י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בדרך לנורמליזציה?

הבית הלבן פועל לקדם הסכם סעודי-ישראלי; שיחות צפופות בסנאט

הבית הלבן צריך לשכנע שני יריבים היסטוריים - ישראל וסעודיה, למצוא מכנה משותף. אבל אז הממשל יעמוד בפני אתגר פוטנציאלי קשה יותר, לגרום ל-67 סנאטורים להצטרף אליו. את המאמץ מוביל ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, ומעורבים בו בכירים נוספים בבית הלבן

הבית הלבן פועל לקדם הסכם סעודי-ישראלי; שיחות צפופות בסנאט
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם הרצוג צילום: דוברות הבית הלבן

כדי להביא הסכם דיפלומטי בין ישראל לסעודיה, הבית הלבן יצטרך לשכנע שני יריבים היסטוריים למצוא בסיס משותף בנושאים כמו העשרה גרעינית, מכירת נשק וזכויות טריטוריאליות של פלסטינים. לאחר מכן, הממשל יתמודד עם אתגר מרתיע עוד יותר: לגרום ל-67 סנאטורים להצטרף אליו.

פקידי הבית הלבן מקיימים בשבועות האחרונים פגישות בגבעת הקפיטול עם קבוצה קטנה אך משפיעה של סנאטורים דמוקרטיים, ומעדכנים אותם בפרטי המשא ומתן הדיפלומטי המתמשך עם מנהיגים ישראלים וסעודים. זה חלק ממאמץ מתמשך לבנות בשקט תמיכה בכל הצבעה בסנאט שתידרש כדי לבסס הסכם פוטנציאלי.

פקידים אמריקאים אמרו ל'ניו יורק טיימס' כי יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, דורש הסכם ביטחוני חדש עם ארצות הברית כחלק מכל הסכם לנורמליזציה של היחסים עם ישראל. התנאים המדויקים של מערכת היחסים עדיין נידונים, אבל כל הסכם חדש עם סעודיה ידרוש תמיכה של שני שלישים מהסנאט - מכשול לא פשוט.

את המאמץ מוביל ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, ומעורבים בו בכירים נוספים בבית הלבן. בבית הלבן מתמקדים בעיקר בחברי מפלגתו של הנשיא ביידן עצמו, בהתחשב שדמוקרטים הבכירים מתחו ביקורת חריפה על סעודיה ושליטה בפועל, הנסיך מוחמד בן סלמאן - ועד כמה ההסתייגויות שלהם עלולות לסכן הסכם עתידי.

בשנים האחרונות, רוב הדמוקרטים בסנאט הצביעו להגביל את שותפויות הביטחון של וושינגטון עם ריאד בשל התנגדות למלחמה בתימן בסיוע נשק אמריקאי והריגת עיתונאי 'וושינגטון פוסט' ג'מאל ח'אשוקג'י. האיש היה עיתונאי, פרשן פוליטי שנעלם ב-2 באוקטובר 2018 לאחר שנכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול, ולאחר מכן הסתבר כי נרצח בה. הוא נודע כמבקר חריף של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וכתומך האחים המוסלמים.

למרות האתגרים בקונגרס, פקידי הבית הלבן פועלים לקדם את המשא ומתן, ועשו לאחרונה נסיעות רבות הן לישראל והן לסעודיה כדי לדון בקווי המתאר של הסכם אפשרי. בנוסף להסכם הביטחון, הנסיך מוחמד אמר לבכירים אמריקאים שהוא רוצה גם עזרה מארה"ב להקמת תוכנית גרעין אזרחית בממלכה, כמו גם ויתורים מצד ישראל כלפי הפלסטינים. אבל בעוד הדמוקרטים עודדו את מאמצי הממשל לשיפור השלום במזרח התיכון ונגד איראן, רבים חוששים מוויתורים שהבית הלבן עשוי לעשות כדי להשיג את מטרתו.

כמה גורמים שמכירים את הדיונים אמרו כי הפגישות אינן חלק ממסע לחץ גלוי של הבית הלבן לתמוך בהסכם בסופו של דבר, אלא דרך לעדכן את המחוקקים כדי שלא יכירו כל הצעה שתעשה את דרכה לקונגרס. עד כה עיקר הדיונים היה ליידע את המחוקקים על הדרישות הסעודיות ולתת למחוקקים פורום להשמיע את מחשבותיהם.

סאליבן ובכירים אחרים בבית הלבן נפגשו עם כמה סנאטורים, כולל סנטור צ'אק שומר, דמוקרטי ומנהיג הרוב בסנאט. מבלי להתייחס ישירות לדיונים, אמר שומר: "יש עדיין הרבה מלכודות בדרך, אבל אם סעודיה וישראל יוכלו להתאחד להסכם, זה ישנה באופן דרמטי את המצב במזרח התיכון לטובה".

ארה''ב ביידן סעודיה נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד