כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מתי ימונה ממלא מקום

בעקבות השתלת קוצב הלב: האם נתניהו פעל לפי החוק?

לאחר שראש הממשלה נתניהו עבר הליך רפואי להשתלת קוצב לב ולאחר שדובריו טענו שמדובר היה ב"התייבשות". לפי טיוטת הכללים שצפויה לאשר הוועדה, ימונה רופא ממשלתי שיידרש בעת הצורך למלא חוות דעת רפואית האם ראש הממשלה כשיר להמשיך בתפקידו, או שיש להעביר את סמכויותיו לממלא מקום

בעקבות השתלת קוצב הלב: האם נתניהו פעל לפי החוק?
בנימין נתניהו צילום: מתוך פייסבוק

ועדת הכנסת, בראשות ח"כ אופיר כץ מ'הליכוד', דנה ע"פ חוק יסוד: הממשלה בנושא הודעת ראש הממשלה מיום 23.7.23 כי נבצר ממנו זמנית למלא את תפקידו.

ע"פ נוסח החוק, כשראש הממשלה מודיע על יציאתו לנבצרות, עליו לקבל גם את אישור שני שליש מחברי ועדת הכנסת. חברי האופוזיציה טענו כי נפל פגם בהליך משום שבקשת ראש הממשלה במוצ"ש האחרון לא קיבלה את אישור ועדת הכנסת.

ח"כ זאב אלקין מ'המחנה הממלכתי' סבר ש"הממשלה פעלה בחוסר סמכות בהוצאת רה"מ לנבצרות מפני שעל פי חוק הנבצרות ישנו צורך באישור של לפחות שני שלישים מחברי ועדת הכנסת. ועד שהאירוע הזה לא קרה, אין נבצרות. שלב אחר שלב הממשלה פעלה לא על פי החוק במינוי מ״מ ראש הממשלה. שורש הבעיה הוא בחוק הנבצרות, התרעתי על כך כבר כשדנו בוועדת הכנסת, מישהו היה בפרנויה שאפילו אם יוציאו אותו לנבצרות הוא יצטרך אישור נוסף של הוועדה מעבר לאישור לממשלה. מציע להפיק לקחים ולשנות את הסעיף הדורש את אישור ועדת הכנסת במסלול זה".

לדברי ח"כ אחמד טיבי: "לא זוכר ישיבה שהתבקשנו לאשר החלטה בדיעבד. יו"ר הכנסת היה צריך להודיע ליו"ר ועדת הכנסת בזמן האירוע, ואתה אדוני היו"ר היית צריך לקבל, בשל השעה המאוחרת ובאופן חריג, אישור טלפוני של שני שליש מחברי הוועדה".

ח"כ בועז טופורובסקי מ'יש עתיד' טען בדיון כי "התחושה היא שאנחנו והציבור לא מקבלים את המידע לגבי מצבו הרפואי של ראש הממשלה. מבקש לדעת מה הייתה חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לממשלה, ומה הפעולות שביצע מזכיר הממשלה. יש מקום לשנות את חוק היסוד באופן שיתאים לכל המצבים".

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק נתנה את חוות דעתה מהזווית המשפטית ואמרה: "ההנחה הייתה שההתעסקות בנבצרות תופעל רק במקרים של יציאה לנבצרות לכמה ימים ולא למספר שעות. במסלול שבו ראש הממשלה הוא שמודיע אין דרישה להצגת חוות דעת רפואית בפני חברי הוועדה. משיחה עם מזכיר הממשלה הבנתי שהוא פנה ליו"ר הכנסת בזמן אמת ועוד לפני שהוא ביצע משאל טלפוני עם שרי הממשלה".

לדבריה, "מחוות הדעת שקיבל המזכיר מהייעוץ המשפטי לממשלה עלה כי משום שמדובר בנבצרות לכמה שעות בלבד, אין צורך באישור ועדת הכנסת. נכון שההליך שאנחנו עושים כאן הוא בדיעבד, אך משום שבזמן מילוי המקום לא התקבלו החלטות, אין נפקות מעשית משום שלא נעשו פעולות בזמן כהונת ממלא המקום. הדיון הזה התקיים בהמלצתי, גם אם מדובר באישור החלטה בדיעבד".

כאמור, לבקשת חברי הכנסת לקבל מענה על שאלות שהועלו במהלך הישיבה, הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ כץ, כי הוועדה תתכנס שוב בשבוע הבא לדיון המשך בהשתתפות נציג משרד רה"מ והייעוץ המשפטי לממשלה ולצורך "גיבוש נוהל מסודר ושקוף גם למקרים קצרים כאלה".

קוצב לב נבצרות ראש ממשלה ממלא מקום ועדת הכנסת אופיר כץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד