א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
ללא צו ביניים

בג"ץ ידון בחוק לצמצום עילת הסבירות: זה המועד שנקבע

בג"ץ קבע כי הדיון בעתירות שהוגשו נגד החוק לצמצום עילת הסבירות ייערך בחודש ספטמבר. בית המשפט לא הוציא צו ביניים ועל כן החוק נכנס לתוקפו ללא דחייה

בג"ץ ידון בחוק לצמצום עילת הסבירות: זה המועד שנקבע
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

בית המשפט העליון עדכן היום (רביעי) כי הדיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון ובעתירות נוספות נגד התיקון לחוק יסוד: השפיטה (ביטול עילת הסבירות) יתקיים במהלך חודש ספטמבר, וכי על המדינה להגיש את נימוקיה עד לעשרה ימים לפני מועד הדיון.

בית המשפט לא הוציא צו ביניים ועל כן החוק נכנס לתוקפו ללא דחייה.

עו"ד דר' אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון מסר: "אנחנו מוכנים. נתייצב בבית המשפט העליון להגן על הדמוקרטיה הישראלית, ונעשה כל שביכולתנו כדי לעצור את ההפיכה המשטרית! נמשיך להפגין ולהילחם בכל מקום ומעל כל במה עד שיוסר האיום!".

כזכור, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד התיקון לחוק יסוד: השפיטה אשר ביטל את עילת הסבירות, דקות ספורות לאחר שאושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

לטענת התנועה התיקון לחוק אינו חוקתי, משום שהוא משנה באופן מהותי את המבנה הבסיסי של הדמוקרטיה הפרלמנטרית הישראלית ואת אופי המשטר, תוך ביטול דה פקטו של הרשות השופטת ופגיעה אנושה במארג העדין של הפרדת הרשויות ומערך האיזונים והבלמים במדינת ישראל. התנועה לאיכות השלטון מוסיפה כי משמעות התיקון- מתן כוח בלתי מוגבל לרשות המבצעת, הוא שימוש לרעה בסמכות מכוננת.

נוסף על טענות אלה טוענת התנועה לאיכות השלטון גם כי בהליך החקיקה נפלו פגמים מהותיים, המחייבים את ביטולו. לטענת התנועה עקרון השתתפות חברי הכנסת בהליך החקיקה נפגע, בשל העדרו של פרק זמן ראוי לדיון בשינוי המשטרי הנרחב ובהשלכותיו, העדר תשתית עובדתית ומשפטית ראויה ומלאה, ובאופן החורג מן הדרך בה התקבלו חוקי יסוד בעבר. כ

מו כן טוענת התנועה כי יו"ר ועדת חוקה- ח"כ שמחה רוטמן, עשה שימוש לרעה בסמכותו כיו"ר ועדת חוקה, ולרבות הצגת מצג שווא וכוזב כאילו מדובר בהצעת חוק מטעם הוועדה, שעה שמדובר בהצעת חוק פרטית לכל דבר ועניין.

בית המשפט העליון בג"ץ עילת הסבירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד