כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מנזקי גל החום

אלפי תרנגולות מתו • האם צפוי מחסור ביצים ועופות?

בעקבות גל החום עשרות אלפי עופות מתו. מבדיקה שנערכה במשרד החקלאות עולה כי תמותת העופות אירעה בלולים בעלי מבנים מיושנים, שאין בהם מערכות בקרת אקלים וצינון מובנות אין פגיעה באספקה של ביצים או בשר עוף, לאור עודפים שיש בשני הענפים בתקופה זו

אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: דוברות המשטרה

משרד החקלאות קיבל עדכון על תמותה של עשרות אלפי עופות תרנגולות מטילות כתוצאה מגל החום. בנוסף, עוד תמותה מינורית יותר בלולי פטם (עוף לבשר). מבדיקה שנערכה במשרד עולה כי תמותת העופות אירעה בלולים בעלי מבנים מיושנים, שאין בהם מערכות בקרת אקלים וצינון מובנות.

מנהל שירותים וטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר תמיר גשן: "האירוע העצוב של תמותת המטילות מחדד את הדחיפות שבצורך במעבר ללולים מודרניים שבין היתר הם בעלי מערכות בקרת אקלים מובנות, השולטות על המיקרו-אקלים בתוך הלול, ובעצם מנתק אותם מתנאי מזג האוויר בחוץ. הצורך במעבר ללולים משודרגים הופך אקוטי יותר משנה לשנה לאור ההתחממות הגלובלית. המשרד פרסם לאחרונה שני נוהלי תמיכה לשדרוג הלולים והקמת מתחמים מודרניים בסכום של מעל ל 350 מיליון ש״ח".

עוד מוסיף ד"ר גשן ומציין: "האירוע עודנו בעיצומו, אך מהנתונים המוכרים לנו עד כה, לא צפויה פגיעה באספקה של ביצים או בשר עוף".

לאחרונה פרסם המשרד עדכון לאיגרת השירותים הווטרינריים, הקובע לוחות זמנים מעודכנים, למעבר הענף ללולים מודרניים בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם, למען שמירה על בריאות הציבור, בריאות בעלי החיים ורווחתם.

המשרד ממשיך לעקוב אחר הנושא ומעביר בימים אלה הנחיות מיוחדות למגדלי המטילות ברחבי הארץ. בין ההנחיות שהתפרסמו באתר משרד החקלאות, צוין כי יש להפעיל את אמצעי האוורור והמתזים במתחמי הלולים החל משעות הבוקר המוקדמות ולא לחכות שהטמפרטורה בלול תעלה מעל לרצוי. כמו כן, חשוב להשגיח על הלולים במהלך שעות הצהריים החמות ולוודא שמצבן הבריאותי של המטילות תקין. אין לסמוך על קריאה של מדי החום והלחות, אלא יש לוודא פיזית שהתנאים בלולים תקינים ושהמטילות מקבלות מזון ושתייה.

אם הופעלו כל האמצעים ועדיין נותר חום כבד בלול, יש להיכנס ללול ולהרטיב קלות את המטילות באמצעות התזה מצינור, ולחזור על פעולה זו אחת לשעה לערך במהלך השעות החמות. חשוב גם להכיר את הסימנים לזיהוי מצב מצוקה אצל העופות; כשמטילה סובלת מעומס חום, היא ככל הנראה תעמוד עם כנפיים פרושות מעט ותנשום במהירות דרך הפה הפתוח.

במשרד החקלאות מסבירים כי כדי להבין כיצד גל החום משפיע על המטילות, חשוב להבין את מנגנוני התמודדות העוף עם עומסי חום והקירור העצמי. עופות לא מזיעים, בניגוד לחלק מבעלי החיים האחרים. תהליך הקירור של העופות מתבצע דרך הנשימה, ולכן כשהם מתנשמים במהירות הם מתמודדים עם תנאי החום. כשהחום עולה ועם הטמפרטורה הגבוהה משולבת לחות גבוהה, היכולת הטבעית של העוף לצנן עצמו נפגעת ומוגבלת. בשל כך, במצבים בהם אין מערכת קירור או אוורור יעילה, כמו בלולים מיושנים, חוסר היכולת של העופות להתמודד עם התנאים הקיצוניים עלול להביא לתמותה נרחבת. ומוסיפים כי "משרד החקלאות ימשיך לעקוב אחר הנושא ובמידת הצורך יפרסם הנחיות נוספות".

מחסור ביצים עופות תרנגולות משרד החקלאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד