כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
לציון 100 שנים

המונים בחגיגת חנוכת הבית לבית הכנסת במרכז העיר ויטבסק

המונים בחגיגת חנוכת הבית לבית הכנסת חב"ד ששוחזר במרכז העיר ויטבסק בשילוב הכנסת ספר תורה בראשות רבה הראשי של רוסיה. יוזם ובונה הבית הרב החסיד רבי יצחק קוגן. בהשתתפות כלל רבני בלארוס

המונים בחגיגת חנוכת הבית לבית הכנסת במרכז העיר ויטבסק
חגיגות 100 שנה בבלארוס היהודית צילום: באדיבות המצלם

שרשרת אירועים תורניים מרגשים ומרוממים זכה העיר ויטבסק בבלארוס, על גבול רוסיה בסמוך לעיירת ליובאוויטש המפורסמת. החגיגה החלה בערב שבת קודש נחמו ונמשכה עד ליום שני, כשבמרכזה חנוכת הבית של בית הכנסת העתיק והגדול של חסידי חב"ד בעיר ויטבסק.

במלאות מאה שנה לבניית בית הכנסת המיתולוגי שנחרב על-ידי השלטון הקומוניסטי, שוחזר ונבנה שוב ברוב פאר והדר על-ידי רב בית הכנסת "בלושי ברוניא" במרכז מוסקבה הרב החסיד רבי יצחק הכהן קוגן, ששורשי משפחתו מעיר גדולה ומפורסמת זו. לצורך חידוש ובניית המקום נצטרכו להשיג אישורים ממשלתיים ובשיתוף פעולה פורה עם הקהילה היהודית בעיר שוחזר ונבנה הבניין כולו, לשמחת ולתפארת קהילת ויטבסק.

בערב שבת נחמו הגיעה משלחת ראשונה ממוסקבה, ויחד עם הרב קוגן ערכו את השבת הראשונה בבית הכנסת החדש והמפואר. כאשר התפילות והשיעורים, הסעודות והתוועדויות נערכו בהתרגשות ובשמחה גדולה.

עם הגעתו בבוקרו של יום ראשון של האורח הדגול רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, החלו בסיום כתיבת האותיות האחרונות בספר התורה המהודר, שהוכנס להיכל בתהלוכה תחת חופת פאר ברחובה של עיר, שנסגרה על ידי משטרת בלארוס שאיבטחה את המעמדים, וזאת לצד העירייה המקומית ששיפצה וניקתה את הרחוב כולו לכבוד בית הכנסת החדש.

לצידם של שר הדתות, מושל המחוז וראש העיר שהגיעו להשתתף למשך שעה ארוכה, הגיעו ונקבצו מכל רחבי בלארוס שלוחי חב"ד והרבנים של כלל הקהילות, מתוך שבת אחים גם יחד, בהם נציג מטעם רבה של מינסק השליח הרב שניאור זלמן דייטש, רבה של מוגילוב השליח הרב מנחם מענדל אלפרוביץ, רבה של בריסק השליח הרב חיים רבינוביץ, רבה של גרודנה השליח הרב יצחק קויפמן, רבה של בברויסק השליח הרב שאול חבבו, רבה של ויטבסק הרב מלכיאל גורגודזה, רבני פינסק הרב משה פימה והרב אברהם גבירצמן, השליח בעיירת ליובאוויטש הרב גבריאל גורדון, ורבנים ושלוחים רבים ממוסקבה וערים נוספות.

באירוע הרשמי שנערך באוהל הענק שהוקם בחצר בית הכנסת, הוענקו תשורות יוקרתיות לנציגי הממשל, התורמים הנכבדים, ראש הקהילה וכל מי שסייע בגופו ובממונו להגיע ליום חגה של ויטבסק וכלל יהודי בלארוס.

במהלך ימי החגיגות, נערכו בריתות מילה על ידי המוהל ר' ד"ר ישעי' שאפיט ממוסקבה ומספר בכורים נפדו על ידי הרב קוגן. האירועים המרשימים נחרטו בלבותיהם של כלל יהודי ויטבסק, שמכאן והלאה יגבירו את השתתפותם בכל פעילות הקהילה היהודית במשך כל השנה כולה.

הרב בערל לאזאר הכנסת ספר תורה חנוכת הבית רוסיה בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד