כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"מגלגלים את האחריות ללמעלה"

נתניהו לוועדת מירון: "המלצה אישית לא תאפשר ניהול תקין"

באי כוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הגישו את הסיכומים לוועדת החקירה לאסון מירון. "לא ייתכן כי שרי הדתות והתיירות לדורותיהם, שנקבעו כאחראים לניהול האתר בהחלטות ממשלה, לא יוזהרו - וראש הממשלה יוזהר באחריות על-מיניסטיאלית כגורם יחיד", כתבו

נתניהו לוועדת מירון: "המלצה אישית לא תאפשר ניהול תקין"
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען בסיכומים שהגיש בפני ועדת החקירה לאסון מירון: "לא ייתכן כי שרי הדתות והתיירות לדורותיהם, שנקבעו כאחראים לניהול האתר בהחלטות ממשלה, לא יוזהרו - וראש הממשלה יוזהר באחריות על-מיניסטיאלית כגורם יחיד".

על פי דיווח בכאן רשת ב', הסיכומים שהגישו באי כוחו של נתניהו לוועדה, בהם נטען כי העברת האחריות לראש הממשלה יוצרת לדבריהם "סינדרום ש"ג הפוך", כלומר - גלגול האחריות על ראש הממשלה במקום על הדרגים שהיו אחראים לנושא.

בסיכומים כותבים עורכי דינו שראש הממשלה כי אין כל מקום לפרסם המלצות אישיות נגד ראש הממשלה. לדבריהם "הוכח בפני הוועדה כי הוא פעל כפי שהיה מצופה מכל ראש ממשלה לפעול, וכי הוא פעל בהתאם לגדרי סמכויותיו על מנת לתקן את הליקויים שהגיעו לפתחו".

עוד צוין כי אין מחלוקת על כך שאף אחד מהפקידים הבכירים או שרי הממשלה לא התריעו בשום שלב בפני ראש הממשלה שיש צורך לכנס ישיבת ממשלה, ולדון בעניין מעבר לדיונים שהתקיימו, או לנקוט כל פעולה ספציפית אחרת שבסמכות ראש הממשלה.

בסיכות נכתב: "בניגוד להודעת האזהרה, ראש הממשלה פעל לאורך כל שנות כהונתו באורח תקין, ובכלל זה פעל להסמיך גורמים להיות אחראים על פעילות הרשות המבצעת בכל הנוגע לניהול האתר".

עוד נכתב: "הגורמים הרלוונטיים ברשות המבצעת הבהירו לאורך השנים שוב ושוב כי הפעולות המבוצעות יביאו להתנהלות תקינה ואף מיטבית".

בין הדוגמאות לכך מביאים עורכי דינו של נתניהו בסיכומים דוגמה ממכתב שכתב אביחי מנדלבליט, אז מזכיר הממשלה, שבו כתב ליו"ר ועדת הפנים של הכנסת, אז חברת הכנסת מירי רגב, כי נראה שהגורמים הנוגעים בדבר נרתמים להבטיח שיתוף פעולה שאירועי ל"ג בעומר תשע"ד במירון יטופלו על הצד הטוב ביותר.

בעניין סוגיית האחריות של ראש ממשלה נכתב: "אומנם בפן הקונספטואלי אפשר לחשוב על קיומה של אחריות על-מיניסטריאלית, אך על אחריות שכזו להישמר למקרים חריגים בלבד... המלצה – לא רק שלא תיטיב עם ההתנהלות העתידית, אלא עלולה לפגוע ביעילות הפעילות של הרשות המבצעת, כאשר ראש הממשלה יידרש לכל עניין קטן כגדול מעל לראשי השרים, מעל לראשי היועצים המשפטיים, מעל לראשי המנכ"לים והסמנכ"לים - גורמים שלשיטת הוועדה פטורים מאחריות. לא כך ראוי שיתנהלו הדברים במדינה מתוקנת".

עוד נכתב: "קפיצה נחשונית לאחריות 'על מיניסטריאלית', כאשר אחריות מיניסטריאלית כלל אינה בנמצא, תוביל לנזק קשה ביעילות פעילותה של הרשות המבצעת. התנהלות שכזו בעצם תבטל את הרעיון של אחריות מיניסטריאלית, כי לשיטת הוועדה הנכבדה, אחריות זו תמיד ניתן יהיה לגלגל כלפי מעלה לראש הממשלה, באופן שיצור כשל ארגוני ראשון במעלה. היפוך יוצרות זה ייצור כשל מסוג 'סינדרום הש"ג ההפוך', שבו פוטרים את מרבית האחראים בשרשרת האחריות, ומגלגלים אותה כלפי מעלה. בכך תיווצר אחריות עמומה ואמורפית ללא גבולות וללא ודאות, תוך ביטול האחריות שאמורה להיות מוטלת על הגורמים האחראים בפועל, וגלגולה לראש הפירמידה שכלל אינו אחראי לטיפול בנושאים אלה".

בנימין נתניהו אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד