י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
טכנולוגיה מתקדמת

העתיד כבר כאן: כך תתניידו בישראל בשנת 2028

הקו הכחול הינה מערכת הסעת המונים מתקדמת שתחבר בין תל אביב, ראשון לציון, נס ציונה ורחובות ותוביל כ-77 אלף נוסעים ביום | הקו הכחול המבוסס על אוטובוסים חשמליים מתקדמים ורבי קיבולת הנעים על נתיב תחבורה בלעדי ומופרד | האוטובוסים המהירים יקבלו עדיפות בצמתים וברמזורים

הדמיית הקו הכחול
הדמיית הקו הכחול צילום: ארקאפקט עדי בואנו בע"מ

הבוקר (רביעי) התקיים טקס הנחת אבן פינה לקו הכחול, מערכת הסעת המונים מתקדמת שתחבר בין תל אביב, ראשון לציון, נס ציונה ורחובות ותוביל כ-77 אלף נוסעים ביום.

הקו הכחול הוא קו BRT (Bus Rapid Transit), המבוסס על אוטובוסים חשמליים מתקדמים ורבי קיבולת הנעים על נתיב תחבורה בלעדי ומופרד. האוטובוסים המהירים מקבלים עדיפות בצמתים וברמזורים, וכך מובטחים לנוסעים עמידה בזמנים וזמני הגעה אמינים ומדויקים, וחווית נסיעה משופרת. בתחנות וברכב יותקנו צגים אלקטרוניים המספקים מידע על מיקום הקו ועל שעת ההגעה בזמן אמת.

בישראל כבר פועלת מערכת BRT כבר עשר שנים בהצלחה רבה במטרופולין חיפה: המטרונית. עם זאת, במשרד התחבורה מדגישים כי בקו הכחול יפעלו כלי רכב מתקדמים יותר, בהנעה חשמלית שקטה ונקייה, ועם טכנולוגיות חדשניות שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות. הקו יוקם על ידי חברת נתיבי איילון, וצפוי להיפתח במהלך 2028. עלות ההקמה נאמדת בכ-2.9 מיליארד שקלים

אורך הקו הכחול 23 ק"מ ובשעות השיא הוא יפעל בתדירות גבוהה של כל 6 דקות.הקו יוביל כ-77 אלף נוסעים ביום ו-56 מיליון נוסעים בשנה. הקו יכלול 44 תחנות, שחלקן מתממשק לתחנות הקו הירוק של הרכבת הקלה, לתחנות הרכבת ישראל רחובות והראשונים, למסופי תחבורה אזוריים ובעתיד גם לרשת המטרו. 

עם השקת הקו, ניתן יהיה להגיע ממכון ויצמן ברחובות למרכז ראשון לציון תוך 26 דקות, ומפארק המדע ברחובות - תוך 13 דקות בלבד. נסיעה מרחוב הבנים בנס ציונה למכון וולקני בראשל"צ תארך רק 15 דקות. 

הקו הכחול יספק חיבוריות וקישוריות למרכזי מסחר, תעסוקה, השכלה ומגורים, ובהם פארק המדע ברחובות. הקו ישרת מוסדות השכלה גבוהה ובהם מכון ויצמן, הפקולטה לחקלאות והמכללה למינהל, שבהם לומדים 17,600 סטודנטים.

הקו הכחול יעבור דרך מרכזי הערים רחובות (רח' הרצל) ונס ציונה (רח' ויצמן), במטרה לשפר את החוויה האורבנית ולעודד הליכה ברגל, רכיבה על אופניים וחיי מסחר ותרבות. במרכזי הערים תיאסר תנועת רכב פרטי ויוצאו האוטובוסים המונעים בסולר וגורמים לרעש ולזיהום אוויר. במקומם ייהנו התושבים ממרחב עירוני רגוע ומזמין, שבו נעה מערכת תחב"צ נקייה ושקטה. לאורך התוואי תשודרג סביבת הרחוב, כולל הצבת תחנות חכמות ונגישות, חידוש תשתיות ניקוז, ביוב וחשמל, הקמת מדרכות ושבילי אופניים רחבים ובטוחים, ופיתוח נופי ואורבני.

קצהו הדרומי, ייצא הקו הכחול מצומת ביל"ו, וינוע על כביש 412 דרך רח' הרצל ברחובות, רח' ויצמן בנס ציונה ורח' הרצל בראשון לציון. בצומת בית דגן הקו יפנה מערבה לכביש 44 לכיוון צומת חולון, שם הוא יתממשק עם הקו הירוק ועם תחנות רכבת ישראל. 

מנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן אמרה: "הקו הכחול הוא פרויקט דגל של משרד התחבורה שמבוצע על ידי נתיבי איילון. הקו יחבר את ערי השפלה עם מטרופולין תל אביב וייצור סטנדרט חדש של תחבורה ציבורית נגישה ואמינה. זוהי מערכת תחבורה ציבורית ייחודית שתשפר את איכות החיים, תיצור הזדמנויות תעסוקה ומסחר למיליוני תושבים, תספק אלטרנטיבה ראויה, אמינה ובת קיימא לרכב הפרטי ותסייע להפחית את הגודש בכבישים. חברת נתיבי איילון שמה לעצמה מטרה לקצר את לוחות הזמנים לביצוע פרויקט לאומי חשוב זה עבור תושבי המרכז וישראל כולה".

 

 

הקו הכחול תחבורה ציבורית נסיעות נהגים משרד התחבורה טכנולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד