כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"ידידה מחויבת של ישראל"

ממשלת אוסטרליה תשתמש במונח "שטחים פלסטינים כבושים"

ממשלת אוסטרליה אימצה רשמית את השימוש במושג "השטחים הפלסטינים הכבושים". שרת החוץ פאמרה כי הממשלה מעוניינת "לחזק את התנגדותה להתנחלויות על ידי אישור שהן מנוגדות לחוק הבינלאומי ופוגעות בתהליך השלום"

ממשלת אוסטרליה תשתמש במונח "שטחים פלסטינים כבושים"
בנייה בהתיישבות צילום: פלאש 90

הממשלה האוסטרלית ציינה היום (שלישי) את התנגדותה להתנחלויות בגדה המערבית, במהלך תדרוך של מפלגת הלייבור אמרה שרת החוץ פני וונג שהממשלה מחפשת "לחזק את התנגדותה של הממשלה להתנחלויות על ידי אישור שהן בלתי חוקיות על פי החוק הבינלאומי ומהוות מכשול משמעותי לשלום". לדבריה, השינוי יתאים את אוסטרליה עם האו"ם, בריטניה, ניו זילנד ואירופה.

בחודש שעבר, ממשלת אוסטרליה פרסמה הצהרה יחד עם קנדה ובריטניה שבה נאמר שהן "מודאגות מאוד" מהאירועים האחרונים בישראל ובגדה המערבית.

בהצהרה נאמר כי אישור ממשלת ישראל להתנחלויות חדשות בגדה המערבית יותר מ-5,700 צמצם עוד יותר את "סיכויי השלום", אך לא נאמר כי מדובר בבנייה בלתי חוקית.

הצהרה דומה פורסמה בפברואר האחרון, כאשר אוסטרליה הצטרפה לגרמניה, איטליה, צרפת, בריטניה וארצות הברית כדי לגנות את החלטת הממשלה לבנות 10,000 יחידות התנחלות בגדה המערבית.

ההודעה של היום מאשרת שממשלת אוסטרליה "מאמינה שהמאמצים של ישראל להקים ולהרחיב התנחלויות בגדה המערבית אינם חוקיים לפי החוק הבינלאומי".

שרת החוץ אמרה שהממשלה תאשר שההתנחלויות לא חוקיות ותחזור לעמדה של "שטחים פלסטיניים כבושים". השפה שבה השתמשו שרים אוסטרלים לתיאור ההתנחלויות לא הייתה עקבית בממשלות שונות לאורך השנים.

המונח "שטחים כבושים" שימש על ידי קומץ שרי חוץ בעשורים האחרונים, אך מאז 2014, רוב השרים נמנעו מלהשתמש במונח כיבוש כשהם מתייחסים לשטחים פלסטיניים.

שרת החוץ אמרה כי אוסטרליה נותרה "ידידה מחויבת של ישראל", אך יש צורך לשנות את השפה כאשר מגיבים להתנחלויות. "ממשלת אוסטרליה מחזקת את התנגדותה להתנחלויות על ידי אישור שהן בלתי חוקיות לפי החוק הבינלאומי ומהוות מכשול משמעותי לשלום", אמרה לפרלמנט. "זה עולה בקנה אחד עם עמדת ממשלות קודמות, משקף ייעוץ משפטי והחלטות מועצת הביטחון של האו"ם שקבעו שלהתנחלויות אין תוקף משפטי והן מהוות הפרה של החוק הבינלאומי".

חבר הפרלמנט היהודי ג'וליאן לסר אמר כי השינוי בשפה אינו החלטה טובה. "ההחלטה הזו לא תעזור לפתרון שתי מדינות בשטח, היא רק תעודד ותשמח ארגונים שאנחנו במדינה הזו רשמנו כארגוני טרור, כמו הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני", אמר. "היא לא תעודד אנשים לחזור לשולחן משא ומתן והיא לא מסייעת לישראל להתקדם לשלום עם שכנותיה הערביות מאז הסכמי אברהם".

לסר אמר כי האוסטרלים צריכים לבחון את העיתוי של ההודעה, שנמסרה לקראת ועידת מפלגת הלייבור הלאומית של אוסטרליה. "אני חושב שזה מעביר מסר רע לא רק לישראל אלא לכל אחד מבעלי בריתנו ברחבי העולם", אמר. "שמדיניות החוץ האוסטרלית כפופה בזמן שהממשלה הזו בשלטון, לגחמה של ראשי הסיעה בתנועת הלייבור ששולטים בוועידה הלאומית שלהם. מדובר על ראש ממשלה חלש, שר חוץ חלש שלא מסוגל להביט בבני עמם".

חבר הפרלמנט סיימון ברמינגהם, התנגד להחלטה: "צר מאוד שההבדלים הפנימיים של הלייבור מערערים את העקביות של עמדתה של אוסטרליה בעניינים אלה".

חרת הפרלמנט אלגרה סנדר הטילה ספק בהחלטה "אין טעם באוסטרליה לבצע שינויים סמליים בשפה. אנחנו צריכים לשים את הפוליטיקה הפנימית בצד ולהיות ידידים לשלום, על ידי תמיכה הן בישראל והן בפלסטינים לקראת פתרון שתי המדינות", אמרה בהצהרה.

אוסטרליה מפלגת הלייבור התנחלויות הגדה המערבית פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד