י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חרדות לבריאותן: מי ידאג לנשים החרדיות?

בדיון בוועדה לקידום מעמד האשה נחשפו פרטים מזעזעים על מצב בריאותן של הנשים החרדיות בישראל

חרדות לבריאותן: מי ידאג לנשים החרדיות?

נתונים קשים על מצב בריאותן של הנשים החרדיות בישראל: בנייר עמדה ראשוני שהוגש היום (ד') לוועדה לקידום מעמד האישה ולשיווין מגדרי בכנסת, מתברר כי עיקר הבעיות הן בתחום הנגישות למידע ולמעקב רפואי. הנתונים שלוקטו מתפרסים על פני עשור שלם, וחושפים, בין היתר, תמותה כפולה בקרב הנשים החרדיות מסרטן הנשים.

נייר העמדה שחובר על ידי "מעורבות", קואליציה נשית חרדית, מצביע על שיעור ביקורים נמוך אצל הרופאים, תופעות רפואיות בשכיחות גבוהה (כגון משקל יתר), ומחסום בנגישות למידע רפואי הנמצא ברשת, עקב המגבלות הקהילתיות על חשיפה לאינטרנט. הדיון בכנסת הוא פרי יוזמתן של נשים חרדיות שהתאגדו והחליטו לעשות מעשה.

רחלי איבנבוים, מיוזמות הדיון, אומרת: "העבודה העיקרית לצד הנגשת הנתונים היא הגברת המודעות בתוך החברה החרדית. עיקר העבודה היא בתוך החברה, אנחנו חייבות להתגייס למען עצמנו אך ישנה גם אחריות גדולה על משרד הבריאות. יש 400,000 נשים חרדיות במדינה, מה איתן? שימו לב אלינו".

במסמך שהוגש לוועדה נתונים בנושאים הרפואיים השונים דוגמת פריון וילודה, סרטן, השמנת יתר ועוד. מהנתונים עולה עוד כי 27% מכלל הנשים החרדיות כלל לא יודעות אם יש במשפחתן היסטוריה רפואית של סרטן הנשים, כשבין 47%-53% כלל לא ביצעו בדיקות ממוגרפיה לגילוי מוקדם של המחלה.

איבנבוים: "בסופו של דבר, זהו מסמך חברתי. אנחנו לא רופאות. יש פה מספיק מידע בשביל להבין שיש בעיות. השאלה היא למה אין מאגר נתונים מסודר בנושא, או מסמכים השוואתיים שיתנו תמונה יותר ברורה וחדה. בנוסף, אנחנו רוצות לקדם עם המשרד הנגשה למידע רפואי עבור הנשים החרדיות. מדובר כאן בפערי ידע מסכני חיים. זה מצב שעם חשיבה ותשומת לב ניתן לשנות".

"לפני שנה הקמנו תא נשי חרדי בתוך הוועדה למעמד האישה, ואנו מקיימות דיונים במגוון נושאים שקשורים לאישה החרדית ואף עוקבות אחרי יישום ההחלטות. האמת היא שעד שלא העמקנו בנושא הבריאותי לא הבנו עד כמה הפערים בין השירות אותו מקבלות נשים חרדיות לאלו שאינן כאלו-גדול. ועד כמה הדבר פוגע בסופו של דבר בבריאותן של הנשים. נחשפנו לנתונים מצמררים כמו תמותה ולסיפורים אישיים עצובים וכאובים". את הסיפורים האישיים הביאו רחלי ואחרות לדיון היום בוועדה ובכולם חוזר אותו המוטיב - בעזרת מודעות מוקדמת למחלות השונות, חייהן של נשים רבות שהיו ניצולות.

לדיון הוזמנו כל חברי הכנסת החרדים - אך איש מהם לא הופיע. יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא התייחסה לכך ואמרה: "ציפיתי שיהיו בדיון היום ח"כים חרדים ולא הגיע אף לא אחד. אני מאוכזבת שהם לא כאן. זיהיתי קבוצות שלא מיוצגות בכנסת ישראל, כמו הנשים החרדיות, כדי שלא תמשכנה להיות שקופות בפני המחוקק והבאתי אותן כמשקיפות על מנת שיוכלו להעלות נושאים בוערים מהמגזר ולקדם אותם יחד. אני קוראת לחכים החרדים לשתף פעולה ויחד לפעול לשינוי".

מיד לאחר הדיון פנתה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא לשרת הבריאות יעל גרמן וביקשה את התגייסותה לנושא. השרה גרמן התחייבה להירתם ולטפל בהקדם לשיפור המצב.
חרדים נשים בריאות איבנבוים גרמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד