כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
פרוטקשן בצפון

אלימות וסחיטה באיומים: כתבי אישום נגד ראש המועצה ובנו

כתב אישום חמור הוגש נגד ראש מועצת ראמה בגין סיוע לסחיטה באיומים מרמה והפרת אמונים | גם נגד בנו הוגש כתב אישום: סחיטה באיומים, תקיפה הגורמת חבלה של ממש ושיבוש מהלכי משפט

אלימות וסחיטה באיומים: כתבי אישום נגד ראש המועצה ובנו
אילוסטרציה צילום: אבי גדלוביץ'

פרקליטות מחוז צפון, על דעת פרקליט המדינה עמית איסמן, הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד ראש מועצת ראמה, שאוקי אבו לטיף, בגין סיוע לסחיטה באיומים, מרמה והפרת אימונים ושיבוש מהלכי משפט. הנאשם סייע לסוחטים לגבות מאות אלפי שקלים כ 'דמי סחיטה' מקורבנות אשר חיו תחת פחד ואימה בגין מקרי ירי והצתות אשר בוצעו על בתיהם, ועל העסק שבבעלותם. בכתב האישום נאשם נוסף, האדי גזאוי (46) לו מיוחסת עבירת סחיטה באיומים.

לפי כתב האישום, הנאשם שאוקי אשר היה מודע למוניטין של קרובי המשפחה שלו האחים אבו לטיף, עשה שימוש במוניטין זה לצורך התערבות בסכסוכים בין עבריינים. כמו כן על רקע מעמדו וקשריו עם האחים אבו לטיף, אנשים פנו אליו כדי שיסייע להם בהסדרת סכסוכים וגביית חובות. 

בדצמבר 2021 ובמשך חודשיים לאחר מכן הגיעו אנשים שזהותם אינה ידועה למאשימה למפעל באיזור ראמה איימו על המאבטח במפעל, הציתו את הכניסה למפעל וירו על המפעל. בהמשך פוצצו רימון הלם, וביצעו ירי על בתי הבעלים של המפעל. הבעלים ובני משפחותיהם חשו פחד לחייהם, וסברו כי ישנו גורם עלום אשר מצפה מהם לתשלום, ועד שלא יסדירו זאת, אירועי האלימות כלפיהם יימשכו. הנאשם האדי פנה לבעלי המפעל והציע להם לקשר בינם לבין הגורמים שעומדים מאחורי מעשי האלימות. הבעלים נענו להצעתו של הנאשם האדי אשר דרש תשלום בסך של 400,000 ש"ח עבור הפסקת אירועי האלימות. הבעלים של המפעל העבירו לנאשם האדי את סכום הכסף, אותם הם גייסו בסיוע של חברים ובני משפחה.

לאחר שלא נפסק הירי על בעלי המפעל, לאורך כל תקופת אירועי האלימות והסחיטה, סברו בעלי המפעל כי ייתכן שהאירועים מבוצעים על ידי האחים אבו לטיף או מי מטעמם. בשל הקרבה של הנאשם שאוקי לבין האחים אבו לטיף, ובשל תפקידו כראש מועצת ראמה, פנו בעלי המפעל לנאשם מספר פעמים בבקשה לסייע להם להפסיק את אירועי האלימות.

בנוסף, אף פנו בעלי המפעל לנכבדים מהכנסייה האורתודוקסית, על מנת שיפנו אף הם לנאשם שאוקי כדי שזה יסייע להם לפתור את העניין. הנאשם הבטיח להם שהוא ידבר עם לטיף אבו לטיף. מספר ימים לאחר מכן, קיבל אחד הבעלים שיחת טלפון מאדם שזהותו אינה ידועה למאשימה, במסגרתה התבקשו בעלי המפעל לשלם 3.5 מיליון ש"ח ואם לא "נוריד את הבן שלך".

בהמשך קבעו נכבדים מהכנסיה האורתודוקסית פגישה עם הנאשם בלשכתו במועצה, ושם מסר להם הנאשם שהוא שמע מלטיף בפגישה בטורקיה, לפיהם על אף שהחוב המקורי היה גבוה יותר, הרי שהסוחטים נכונים ל "הנחה" לסכום של מיליון ש"ח וזאת בגין "ההוצאות" שהיו להם על עצם ביצוע מעשי האלימות והסחיטה. לאחר הפגישה הזו סיכמו בעלי המפעל עם הסוחטים שדמי הסחיטה בסך מיליון ש"ח ישולמו ב-20 תשלומים חודשים.

לאחר משא ומתן שניהל הנאשם שאוקי עם הסוחטים נפרס תשלום דמי הסחיטה ל-25 תשלומים לבקשת בעלי המפעל. בהמשך לאמור, ביום 19.07.2022, הגיע בעליו של המפעל ללשכתו של הנאשם ומסר לו 25 צ'קים, כל אחד על סך של 40,000 ₪, ביום 30.7.2022, הגיע בעליו של המפעל ללשכתו של הנאשם במועצה המקומית והעביר לו את התשלום הראשון של דמי הסחיטה על סך 40,000 ₪ במזומן. הנאשם בתמורה השיב את הצ'ק, וכך היה במשך שבעה חודשים. התשלומים נפסקו לאחר שהנאשם נעצר.

בבקשת המעצר עד תום ההליכים הוסיפו עורכי הדין מפרקליטות צפון: "הנאשם שאוקי עמד בקשר עם גורמים עברייניים אלימים אשר ביצעו מקרי אלימות שכללו ירי והצתות לעבר בתי מגורים ובית עסק בשישה מועדים שונים במשך תקופה של כחצי שנה... מציאות בה אנשים תמימים נסחטים באכזריות על לא עוול בכפם על ידי עבריינים ומשפחות פשע אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם קיומו של שלטון החוק ומשילות מדינתית...נוכח היקף התופעה וחומרתה, המבקשת סבורה שיש לתת משקל בכורה לשיקולי מסוכנות בתיקים אלה, ובהיעדר נסיבות יוצאות מן הכלל, להוביל למעצר עד תום ההליכים מאחורי סורג ובריח."

בתוך כך, פרקליטות מחוז צפון הגישה לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום נגד ראזי אבו לטיף (24) בגין סחיטה בכוח, סחיטה באיומים, תקיפה הגורמת חבלה של ממש ושיבוש מהלכי משפט.

לפי כתב האישום, הנאשם הוא בנו של שאוקי אבו לטיף ראש מועצת ראמה. בטרם התמנה שאוקי לראשות המועצה, היה לשאוקי עסק לאספקת חומרי בניין. במסגרת עסקיו, נהג קבלן מאזור ראמה לרכוש מהעסק של שאוקי חומרי בניין. בעקבות קשיים כלכליים שנקלע אליהן הקבלן נצבר נגד הקבלן חוב בבית העסק של שאוקי על סך של 480,000 ₪. בשנת 2011 נבחר שאוקי לראשות מועצת ראמה וניהול העסק עבר לבנו הבכור תאיר.

על רקע החוב לשאוקי, במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה בין השנים 2012-2013, פנה מי מהאחים אבו לטיף לקבלן בהצעה לפיה הקבלן ייגש למכרז בניית אולם ספורט בכפר ראמה, ומהכסף שהוא יקבל תמורת העבודה ישלם את החוב לשאוקי. על מנת שיעמוד בתנאי המכרז, העבירו האחים אבו לטיף לקבלן סך של 500,000 ₪ לצורך קבלת ערבות בנקאית. בהתאם לסיכום שהיה בין הקבלן לאחים אבו לטיף, מתקבולי הפרויקט הקבלן היה אמור להחזיר את החוב לשאוקי, את החוב עבור הערבות הבנקאית לאחים אבו לטיף, והיתרה מהתקבולים תתחלק שווה בשווה בין הקבלן לאחים אבו לטיף.

בהמשך לאמור, ביצע הקבלן את הפרויקט לבניית אולם הספורט כקבלן משנה עבור הקבלן שזכה במכרז. בסופו של דבר תשלום על הבניה אותה ביצע הקבלן הועבר לידי האחים אבו לטיף על סך של כמיליון וחצי ₪. בכך סבר הקבלן שהחוב שלו כלפי האחים אבו לטיף וכלפי שאוקי נסגר.

בספטמבר 2019 גמלה בליבו של הנאשם החלטה לדרוש את החוב לשאוקי באיומים ובכוח. הנאשם התקשר לקבלן ודרש ממנו את תשלום החוב לשאוקי, הקבלן ביקש מהנאשם שיפנה לדודו נידאל אבו לטיף כדי לאמת את החזר ההלוואה. עוד באותו היום הגיע הנאשם לביתו של הקבלן, הנאשם יצא מהרכב וניגש לבנו של הקבלן ואיים עליו באומרו שאם אביו לא ישלם את החוב יירו על ביתו ואף הדגים תנועות של ירי בידיו. במהלך חודש פברואר 2020, הגיע שוב הנאשם לביתו של הקבלן והיכה אותו. בהמשך, בוצע ירי לעבר ביתו ורכבו של הקבלן בשני אירועים וגם בחודשים אחרי הושלך מטען לעבר ביתו של הקבלן.

סחיטה כתב אישום ראמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד