כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"נורת אזהרה"

התקיפה על מעייני הישועה: לא מקבלים למרפאות חוץ ולמכוני הדימות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס למתקפת הסייבר שהתרחשה הלילה על ביה"ח מעייני הישועה בבני ברק. "על מערכת הבריאות לתקן בהקדם את הליקויים שהצבענו עליהם בדוחות". בשלב זה התקבלה החלטה לא לקבל חולים למרפאות חוץ ולמכוני הדימות בבית החולים

התקיפה על מעייני הישועה: לא מקבלים למרפאות חוץ ולמכוני הדימות
מעייני הישועה צילום: Nati Shohat/Flash90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס למתקפת הסייבר הלילה על בית החולים מעייני הישועה בבני ברק. "התקיפה על מעייני הישועה היא נורת אזהרה שצריכה להניע את שר הבריאות, מרכז הסייבר הלאומי ואת הממשלה לפעולה דחופה. על מערכת הבריאות לתקן בהקדם את הליקויים שהצבענו עליהם בדוחות", אמר המבקר.

המבקר הוסיף כי "לאחרונה פרסמנו דוחות בנושא הערכות בתי חולים ומוסדות רפואיים למתקפות סייבר ואף ביצענו מבדק חדירה לתשתית ולרשת התקשורת שמנהלת את המחשוב הרפואי באחד מהמרכזים הרפואיים. בימים אלו אנחנו בעיצומה של ביקורת על נושא היערכות גופים ציבוריים להתמודדות עם אירועי סייבר. זאת, בהמשך למספר רב של ביקורות סייבר שערכנו בגופים ציבוריים - ובהם - רשות המיסים, חברת חשמל, צה"ל ועוד. הסיכונים בתקיפות סייבר על בתי חולים קשורים לפגיעה בשרותי הרפואה הניתנים על ידם ולרציפות התפקודית הנדרשת מהם בשגרה ובחרום ובחשש לדליפת מידע רפואי הנוגע לכלל אזרחי ישראל המטופלים במערכות הבריאות".

ליאור פרנקל, יו"ר פורום הסייבר באיגוד ההיי-טק ומנכל ויזם חברת ווטרפול סיקיורטי ציין כי: "למזלנו רק מערכות המחשוב, ולא ציוד רפואי, הושבתו. לפחות בינתיים. זה לא סביר שבשנת 2023 בתי חולים בארץ מושבתים ויוצאים מכלל שימוש לשעות/ימים/שבועות בגלל התקפות סייבר. זה לא שאנחנו אמורים להיות מופתעים שהם מטרות להתקפות פליליות-כופרה או טרור סייבר. בכל תקיפה כזו, כפי שראינו גם במקרה בי"ח הילל יפה, מיד מגיעים מומחים מצוותי תגובה, פרטיים וממשלתיים, ופועלים להחזיר לפעילות ולחקור מה בעצם קרה".

עוד אמר: "כל זה טוב ויפה, אבל היה יותר נכון להתכונן מראש, לממש מערכות ושיטות הגנה אפקטיביות, אשר היו מונעות את הצלחת ההתקפות האלו והנזק. רק להזכירכם, בי"ח הילל יפה חזר לפעילות מלאה רק אחרי חודשים רבים ו-36 מיליון ש"ח נזקים".

עוד מוסיף פרנקל: "הפרדת מערכות מנהלתיות מציוד רפואי ממוחשב, שימוש במוצרים המונעים חדירה והתפשטות קוד עוין, קיום מערך גיבויים מלא ומתוחזק, ועוד best practices מקובלים, יכולים למנוע את הנפילה הבאה של בית חולים, וחלילה שהתקיפה הבאה תהיה על ציוד רפואי".

כזכור משרד הבריאות ומערך הסייבר הלאומי דיווחו על מתקפת סייבר בבית החולים מעייני הישועה שגרמה להשבתת מערכות המחשוב המנהלתיות. על פי הידוע כרגע, המכשור הרפואי לא נפגע. צוותי בית החולים המשיכו להעניק טיפול לחולים. צוותים של משרד הבריאות ומערך הסייבר הלאומי נמצאים בבית החולים, ומסייעים לטפל באירוע בשיתוף צוותי בית החולים.

בשלב זה ובתיאום עם משרד הבריאות התקבלה החלטה לא לקבל חולים למרפאות חוץ ולמכוני הדימות בבית החולים. חולים הזקוקים להגיע למלר"ד מתבקשים להגיע לבתי חולים סמוכים. בשלב זה, לא מפונים חולים לבתי חולים אחרים.

מעייני הישועה סייבר מתניהו אנגלמן מבקר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד