפשר לוותר על עליית הריבית אבל אפשר וצריך למצוא פתרונות נקודתיים למי שזקוק להם, כמו להחזיר את עליית הריבית לאנשים עם קורת גג אחת, לזוגות צעירים או למשפרי דיור. אנשים נאנקים ולא מצליחים לשרוד את היום יום".

ד"ר זיו נאור, בנק ישראל אמרה: "אנחנו מבינים את קשיי הציבור והנגיד סבר שנכון שהבנקים יתנו מענה ללקוחות ספציפיים שיש להם קושי נקודתי משמעותי לעמוד בהחזרים ולא לכל נוטלי המשכנאות, כי צעד שיקל בצורה כוללת על כלל נוטלי המשכנתאות, משמעותו היא עיקור המדיניות המוניטרית וזו לא המטרה שלנו או שלכם. נמצאים היום על השולחן פתרונות, בהם לאפשר פריסה של רכיב הפריים למשך 30 שנה מרגע הפריסה, מחזור ההלוואה ויצירת תמהיל תשלומים חדש שמתאים ללקוח ויאפשר לו לעמוד בתשלומי ההלוואה, הקפאת תשלומים מלאה של עד חצי שנה או חלקית- לריבית בלבד- של עד שנתיים. הכלים האלה הם כלים שהלקוח צריך לפנות לבנק ולבקש את הסיוע. בנוסף הבנקים כבר היום עשו צעדים נוספים שכוללים ספיגה של חלק מעליית הריבית, מענקים או הלוואה כמעט ללא ריבית למימון עליית הריבית, וזה נעשה ללא פנייה של הלקוח, אלא על בסיס זיהוי הקושי על ידי הבנק".

ביטן בראשות הוועדה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה הבהיר כי הצעדים שפורטו על ידי בנק ישראל הם צעדים שעבורם צריך הלקוח לקבל את אישור הבנק, ודרש מבנק ישראל להוציא הנחייה מחייבת לבנקים לאפשר לאנשים להקפיא את עליית הריבית לעד שנתיים: "לבקש מהבנקים אני יכול גם בעצמי. כאן צריכה לצאת הנחייה שזה מה שאתם מצפים מהם לעשות, ושרק אם יש להם סיבה על פי תנאים מיוחדים שתפרטו- הם לא יאפשרו את זה. זו לא צריכה להיות בקשה. אתם עובדים בשביל הציבור, לא בשביל הבנקים, ואנחנו צריכים לצאת מכאן עם בשורה". במענה לדברים אמרה ד"ר זיו מבנק ישראל: "אנחנו לא סבורים שיש להוציא הנחיות מיוחדות בנושא, לבנקים יש את הכלים שלהם".

אחד הח"כים זעם על התשובה ואמר: "אתם פשוט לא רואים את הציבור". ח"כ ביטן המשיך ודרש מבנק ישראל לגבש את ההנחיה עד הדיון הבא בנושא שיתקיים ב-2.8 ודרש שאם נגיד בנק ישראל לא מאשר את המהלך, שיגיע בעצמו לדיון הבא ויסביר לוועדה מדוע.

ד"ר שלמה נס, ממנסחי מסמך הפתרונות שנידון בוועדה אמר: "ציפיתי שאחרי הדיון הקודם בנק ישראל יבין את מצוקת הציבור ויחזור עם פתרונות, לצערי הציבור שמע סקירה יפה ולא שום פתרון שכולל הקלות בכללי הרגולציה או הנחיות ברורות לבנקים לגבי הקלות לציבור".

ברי רוזנברג, מנהל הרגולציה בבנק לאומי הגיב ואמר: "במצב כזה לא צריך לחכות שאדם יקרוס, חובתנו היא לאתר את זה מראש ולפנות לאנשים באופן יזום. אנחנו פנינו לעשרות אלפי לקוחות והצענו להם את אפשרויות שיעזרו להם לעמוד בתשלומים כמו דחיית תשלומים לכל המשכנתא או לרכיב הריבית, מחזור של המשכנתא ועוד. מי שעלה לו ההחזר החודשי מיוני בשנה שעברה ביותר מ-1,000 ₪ - אנחנו נספוג את העלייה למשך 3 חודשים וניתן לו החזר בפעימה אחת בספטמבר, לקראת תקופת החגים".

עוד הוסיף רוזנברג כי "כדי להקל באמת על הציבור צריך לאפשר לבנקים להאריך את תקופת המשכנתא מעבר ל- 30 שנה. זה קיים במדינות אחרות ויש אנשים שזה ממש יכול להציל אותם". ח"כ דוד ביטן השיב: "אני לא ממליץ לאנשים להאריך שוב ל- 30 שנה כי ישלמו המון ריבית אבל כן ממליץ לאנשים שלא מסוגלים היום לעמוד בתשלומים להקפיא רק את תשלום הריבית ל-24 חודשים ואז לפרוס ולהחזיר את זה".

בנק ישראל העלאת ריבית בנקים משכנתא משכנתאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד