כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"נסראללה בבונקר כמו עכבר"

שר החוץ לעיתון סעודי: "נתניהו ובן סלמאן יעשו היסטוריה"

שר החוץ אלי כהן בראיון לעיתון "אילאף" הסעודי: ראש הממשלה נתניהו ובן סלמאן יעשו היסטוריה". בראיון התייחס השר כהן להסכם הנורמליזציה בין ריאד לירושלים, וציין כי "העניין הפלסטיני לא יהיה מכשול לשלום עם סעודיה"

שר החוץ לעיתון סעודי: "נתניהו ובן סלמאן יעשו היסטוריה"
השר אלי כהן צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בראיון שהעניק שר החוץ אלי כהן לעיתואי מג'די חלבי עבור העיתון הסעודי "אילאף", התייחס השר כהן לנרמול היחסים עם סעודיה, הסוגיה הפלסטינית, איראן והמתיחות בגבול הצפון. בנוסף התייחס לנושא הרפורמה המשפטית והצגתה בעולם.

השר כהן הדגיש כי ממשלת נתניהו הביאה לישראל 3 הסכמי שלום וכי ראש הממשלה ובן סלמאן יעשו היסטוריה. לגבי ביקורו של שר החוץ הסעודי בישראל אמר: "ביקור של שר החוץ הסעודי בישראל בעתיד יהיה כיום חג".

השר כהן תמך בראיון בגישתו של ראש הממשלה נתניהו, כשציין שהוא הביא שלושה הסכמי שלום. השר כהן אמר כי יש רצון ישראלי אמיתי להשיג הסכם שלום עם סעודיה, וציין את האפשרות שסעודיה וישראל "יעשו היסטוריה וישנו את פני המזרח התיכון והעולם". כהן אמר כי "הנושא הפלסטיני לא יהווה מכשול להשגת שלום, והממשלה הנוכחית תנקוט בצעדים מעשיים לשיפור הכלכלה הפלסטינית".

בחזית הצפונית, הזהיר השר כהן מפני השלכות של עימות עם חיזבאללה, ואיים: "ישראל יכולה להחזיר את לבנון לתקופת האבן". כהן לעג למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, וציין כי "נסראללה עושה טריקים עם אוהלים בזמן שהוא מתחבא במרתף כמו עכבר".

השר כהן נשאל איך רואים את ישראל בחו"ל? איראן, חיזבאללה וסוריה, כולם חושבים שעכשיו זה הזמן הנכון לתקוף את ישראל לאור המחלוקת והוויכוח הפנימי הקשה על רפורמות?

"התשובה כאן מתחלקת לשני חלקים: מנקודת מבטי, העם האיראני מסתכל על הדמוקרטיה הישראלית בהערצה ובהערכה. הוא רואה את יישומם של יסודות הדמוקרטיה האמיתית בהתנהלות הממשלה מול המפגינים. אנשים שחושבים אחרת יכולים להפגין ולהביע את דעתם בחופשיות ברחוב וברשתות החברתיות".

לגבי המנהיגים באיראן וארגוני הטרור של חיזבאללה, הם חושבים שמה שקורה נותן אינדיקציה לסוג של חולשה בתוך ישראל, והם טועים. "הפגנות אלו מבטאות את עוצמתה ולכידותה של מדינת ישראל. הם צריכים לדעת שהעם היהודי תמיד התבלט בוויכוחים הפנימיים שלו, אבל ביום הדין הם מתאחדים".

לגבי הרפורמה המשפטית אמר כהן כי אם לא יגיעו להבנות עם האופוזיציה: "אז נפעל באחריות על מנת לקדם את הנושאים המוסכמים, לטובת כלל עם ישראל".

ארצות הברית פועלת להשגת שלום בין ישראל לסעודיה. איך אתה רואה את הנושא הזה? הוא נשאל.

"אני מאמין שיש הזדמנות היסטורית לתהליך שלום שישנה את פני המזרח התיכון והעולם כולו. שלום זה יקרב וישנה את היחסים בין העולם האסלאמי והיהודי. אני מאמין ששתי המדינות מסוגלות לעשות היסטוריה. יש אינטרס של ארה"ב, ערב הסעודית וישראל להציג הסכם שלום. עבור ארה"ב, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יקבל הישג לפני הבחירות. זה יחזק את הכלכלה המקומית של ארה"ב, ובכך ישפיע על הכלכלה העולמית. השגת שלום תתרום גם לחיזוק ביטחונה של סעודיה, וההנהגה הסעודית תוכל להשיג הישג היסטורי שישפר את הכלכלה הסעודית ויביא לשיתוף פעולה טכנולוגי מועיל. אין ספק שישראל תשיג יתרונות גבוהים בהגברת היציבות, שיעניקו לה פוטנציאל כלכלי רב.

השר כהן ציין כי ארבעה מתוך חמשת הסכמי השלום עליהם חתמה ישראל נעשו על ידי הליכוד. וממשלות נתניהו הביאו שלושה הסכמי שלום, בניגוד לממשלה הקודמת. אני מזכיר כאן שיאיר לפיד לא הגיע אז לכנסת כדי לתמוך בהסכם השלום עם איחוד האמירויות.

"הנושא הפלסטיני לא יהווה מכשול לשלום. הוכחנו זאת גם בהסכמי אברהם. לכולנו יש אינטרס לשפר את החיים בתחומי הרשות הפלסטינית, שיפור רמת החיים של הפלסטינים מבחינה כלכלית הוא אינטרס משותף לכולנו. ואל תשכחו שנתניהו השיג את הסכמי השלום לאור הוויכוח בסוגיה הפלסטינית. אני חושב שהדבר העיקרי שיש לסעודים בראש הוא הגנה מפני האיום האיראני. הדבר החשוב ביותר הוא שיש אינטרס משותף אמריקאי, סעודי וישראלי לא לתת לאיראן דריסת רגל בשטחי הרשות הפלסטיני".

השר כהן נשאל האם היו פגישות חשאיות בין ההנהגה הסעודית והישראלית ועל כך ענה "אני לא יכול לענות".

השר כהן אמר כי אירוח שר החוץ הסעודי בישראל יהיה כמו חג בישראל. "אני רואה שיש לנו הרבה עבודה ותחומי עניין משותפים. איראן היא האויב המשותף שלנו, והשלום בינינו יהיה לטובת עם ישראל וסעודיה, ולטובת העם היהודי והעם המוסלמי, ואני אשמח מאוד לארח אותו בישראל".

לגבי איראן אמר: "איראן היא כמו סרטן. כל מדינה שיצרה איתה יחסים נפגעה בסופו של דבר. ראינו את זה עם חיזבאללה בלבנון והחות'ים בתימן. אנו רואים זאת בסוריה, כמו גם בעיראק, ובכל מדינות אפריקה שבהן היא התערבה. איראן היא המממנת מספר אחת של טרור בעולם כיום. אבל אני רואה שכל העם היהודי ורוב העם המוסלמי רוצים לחיות ביחד בבטחה ובשלום, על בסיס כבוד הדדי לחופש הפולחן והדת".

אלי כהן שר החוץ ראש הממשלה נתניהו מוחמד בן סלמאן סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד