ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
הנקמה של פוטין

שובל של אלימות: עלייתו ונפילתו של יבגני פריגוז'ין רוצח ההמונים

מיהו ראש וגנר יבגני פריגוז'ין? מי שהיה בראשית דרכו השף של פוטין וסיים את חייו כאויב מספר 1 שלו. עלייתו של שר המלחמה בפלישה הרוסית לאוקראינה כראש צבא השכירים של פוטין. עד ההפיכה הכושלת בסכסוך עם הקרמלין על מלחמת אוקראינה מה שגרם לרוסים לחסלו

שובל של אלימות: עלייתו ונפילתו של יבגני פריגוז'ין רוצח ההמונים
יבגני פריגוז'ין צילום: מתוך התיעוד

חודשיים בלבד לאחר ניסיון ההפיכה הכושל של יבגני פריגוז'ין נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, האיש מצא את עצמו בוער באוויר לאחר שטיל פגע במטוסו שטס 100 קילומטרים ממוסקבה.

על המטוס של פריגוז'ין שהתרסק באזור טבר, היו בנוסף פרופוסטין סרגיי, מקאריאן יבגני, טוטמין אלכסנדר, צ'קלוב ולרי, אוטקין דמיטרי, מטוזייב ניקולאי, פריגוז'ין יבגני, כולם היו מנהלי ובכירי כח וגנר. על המטוס היו גם צוות הטיסה. לבשין אלכסיי, מפקד, קרימוב רוסתם, טייס משנה, רספופובה קריסטינה, דיילת.

בעוד פריגוז'ין נתפס לאחרונה כאויב מספר אחת של פוטין, לפני זמן לא רב הוא נחשב לבעל ברית קרוב של הקרמלין. האיש בן ה-62 עשה את הונו העצום על ידי מתן שירותי קייטרינג לקרמלין, מה שזיכה אותו בכינוי 'השף של פוטין'.

בהמשך הוא הקים את הצבא הפרטי של פוטין, הקבוצה צברה מוניטין של ביצוע העבודה המלוכלכת של הצבא הרוסי, והותירה בעקבותיה שובל של אלימות אכזרית, ופשעי מלחמה. במשך שנים ממשלת רוסיה סירבה אפילו להכיר בקיומה של הקבוצה.

הלחימה הראשונה של וגנר הייתה במזרח אוקראינה ב-2014 - שם הם סייעו לקבוצות בדלניות הנתמכות על ידי רוסיה שנלחמו באוקראינה. מאז הם נסעו ללוב ובסוריה, לצד כוחותיו של הנשיא בשאר אל-אסד.

הם גם הגיעו לאפריקה שם הם הואשמו בשוד ועינויים נגד אזרחים לא חמושים, וכרגע הם נמצאים במאלי שם הם הואשמו בטבח אזרחים.

עד יוני, ההתלהמות של פריגוז'ין נגד ההנהגה הצבאית הרוסית נתקלו בשתיקה מצד פוטין. יבגני כעס כי הוא לא מקבל מספיק תחמושת מצבא רוסיה.

פריגוז'ין התכוון במקור לחטוף את שר ההגנה סרגיי שויגו ואת הגנרל ולרי גראסימוב, ראש המטה הכללי של רוסיה, במהלך ביקור באזור הגובל בגבול עם אוקראינה לשם תכננו השניים להגיע. אבל שירות הביטחון הפדרלי, גילה על התוכנית יומיים לפני ביצועה, כך לפי גורמים מערביים.

פריגוז'ין המשיך לתקוף מילולית את הקרמלין מבלי לציין ישירות את הנשיא פוטין, הסכסוך הגיע לשיאו ב-23 ביוני, הוא הוביל 25,000 חיילים לעבר מוסקבה.

לאחר שכבש את העיר רוסטוב-על-דון שבדרום רוסיה, הוא צעד צפונה למוסקבה במשך מספר שעות, בהמשך הושג הסכם בינו לבין הממשלה.

המרד הסתיים במשא ומתן ובהסכם שגרם לפריגוז'ין להסכים לעבור לבלארוס השכנה. אבל נראה שהוא נע בחופשיות בתוך רוסיה לאחר ההסכם בכל זאת.

פריגוז'ין, שביקש להפיל את שר ההגנה סרגיי שויגו ואת ולרי גראסימוב, ראש המטה הכללי, פרסם ביום שני האחרון תיעוד של עצמו כביכול באפריקה - אך תאריך הסרטון אינו ידוע.

חדשות יבגני פריגוז'ין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד