כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מהפכה ביבוא רכב

כללי משחק חדשים: משפרים את התחרותיות ביבוא רכב לישראל

על פי הכללים החדשים, יבואנים ישירים יעבירו לרשות המיסים אחת לחצי שנה מידע אודות רכבים המיובאים על ידם, שניתנה לגביהם העדפת מכס ביבוא, במסגרת הסכם סחר עליו חתומה ממשלת ישראל

משרד האוצר נערך לקראת מהפכה ביבוא רכב לישראל אשר תשנה את "כללי המשחק" בין יבואני הרכב הישירים ויבואני הרכב המקבילים, כך עולה מתיקון לצו תעריף המכס שמפרסם משרד האוצר. התיקון צפוי להיכנס לתוקף בעוד כמה שבועות ולהיות בתוקף כהוראת שעה עד סוף אוגוסט 2025.

כיום מכוניות אשר מיובאות לארץ יכולות להיכנס בכמה דרכים באמצעות יבואן רכב: יבוא ישיר, כלומר יבוא שבו יבואן רכב קונה מכונית ישר מהיצרן ומוכר בישראל, יבוא עקיף (גם נקרא יבוא מקביל) כלומר היבואן קונה את המכוניות מסוכן בחוץ לארץ ויבוא זעיר (שמכונה גם יבוא אישי), כלומר הסוכן מביא כמות קטנה של מכוניות כל שנה.

הבעיה היא שבשנים האחרונות יבואני הרכב המקבילים נתקלים בבעיה כי הם לא תמיד יכולים ליהנות מאותם תנאים. כיום יש מדינות שלישראל יש עמן הסכמי סחר וזה אומר שלסחורות אשר מיובאות ממדינות אלה יש הטבת מכס בשיעור של 7% על מכוניות. לקוריאה הדרומית לדוגמה יש כזה הסכם עם ישראל וגם לארה"ב. הבעיה היא שכאשר מכונית מגיעה מהמדינות האלה אז כבר מדובר בסכום משמעותי וצריך להוכיח למדינת ישראל שבאמת המכונית היא כזו שמגיעה לה ההטבה באמצעות "מסמכי העדפה" שהם מסמכים שיבואן הרכב צריך להציג למדינה.

כאן המצב נהיה מורכב יותר בגלל שלמי שמייבא את המכוניות ישר מהיצרן קל להשיג את המסמכים האלה ולמי שאינו מייבא ישירות מהיצרן זו משימה יותר קשה. כך שתי מכוניות זהות יכולות להיכנס לישראל, אחת עם המסמכים ואחת בלי וזאת עם המסמכים תקבל הטבה של 7% מכס.

אבל עכשיו המצב הזה ישתנה. לפי לשון התיקון :"חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס' 23 והוראת שעה), התשפ"ג-2023 כלל, בין היתר, הוראת שעה שתיקנה בתיקון עקיף את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, והוסיפה לו את סעיף 56א (להלן- התיקון העקיף).

במסגרת התיקון העקיף נקבע כי יבואנים ישירים יעבירו לרשות המיסים, אחת לחצי שנה, מידע אודות הרכבים המיובאים על ידם, שניתנה לגביהם העדפת מכס ביבוא במסגרת הסכם סחר עליו חתומה ממשלת ישראל. המידע המועבר יכלול את שם יצרן הרכב במדינת החוץ, קוד היצרן של דגם הרכב ומדינת הייצור של הרכב. כלומר עכשיו כולם יהיו שווים.

לפי לשון התיקון: "התיקון העקיף נועד לאפשר הטבת מכס בעת יבוא של רכבים באמצעות יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים, כאשר הם מייבאים רכב שזהה לרכב שיובא על ידי יבואן ישיר שקיבל העדפת מכס בהתאם להוראות הסכם הסחר הרלבנטי. כאמור, כעולה מהניסיון המצטבר יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים מתקשים יותר בהצגת מסמכי העדפה תקינים".

כלומר כל רכב שיש לו יבואן ישיר יחשב כעת ככזה שהוצגו עבורו המסמכים גם אם יובא ביבוא עקיף או יבוא זעיר ואם מגיעה לו ההטבה אז הוא יוכל לקבל אותה. כך, לפי לשון התיקון: "מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 ולקבוע פרט חדש במסגרתו תינתן העדפת מכס לרכב שיובא ביבוא אישי או ביבוא עקיף אם הוא בעל שם יצרן, קוד יצרן ומדינת יצור זהים לרכב אשר יובא על ידי יבואן ישיר".

 

יבואני רכב רשות המסים משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד