י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אלו התחומים המובילים

עלייה משמעותית במספר החרדים עם תארים אקדמיים

בשש השנים האחרונות חלה עלייה של כמעט פי 2 במספר מקבלי התארים בוגרי החינוך החרדי (4,725 בשנת תשפ"ב לעומת 2,450 בשנת תשע"ו). עלייה משמעותית עוד יותר נרשמה בקרב מסיימי התארים המתקדמים (45%)

עלייה משמעותית במספר החרדים עם תארים אקדמיים
סטודנטים חרדים. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

עלייה של למעלה מ-25% במספר מקבלי התארים בוגרי החינוך החרדי לעומת אשתקד עלייה משמעותית עוד יותר נרשמה בקרב מסיימי התארים המתקדמים (45%)

נתוני למ"ס לגבי מקבלי תארים אקדמאיים בשנת תשפ"ב מצביעים על גידול משמעותי בקרב מסיימי התארים בוגרי החינוך החרדי. מהנתונים עולה כי כ-4,725 סטודנטים בוגרי החינוך החרדי בכל התארים (ראשון, שני ושלישי) ובכלל המקצועות, סיימו את חובות הלימודים שלהם וקיבלו תואר אקדמי. מדובר בעלייה משמעותית של 25.5% משנת הלימודים תשפ"א – שבה מספר בוגרי ובוגרות התארים עמד על כ- 3,760 בלבד.

בתרשים הבא ניתן לראות שבשש השנים האחרונות חלה עלייה של כמעט פי 2 במספר מקבלי התארים בוגרי החינוך החרדי (4,725 בשנת תשפ"ב לעומת 2,450 בשנת תשע"ו).

בשנת תשפ"ב חלה עליה של 18% בקרב הגברים החרדים (כ-1,100 בוגרי תארים) ובקרב הנשים החרדיות נרשמה עלייה משמעותית של 28% (כ-3,635 בוגרות תארים). התחומים המובילים הינם מקצועות העזר הרפואיים (53% גידול) וחינוך והכשרה להוראה (32%). בתחומים: מדעי החברה, עסקים ומדעי הניהול, וכן מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב, חל גידול של כ-20% בכל אחד מהם.

על פי הנתונים, אחוז מקבלי התארים המתקדמים עלה ב-45% בשנה אחת והגיע ל- 1,085 מסיימי תארים מתקדמים (תואר שני ושלישי) בתשפ"ב. אלה דרי, מנהלת תכנית זרקור בעמותת אלומה, המלווה את בוגרי החינוך החרדי לקראת לימודים אקדמאיים ובמהלך התואר מציינת: "העלייה במספר הבוגרים מוכיחה כי ניתן לשלב לימודים אקדמיים עם אורח חיים חרדי תוך מתן מענה לצרכי הקהילה החרדית והציבור הכללי".

מגמות אלה ממשיכות את הגידול המשמעותי של השנים האחרונות בקרב החברה החרדית בכניסה ללימודים אקדמיים. לפי נתוני המל"ג, "לפני כעשור רק כ-5,500 סטודנטים בוגרי החינוך החרדי השתלבו במוסדות ההשכלה הגבוהה, אך מספרם שולש עד לכ-16,500 בשנת תשפ"ב באוניברסיטאות ובמכללות".

הגורמים המקצועיים במל"ג ובאלומה צופים את המשך הגידול במספר הסטודנטים החרדים גם בשנים הבאות. ד"ר ורדה בן שאול מ"מ מנכ"לית מל"ג/ות"ת: "אנו פועלים באופן עקבי להנגשת ההשכלה הגבוהה לבוגרי החינוך החרדי באמצעות מענים אקדמיים ייעודיים וכן מעטפת תמיכה ייחודית לכל צעיר וצעירה המעוניינים ללמוד תואר אקדמי ולהשתלב בתעסוקה איכותית".

רונן קוטין, ממונה תחום חרדים במל"ג, מדגיש: "הגידול במספר הסטודנטים והבוגרים, כמו גם הירידה העקבית בנתוני הנשירה מעודדים מאוד. אך עדיין, אחוז הסטודנטים החרדים באקדמיה קטן משמעותית משיעור החרדים בחברה ודרך רבה עוד לפנינו".

ד"ר תמי חלמיש אייזנמן, מנכ"לית עמותת אלומה המפעילה את תוכניות הלאומיות לסטודנטים חרדים זרקור וטנא מוסיפה בתקווה כי: "אנו צופים כי העלייה במספר בוגרי הלימודים האקדמיים בחברה החרדית תמשיך גם השנה. נפעל לסייע לכל צעיר וצעירה הבוחרים בלימודים אקדמיים לבחור באופן מושכל את המסלול והתוכנית המתאימים להם, וכל זאת על מנת שיוכלו להשתלב בשוק התעסוקה באופן איכותי ולהגיע לפרנסה מכובדת".

תעסוקה תעסוקה חרדים תעסוקה חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד