כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מאשימים את ישראל

לבנון הפלסטינית בוערת: חילופי אש קשים

תקריות אלימות וחילופי אש מתנהלים מאז 29 ביולי 2023 במחנה הפליטים עין אלחלוה השוכן בפרברי צידון בדרום לבנון. הרקע לאירועים הוא ניסיון התנקשות, שביצעו פעילי פתח, בפעיל בכיר של עצבת אל אנצאר, ארגון פלסטיני בעל אידיאולוגיה סלפית (אסלאמיסטית)

ירי ברחובות לבנון
ירי ברחובות לבנון צילום: צילום מסך

ב-29 ביולי 2023 פרצו תקריות אלימות וחילופי אש במחנה הפליטים עין אלחלוה, סמוך לצידון על רקע ניסיון התנקשות בפעיל אחד הפלגים הסלפים במחנה. עד כה דווח על למעלה מעשרה הרוגים, ביניהם פעיל פתח בכיר, ויותר משישים פצועים, ביניהם גם חיילים מצבא לבנון.

דווח על ניסיונות להביא להרגעת המצב ולהשגת הפסקת אש, בהתערבות בכירי ממשל לבנוניים ובכירים פלסטינים. אולם חילופי האש במחנה הפליטים נמשכים. מעבר לסכסוך הפלסטיני הפנימי, האירועים במחנה הפליטים עין אלחלוה הציפו מחדש את בעיית אחזקת הנשק הבלתי חוקי בלבנון.

תקריות אלימות וחילופי אש מתנהלים מאז 29 ביולי 2023 במחנה הפליטים עין אלחלוה השוכן בפרברי צידון בדרום לבנון. הרקע לאירועים הוא ניסיון התנקשות, שביצעו פעילי פתח, בפעיל בכיר של עצבת אל אנצאר, ארגון פלסטיני בעל אידיאולוגיה סלפית (אסלאמיסטית).

ניסיון ההתנקשות הוביל לעימותים בין חמושים המשתייכים לעצבת אל אנצאר לבין פעילי פתח. ב-30 ביולי 2023 נהרגו ממארב אבו אשרף אלערמושי, בכיר פתח, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי במחנה הפליטים וכמה מאנשיו. עד כה דווח על למעלה מעשרה הרוגים ועל יותר משישים פצועים, כמו כן דווח שאזרחים רבים נמלטו מהמחנה.

כוחות צבא לבנון כיתרו את מחנה הפליטים כדי למנוע כניסת חמושים נוספים אליו אך הם נמנעו מלהיכנס לתוכו. נג’יב מקאתי, ראש ממשלת המעבר, גינה את האירועים וקרא לצדדים להישמע להוראות מנגנוני הביטחון. לשכת אבו מאזן גינתה את מותו של פעיל פתח, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית

צבא לבנון פרסם הודעה רשמית בה מסר, כי בעימותים נפצעו כמה חיילים מנפילת פגז מרגמה בבסיס צבאי סמוך לעין אלחלוה וכי מספר נקודות תצפית של צבא לבנון נפגעו. בצבא לבנון הזהירו מפני סיכון אנשיהם. הם איימו כי אם האירוע יקרה שנית הם ישיבו באש לעבר מקורות הירי.

במהלך האירועים היו מספר ניסיונות להביא להפסקת אש. במסגרת זאת התקיימה פגישה משותפת של ועד הפעילות הפלסטיני המשותף ונציגי המפלגות הלבנוניות ביניהם נציגי חיזבאללה ואמל. כמו כן נערכה פגישה בין ז’וזף עון, מפקד צבא לבנון לביו אשרף דבור, השגריר הפלסטיני בלבנון. במסגרת הניסיונות להשגת הפסקת אש סוכם גם על הקמת ועדת חקירה פלסטינית שתחקור את נסיבות הריגתו של אלערמושי.

אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח בטלפון עם נבי ברי יושב ראש הפרלמנט הלבנוני. הוא ביקש מברי להתערב באופן פעיל כדי לעצור את העימותים ולהחזיר את המצב לקדמותו. במקביל שלח הניה אגרת לחסן נצראללה בה ביקש ממנו להשקיע מאמצים רבים יותר כדי להרגיע את הרוחות במחנה הפליטים.

גורמים פלסטינים ולבנונים התייחסו לאירועים בעין אלחלוה, וחלקם אף קשרו את ישראל לנושא. להלן עיקרי התגובות:

חסן נסראללה, מזכ"ל חזבאללה, קרא להפסקת ההרג בעין אלחלוה, גינה את חילופי האש בציינו כי מה שמתרחש הוא "כואב ועצוב". נסראללה קרא להפסיק את הלחימה בכל דרך אפשרית שכן יש לה השפעות שליליות על הפלסטינים כמו גם על דרום לבנון.

ג’האד טה, דובר חמאס בלבנון, טען שישראל היא הראשונה שמפיקה תועלת מהעימותים בציינו שחמאס משקיעה מאמצים רבים כדי להרגיע את הרוחות. הוא גם ניצל את האירועים כדי לציין שהם יפעלו יחד עם גורמים נוספים כדי לשמר את מחנות הפליטים הפלסטינים כך שיישארו "עצם בגרונם של ארה"ב וישראל".

נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, טען כי עיתוי העימותים, על רקע המצב האזורי והבינלאומי הנוכחי הוא “חשוד” ולדעתו גורמים חיצוניים משתמשים בלבנון כזירה לחיסול חשבונות.

בכלי תקשורת הערביים הועלו מספר השערות והערכות בנוגע לנסיבות האירועים:

העיתון הבריטי אינדפדננט בערבית (שפרסם תחקיר אודות האירועים), טען כי במחנה עין אלחלוה שורר מתח בין פלגים פלסטינים שונים הפועלים בו, שגרמו בעבר למעשי הרג ולתקריות בין הצדדים. לדברי העיתון, משקף והסכסוך במחנה הפליטים את הסכסוך ברצועת עזה ואת המתחים הקיימים בין תנועת חמאס לפתח.

ביומון אלאח’באר המזוהה עם חיזבאללה, תהו אם האירועים בעין אלחלוה הם תוצאה של ביקור מאג’ד פרג’, ראש מנגנון המודיעין הכללי ברשות הפלסטינית בלבנון בשבוע שקדם לאירועים. בין היתר נטען, כי פרג’ הביע עניין בכך שפתח ימלא תפקיד בריסון הארגונים הפלסטיניים השונים, הפועלים בדרום לבנון, שפעיליהם שיגרו רקטות לעבר ישראל בחודשים האחרונים.

מחנה פליטים לבנון חיזבאללה חסן נסראללה הרוגים ופצועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד