כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
נתונים רשמיים

שני שליש מהעולים במבצע האחרון - נוצרים

שני שליש מהעולים מאתיופיה בין 2020 ל-2022 הם נוצרים. כך עולה מנתונים רשמיים של רשות האוכלוסין וההגירה. ד"ר יונה שרקי מהמרכז למדיניות הגירה: "לקבוע קריטריונים אחידים לעלייה"

שני שליש מהעולים במבצע האחרון - נוצרים
אזרחים באתיופיה צילום: unsplash

שני שליש מהעולים מאתיופיה בין 2020 ל-2022 הם נוצרים. כך עולה מנתונים רשמיים של רשות האוכלוסין וההגירה אותם פרסם המרכז למדיניות הגירה.

מנתונים אלו עולה כי מבין למעלה מחמשת אלפי העולים מאתיופיה שהגיעו לישראל במסגרת מבצע 'צור ישראל' 3,301 הגדירו את עצמם נוצרים, בעוד רק כ-1,773 הגדירו את עצמם כזרע ישראל (מבניהם לא נמצאו כלל זכאים לעלייה על פי חוק השבות).

נתונים אלו מצטרפים לדיווחי עבר של המרכז למדיניות הגירה, שפילחו נתונים שהתקבלו מרשות האוכלוסין וההגירה ביחס לעלייה מאתיופיה, כאשר מאז שנת אלפיים רק כ-10% מהעולים הגדירו עצמם כיהודים עם עלייתם לישראל.

בתוך כך, בימים האחרונים מינה שר הקליטה והעלייה אופיר סופר פרויקטור לצורך בחינת המשך העלייה. עוה"ד ד"ר יונה שרקי מהמרכז למדיניות הגירה מוסיף: "מדינת ישראל חייבת לאפשר לכל יהודי הרוצה לעלות לישראל להגשים את רצונו. מחנות הממתינים באתיופיה מתרוקנים ומתמלאים מדי כמה שנים, כאשר בכל פעם מופיע מספר חמש ספרתי חדש של ממתינים לעלייה. נתוני רשות האוכלוסין וההגירה מוכיחים שאם יש זכאי שבות או יהודים באתיופיה, הם לא עולים בעוד אלו המהגרים כלל אינם זכאים לעלייה. הפרויקטור החדש חייב לקבוע קריטריונים אחידים לעלייה לישראל, שיהיו תקפים לכל התפוצות ויתאימו להוראות חוק השבות".

תגובת חזית ארגוני המאבק להעלאת יהודי אתיופיה: בזמן שבאתיופיה הוכרז מצב חירום ועשרות נהרגו ונפצעו בסמוך למחנה ההמתנה בגונדר, יש מי שמבקש לבצע סלקציה או חמור מכך – לסגור את שערינו בפני יהודים שנקלעו לסכנת חיים ממשית. בעת הזאת, נדרשת מדינת ישראל למלא את ייעודה בהתאם למגילת העצמאות וערכי היהדות של קיבוץ גלויות ולהביא לכאן במהרה את זכאי העלייה שסכנה מיידית נשקפת לחייהם.

ממשלת ישראל בהחלטותיה 716 ו-713 קבעה את הקריטריונים להעלאת היהודים מאתיופיה, בין היתר למי שהם מזרע ישראל ויש להם קרובים בארץ. רבים מהם צאצאים ליהודי אתיופיה מצד אימותיהם, כלומר יהודים על פי ההלכה כפי שפסקו גדולי ישראל הרב עובדיה יוסף והרב מרדכי אליהו.

בחלק מן המקרים מדובר בצאצאים לאנוסים שעברו מסע לחצים בניסיון להמיר את דתם, אך שמרו על ברית מילה ונישואין בתוך הקהילה. למרות זאת – כולם עוברים גיור כהלכה ולכן אין כל שאלה סביב יהדותם. נציגת רשות האוכלוסין, מיכל יוספוף, דיווחה לפני כחודשיים בכנסת כי נתקבלו 4226 בקשות עלייה, מהן כבר אושרו 1226.

כל זכאי העלייה עונים על הקריטריונים שקבעה ממשלת ישראל, יש להם אחים ואחיות המשרתים את המדינה בצה"ל, במשטרה ובעמדות שונות בשירות הציבור. אותם ישראלים שנקרעו ממשפחתם – מצפים שהמדינה תממש את התחייבותה מלפני שנים ותחלץ במהירות את קרוביהם מלב התופת באתיופיה, מצער שמעניקים במה בעת הזאת לתפיסות גזעניות, מדובר ברצון למנוע את עלייתם לישראל של מי שרשות האוכלוסין הגדירה כזכאי עלייה לאחר בירור מעמיק.

רשות האוכלוסין וההגירה אתיופיה עליה לישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד