ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
עומד 900 שנה

בית כנסת גרמני עתיק עשוי לזכות במעמד של מורשת עולמית של אונסק"ו

בית הכנסת העתיק וההיסטורי של ארפורט בגרמניה, שימש כמקום תפילה במשך 700 שנה. בית כנסת העתיק עשוי לזכות במעמד של מורשת עולמית של אונסק"ו. בית הכנסת לא משמש כמקום תפילה במשך מאות שנים

בית כנסת גרמני עתיק עשוי לזכות במעמד של מורשת עולמית של אונסק"ו
בית כנסת העתיק צילום: הנהלת העיר ארפורט

עיר גרמנית יכולה בקרוב לזכות במעמד הנחשק של מורשת עולמית של אונסק"ו בגלל בית הכנסת העתיק שלה. בית הכנסת הישן בארפורט, מזרח גרמניה, מתוארך למאה ה-11.

ההחלטה לאשר אותו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו תתקבל בערב הסעודית בחודש הבא, כאשר הארגון יקיים את פגישתו בממלכה. ארפורט, בירת מדינת תורינגיה, תשלח משלחת לסעודיה, בתקווה לגרום לועדת אונסק"ו להצביע בעדה.

ראש העיר אנדריאס באוסויין, אמר שזה יסמן הישג משמעותי עבור העיר. "אתר המורשת העולמית יהווה הזדמנות ייחודית עבור ארפורט לעלות לליגה הבכירה של יעדי התיירות", אמר. "ההרכב היהודי מימי הביניים שלנו הוא ייחודי, הוא ראוי לתשומת לב עולמית".

בית הכנסת בארפורט לא שימש כמקום תפילה במשך מאות שנים.

חזית הצפונית של בית הכנסת הישן. ניתן לראות את שלושת חלונות שהשתמרו וכן את הכניסה המוקפת חומה משמאל לכניסה של היום.הנהלת העיר ארפורט

לארפורט יש מורשת יהודית עשירה שראשיתה כ-900 שנה אחורה. במאה ה-11 התבססו היהודים בעיר ועסקו בהשקעות, ובמסחר.

באמצע המאה ה-14 בגין מגיפה, היהודים הפכו לשעיר לעזאזל, בשנת 1349 נטבחו יהודי ארפורט ורכושם הוחרם. בית הכנסת ניזוק והשתלטה עליו הנהלת העיר שמכרה אותו לסוחר. הוא הוסב למחסן, ושימש לאחסון במשך 500 שנה.

מאז המאה ה-19, המבנה שימש בתקופות שונות כאולם אירועים, ומסעדה.

בשנת 1998 קנתה העירייה את הבניין, ושחזרה אותו. כעת הוא פתוח למבקרים. אחד המאפיינים הבולטים של בית הכנסת הישן הוא המקווה.

במהלך עבודות השיקום בסוף המאה ה-20, חשפו ארכיאולוגים עקבות של מטבח מימי הביניים, באר ושרידים נוספים שסיפקו תובנות על חיי היומיום של הקהילה היהודית בארפורט בתקופה ההיא.

כיום, בית האבן היהודי משמש כמוזיאון הכולל חפצי אמנות, מסמכים היסטוריים ותצוגות נוספות. ועדת אונסק"ו אמורה להתכנס בין ה-10 ל-25 בספטמבר כדי לדון בהכרה.

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד