כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
המנהיג הרביעי שנהרג

מה באמת קורה בדאעש? עושים סדר

דאעש הכריז על מותו של מנהיג הארגון ועל מינוי מנהיג חדש. דובר הארגון הטיל את האחריות למותו של המנהיג על ארגון המטה לשחרור אלשאם, המזוהה עם אל קאעידה ואשר נחשב לארגון הדומיננטי באזור מובלעת המורדים באידליב

מה באמת קורה בדאעש? עושים סדר
פעילי דאעש צילום: טלגרם ג'יאדיסטי

ב-3 באוגוסט 2023 פרסם מוסד ההסברה אל פרקאן של דאעש קלטת-שמע בה נשא דברים אבו חד'יפה אל אנצארי, דובר הארגון. בקלטת הודיע הדובר על מותו של אבו אלחסין אלחסיני אלקרשי, מנהיג הארגון, ועל מינוי אבו חפץ אלהאשמי אלקרשי כמחליפו.

דובר הארגון הטיל את האחריות למותו של המנהיג על ארגון המטה לשחרור אלשאם, המזוהה עם אל קאעידה ואשר נחשב לארגון הדומיננטי באזור מובלעת המורדים באידליב - סוריה. הוא הכחיש את הגרסה הרשמית שפרסמה תורכיה, לפיה הוא נהרג בידי ארגון הביון הלאומי של תורכיה (MIT).

המטה לשחרור אלשאם הכחיש, בהודעה מטעמו, את מעורבותו בהריגת מנהיג דאעש. יצוין כי במקביל לידיעות אודות מותו, גם נפוצו שמועות על הדחתו של המנהיג עוד טרם נהרג.

למרות שמועד מותו לא צוין בקלטת השמע, להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, הוא נהרג במהלך אפריל 2023. כפי שנהג הארגון בעבר, גם הפעם, המידע אודות מותו של המנהיג לא פורסם רשמית על ידי דאעש. זאת, מאחר שככל הנראה, המתינו בארגון לבחירת המנהיג החדש על ידי מועצת השורא ולביסוס התמיכה וההכרה במינויו על ידי פעילי הארגון במחוזות השונים.

זהו המנהיג הרביעי של דאעש שנהרג מאז הקמת הארגון. שלושת מנהיגי הארגון האחרונים נהרגו לאחר זמן כהונה קצר יחסית ואף נראה כי משך הכהונה שלהם הולך ומתקצר לאחר שהמנהיג הראשון אבו בכר אלבע'דאדי, כיהן כשש וחצי שנים ואילו המנהיג האחרון כשישה חודשים בלבד. יש לציין שתקופות כהונה קצרות של מנהיגי הארגון והתחלופה בגבוהה של מנהיגי הארגון מהוות פגיעה קשה בכוחו של דאעש, יכולותיו ותדמיתו. עוד יצוין, כי ארבעת המנהיגים נהרגו על אדמת סוריה אליה עבר מרכז הכובד של הנהגת הארגון. כל הארבעה נהרגו באזורים בהם לממשל סוריה שליטה מוגבלת (אידליב, דרעא).

במידה ואכן ארגון המטה לשחרור אלשאם אחראי להריגתו, הרי שזו הפעם השנייה שמנהיג הארגון נהרג בידי ארגון מתחרה בסוריה. הפעם מדובר בארגון המזוהה עם אל קאעידה הפועל באזור אידליב. יתכן שמותו יביא לניסיונות של פעילי דאעש לבצע שורה של פעולות נקם.

בתגובה להודעת דאעש, פרסם המטה לשחרור אלשאם הודעה השוללת מכל וכל את מעורבותו בהריגת מנהיג דאעש. בהודעה צוין שלמרות שעמדת המטה כלפי דאעש ברורה והמטה פועל לסלק את הארגון מאזור מובלעת המורדים באדלב, הרי שאילו מנהיג דאעש היה נהרג בידי המטה, היה מפרסם הודעה מיידית בנושא

נסיבות מותו של המנהיג: אבו אלחסין אלחסיני אלקרשי נהרג באחת העיירות בפריפריה של אדלב, כאשר פעילי המטה לשחרור אלשאם, ניסו לעצור אותו. הוא ניסה להתנגד למעצר באמצעות נשקו האישי אולם הוא נהרג במהלך הלחימה. פעילי המטה לשחרור אלשאם לא הסתפקו בכך, והם עצרו, באחת העיירות הסמוכות, גם את אבו עמר אלמהאג'ר, דובר הארגון, ומספר פעילים נוספים, ביניהם נשים.

הכרזה על מנהיג חדש: עם היוודע דבר מותו של המנהיג, התכנסה מועצת השורא (ההנהגה הבכירה של הארגון) והחליטה למנות את אבו חפץ אלהאשמי אלקרשי כמנהיג הארגון. הדובר קרא לפעילים להתאחד סביב המנהיג החדש ולהישבע לו אמונים בכל מקום בו הם נמצאים. לא נמסרו פרטים מזהים אודות המנהיג החדש. בהקשר זה הדגיש הדובר שהמוות, המאסר והגירוש הם חלק בלתי נפרד מדרך הג'היאד, וכי הדבר אינו מרתיע את פעילי הארגון ומפקדיו, הנאמנים לדרכו של אללה ודבקים בו. לדבריו הריגה של מנהיגי הארגון לא הביאה, למורת רוחם של אויבי הארגון, את קץ דרכו, כי תמיד ימצא מי שיישא את הדגל.

מנהיגי דאעש

אבו חפץ אלהאשמי אלקרשי הוא המנהיג החמישי שנבחר לעמוד בראש הארגון מאז הקמתו בשנת 2013. מותו של המנהיג הקודם כשישה חודשים בלבד לאחר שנבחר, מעיד כי מאז מותו של מיסד הארגון, אבו בכר אלבע’דאדי, התקצר משמעותית משך הכהונה של מנהיגי הארגון לכדי חודשים ספורים בלבד. זאת, למרות העובדה שזהותם לא נחשפת והם מוכרים בפומבי בכינוי בלבד. שני המנהיגים הראשונים נהרגו בפעולות שביצע צבא ארה”ב והשניים הנוספים נהרגו על ידי ארגונים הפועלים בסוריה אשר מתנגדים לדאעש (צבא סוריה החופשי, המטה לשחרור אלשאם). שלושה מהמנהיגים נהרגו באזור אדלב שבצפון מערב סוריה אחד באזור דרעא שבדרום מערב סוריה. להלן פירוט מנהיגי הארגון ונסיבות מותם:

אבו בכר אלבע’דאדי, כיהן כשש וחצי שנים, בין 7 באפריל 2013 ל-27 באוקטובר 2019. נהרג במבצע שביצעה יחידת עילית של צבא ארה”ב בעיירה ברישא, כ-25 ק”מ צפונית לאידליב, בקרבת גבול סוריה-תורכיה. יחד עמו נהרגו כמה מבני משפחתו ומספר פעילים נוספים. אלבע'דאדי פוצץ עצמו במנהרה באמצעות חגורת נפץ שנשא על גופו לאחר שהבחין שהכוחות האמריקאים סוגרים עליו.

אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי, כיהן כשנתיים ושלושה חודשים בין 31 באוקטובר 2019 ועד 3 בפברואר 2022. נהרג במבצע של כוחות מיוחדים של צבא ארה”ב, בכפר אטמה שבמחוז אדלב בצפון-מערב סוריה. הוא פוצץ עצמו בתחילת המבצע משום שסרב להיכנע לכוחות האמריקאים. בפיצוץ נהרגו גם אשתו ושני ילדיו.

אבו אלחסן אלהאשמי אלקרשי, שימש בתפקיד כשבעה חודשים בין 10 במרץ 2022 ועד מחצית אוקטובר 2022. לדברי מפקדת פיקוד מרכז של צבא ארה”ב הוא נהרג במחצית אוקטובר 2022 במבצע צבאי שנוהל על ידי צבא סוריה החופשי במחוז דרעא בסוריה.

אבו אלחסין אלחסיני אלקרשי, כיהן מאמצע אוקטובר 2022 עד אפריל 2023, כששה חודשים בלבד נהרג, כאמור, בידי פעילי המטה לשחרור אלשאם באזור אידליב.

עיראק דאעש סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד